عَلِم: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عَلِم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/عَلِم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۸: | خط ۹: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, اللّه:54, قَد:34, أَن:34, کُل:33, مِن:33, عَيْنا:24, أُنَاس:24, أَنّکُم:24, لا:23, مَشْرَبَهُم:22, عَشْرَة:22, فَتَاب:21, لَو:21, عَلَيْکُم:20, لِبَاس:20, اثْنَتَا:20, مِنْکُم:19, فِي:19, مِنْه:18, صَلاَتَه:18, إِذَا:18, أَنْفُسِکُم:18, لَهُن:18, مَا:18, تَيَسّر:18, الْقُرْآن:18, تُحْصُوه:18, فَاقْرَءُوا:18, لَن:18, النّهَار:18, يَعْقِلُون:17, سَيَکُون:17, الّذِين:17, آيَاتِنَا:17, فِيکُم:17, أَلِيم:17, عَنْکُم:17, فِيهِم:17, کُنْتُم:16, ضَعْفا:16, خَيْرا:16, تَسْبِيحَه:16, بِعَذَاب:16, اللّيْل:16, أَنْتُم:16, شَيْئا:16, أَکْنَنْتُم:16, صَافّات:16, سَتَذْکُرُونَهُن:16, فَإِن:15, تَخْتَانُون:15, خَفّف:15, الطّيْر:15, فَبَشّرْه:15, اتّخَذَهَا:15, يُقَدّر:15, مَرْضَى:15, کُلُوا:15, الْحَجَر:15, أَو:15, لَأَسْمَعَهُم:15, لٰکِن:14, الْأَرْض:14, يَسْمَعْهَا:14, لَکُم:14, هُزُوا:14, النّسَاء:14, يَکُن:14, الْبُکْم:14, يَفْقَهُون:14, الْآن:14, أَنْفُسَکُم:14, ظَلّلْنَا:14, خِطْبَة:13, عَلِيم:13, عَلَيْهِم:13, لَم:13, اشْرَبُوا:13, آخَرُون:13, أُولٰئِک:13, فَانْفَجَرَت:13, فَانْبَجَسَت:13, بِعَصَاک:13, الصّم:13, أَسْمَعَهُم:12, کَأَن:12, قَوْم:12, بِمَا:12, يَضْرِبُون:12, مِائَة:12, الْغَمَام:12, لَهُم:12, هُن:12, مَعَک:12, تُوَاعِدُوهُن:12, رِزْق:11, اضْرِب:11, سِرّا:11, صَابِرَة:11, لَتَوَلّوْا:11, يَفْعَلُون:11, السّمَاوَات:11, بِه:11, نِسَائِکُم:11, عَذَاب:11, أَنْزَلْنَا:10, إِلاّ:10, عَفَا:10, يَغْلِبُوا:10, إِلَى:10, مُهِين:10, عَرّضْتُم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::عَلِم]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::عَلِم]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۸
ریشه کلمه
- علم (۸۵۴ بار)
قاموس قرآن
دانستن. دانش. [بقره:60]. هر گروه محل آب خوردن خود را دانستند [بقره:32]. علم گاهى به معنى اظهار و روشن كردن آيد مثل [كهف:12]. پيداست كه خدا پيش از برانگيختن اصحاب كهف مىدانست كدام گروه از آنها مدّت توقّف خود را بهتر مىدانند و بعثت آنها براى اظهار و روشن كردن آن بود. طبرسى ذيل آيه 140 از آلعمران «وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا...» فرموده خدا قبل از اظهار مىداند كه آنها از حيث ايمان متمايز مىشوند و پس از اظهار مىداند ك متمايزاند پس تغيير در معلوم است نه در علم. و به قولى معنى آن است: تا خدا معلوم را ظاهر سازد. در الميزان ذيل «لِنَعْلَمَ اَىُّ الْحِزْبَيْنِ» فرموده: مراد علم فعلى است و آن ظهور شىء و حضورش به وجود خاصّ نزد خداست، علم به اين معنى در قرآن زياد است مثل [حديد:25]. [جن:28]. على هذا همه آيات كه در اين سياقاند مراد از علم در آنها اظهار است. *** علم گاهى به معنى دليل و حجّت آيد مثل [كهف:4و5]. يعنى دليلى به اين گفته ندارند [حج:3]. يعنى به غير دليل مجادله مىكند [لقمان :15]. [انعام:100]. دليل اينكه علم در اين آيات به معنى دليل و برهان است اولا لسان خود آيات است كه علم به معنى دانستن جور درنمى آيد. ثانياً لفظ سلطان است كه در نظير اين آيات آمده است مثل [يونس:68]. يعنى دليلى بر اين گفته نداريد. [زخرف:61]. ضمير «اِنَّهُ» راجع به عيسى «عليهالسلام» است در معنى آيه گفتهاند: چون آن حضرت بدون پدر به دنيا آمده اين نشانه آن است كه در آفريده شدن روز قيامت احتياجى به پدر نيست و انسان از زمين كه به حكم مادر است مىرويد على هذا وجود عيسى يكى از نشانههاو شواهد قيامت است. «عالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ» از اسماء حسنى است و آن يازده مرتبه به لفظ فوق و دو دفعه به لفظ «عالِمُ الْغَيْبِ» در قرآن مجيد آمده است [رعد:9]. جّن:26]. عَليم: بسيار دانا. صيغه مبالغه است در مجمع از سيبويه نقل كرده: چون اراده مبالغه كنند به جاى فاعل فعيل گويند مثل عليم و رحيم. [بقره:32]. اين كلمه صد و شصت و دو بار در كلاماللَّه آمده است صد و پنجاه و شش بار درباره خدا و هشت بار درباره ديگران مثل [اعراف:112]. [يوسف:55]. [يونس:79]. [يوسف:76]. [حجر:53].[شعراء:34-37]. [ذاريات:28]. عّلام: بسيار دانا. صيغه مبالغه است [مائده:109]. و آن چهار بار و همه به صورت «عَلَّامُ الْغُيُوب» در قرآن آمده است [مائده:109-116]. [توبه:78]. [سباء:48].