الحجر ٦٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آمدند مردم شهر شادمانیکنان | |-|معزی=و آمدند مردم شهر شادمانیکنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::67|٦٧]] | قبلی = الحجر ٦٦ | بعدی = الحجر ٦٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَسْتَبْشِرُونَ»: شادمان گشتند. خوشحالی نمودند. | «یَسْتَبْشِرُونَ»: شادمان گشتند. خوشحالی نمودند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶
ترجمه
الحجر ٦٦ | آیه ٦٧ | الحجر ٦٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَسْتَبْشِرُونَ»: شادمان گشتند. خوشحالی نمودند.
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۸۴،سوره حجر
- بشارت و انذار در يك داستان و ارتباط آن با داستانهاىقبل
- از مغفرت خدا ماءيوس و از رحمت او نااميد نباشيد
- بيان آيات مربوط به ورود مهمانان ابراهيم (ع )
- تعجب ابراهيم از بشارت داده شدن به فرزند، بر اساس استبعاد عادى بوده است
- معناى ((غابر)) و مراد از اينكه همسر لوط از ((غابرين )) بوده است
- وارد شدن ملائكه بر ((لوط)) عليه السلام و گفتگوى بين ايشان و آن حضرت
- قضاى الهى به قطع نسل و انقراض قوم لوط
- معناى آيه ((لعمرك انهم لفى سكرتهم يعمهون ...))
- توضيحى در مورد ((اصحاب ايكه )) و ((اصحاب حجر))
- (چند روايت در ذيل برخى از آيات گذشته )
نکات آیه
۱- قوم لوط، پس از اطلاع از ورود مهمانان به خانه لوط(ع) شادى کنان به سراغ آنان شتافتند. (و جاء أهل المدینة یستبشرون)
۲- وجود شهر و تمدن شهرى در عصر حضرت لوط(ع) (و جاء أهل المدینة)
۳- قوم لوط انحرافات جنسى (لواط و همجنس بازى) را، کارى خوب مى پنداشتند و به آن علاقه و تمایل شدیدى داشتند. (و جاء أهل المدینة یستبشرون) از اظهار شادمانى و شادباش گویى قوم لوط به هنگام باخبر شدن از مهمانان حضرت لوط(ع)، استفاده مى شود که آنان از تجاوز جنسى خوشحال و آن را امرى پسندیده مى انگاشتند. گفتنى است که طبق آیه ۷۸ «هود» و نیز اشاراتى که در آیات بعد (۶۸، ۶۹ و ۷۱) آمده است، آنان مردمانى آلوده به انحراف جنسى بودند.
۴- انحرافات جنسى (لواط و همجنس بازى) عملى رایج و علنى در میان قوم لوط (و جاء أهل المدینة یستبشرون) تصریح به آمدن «اهل مدینه» که شامل همه یا عموم مردم مى شود، حاکى از نکته فوق است.
موضوعات مرتبط
- تمدن: تاریخ تمدن ۲
- قوم لوط: انحراف جنسى قوم لوط ۳، ۴; بینش قوم لوط ۳; تاریخ قوم لوط ۳، ۴; تمایلات قوم لوط ۳; سرور قوم لوط ۱; قوم لوط و ملائکه ۱; قوم لوط و مهمانان لوط(ع) ۱; لواط در قوم لوط ۳، ۴; همجنس بازى در قوم لوط ۳، ۴
- لوط(ع): تمدن در دوران لوط(ع) ۲; شهرنشینى در دوران لوط(ع) ۲; قصه لوط(ع) ۱