قَانِتِين: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۹: خط ۹:
دوام طاعت. در قاموس و اقرب طاعت آمده ولى راغب دوام طاعت مع الخضوع گفته است در مجمع البيان فرموده: اصل آن به معنى دوام است سپس به معنى طاعت، نماز، طول قيام، دعا و سكوت مى‏آيد از جابر نقل است كه از پيغمبر «صلى اللَّه عليه و آله» سؤال شد: كدام نماز افضل است فرمود: طول القنوت يعنى طول قيام در نماز. صاحب العين گفته: قنوت در نماز دعا كردنست پس از قرائت. زيد بن ارقم گويد: درنماز سخن مى‏گفتيم تا آيه [بقره:238]. آمد از سخن در نماز امساك كرديم. اين معانى در قاموس و نهايه نيز آمده ولى ظاهراً بيان مصداق باشد كه هر يك نوعى طاعت است [احزاب:31]. هر كه از شما پيوسته در طاعت خدا و رسول باشد و كار نيكو كند مزدش را دوبار مى‏دهيم. [نحل:120]. ابراهيم براى خدا بنده مطيعى بود [بقره:238]. پيوسته مطيع خدا باشيد. [روم:26]. اشاره به طاعت موجودات از نظام هستى است كه با قدرت خدا پى ريزى شده است [زمر:9]. قانت همان ملازم طاعت است در بيشتر آيات ذكر اعمال ديگر با قنوت بيان و ذكر خاص با عام است.
دوام طاعت. در قاموس و اقرب طاعت آمده ولى راغب دوام طاعت مع الخضوع گفته است در مجمع البيان فرموده: اصل آن به معنى دوام است سپس به معنى طاعت، نماز، طول قيام، دعا و سكوت مى‏آيد از جابر نقل است كه از پيغمبر «صلى اللَّه عليه و آله» سؤال شد: كدام نماز افضل است فرمود: طول القنوت يعنى طول قيام در نماز. صاحب العين گفته: قنوت در نماز دعا كردنست پس از قرائت. زيد بن ارقم گويد: درنماز سخن مى‏گفتيم تا آيه [بقره:238]. آمد از سخن در نماز امساك كرديم. اين معانى در قاموس و نهايه نيز آمده ولى ظاهراً بيان مصداق باشد كه هر يك نوعى طاعت است [احزاب:31]. هر كه از شما پيوسته در طاعت خدا و رسول باشد و كار نيكو كند مزدش را دوبار مى‏دهيم. [نحل:120]. ابراهيم براى خدا بنده مطيعى بود [بقره:238]. پيوسته مطيع خدا باشيد. [روم:26]. اشاره به طاعت موجودات از نظام هستى است كه با قدرت خدا پى ريزى شده است [زمر:9]. قانت همان ملازم طاعت است در بيشتر آيات ذكر اعمال ديگر با قنوت بيان و ذكر خاص با عام است.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::قَانِتِين]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۲

آیات شامل این کلمه

«قانِتِیْنَ» از مادّه «قنوت» به معناى خضوع در برابر پروردگار و هم به معناى مداومت بر اطاعت و بندگى تفسیر شده است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

دوام طاعت. در قاموس و اقرب طاعت آمده ولى راغب دوام طاعت مع الخضوع گفته است در مجمع البيان فرموده: اصل آن به معنى دوام است سپس به معنى طاعت، نماز، طول قيام، دعا و سكوت مى‏آيد از جابر نقل است كه از پيغمبر «صلى اللَّه عليه و آله» سؤال شد: كدام نماز افضل است فرمود: طول القنوت يعنى طول قيام در نماز. صاحب العين گفته: قنوت در نماز دعا كردنست پس از قرائت. زيد بن ارقم گويد: درنماز سخن مى‏گفتيم تا آيه [بقره:238]. آمد از سخن در نماز امساك كرديم. اين معانى در قاموس و نهايه نيز آمده ولى ظاهراً بيان مصداق باشد كه هر يك نوعى طاعت است [احزاب:31]. هر كه از شما پيوسته در طاعت خدا و رسول باشد و كار نيكو كند مزدش را دوبار مى‏دهيم. [نحل:120]. ابراهيم براى خدا بنده مطيعى بود [بقره:238]. پيوسته مطيع خدا باشيد. [روم:26]. اشاره به طاعت موجودات از نظام هستى است كه با قدرت خدا پى ريزى شده است [زمر:9]. قانت همان ملازم طاعت است در بيشتر آيات ذكر اعمال ديگر با قنوت بيان و ذكر خاص با عام است.


در حال بارگیری...