مُقْنِعِي: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(افزودن نمودار دفعات) |
||
خط ۹: | خط ۹: | ||
در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند). | در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند). | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مُقْنِعِي]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶
«مُقْنِعِى» از مادّه «اِقناع» به معناى سر به آسمان کشیدن است.
ریشه کلمه
- قنع (۲ بار)
قاموس قرآن
در مفردات و اقرب الموارد آمده: قَنَعَ يَقْنَعُ قُنُوعاً از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى سؤال و از باب عَلِمَ يَعْلَمُ كه مصدر آن قَناعَة قَنَعان است. به معنى رضا و خشنودى است. [حج:36]. از قربانى بخوريد و قانع و سائل را اطعام كنيد ظاهراً قانع كسى است به آنچه مىدهى راضى باشد خواه سؤال كند يا نه و معتر آن است كه با قصد سؤال پيش تو آمده در مجمع از حضرت باقر و صادق عليهما السلام منقول است:«اَلْقانِعُ اَلّذى يَقْنَعُ بِما اَعْطَيْتَهُ وَ لايَسْخَطُ وَ لايَكْلَحُ وَ لايَلْوى شَدْقَهُ غَضَباً وَالْمُعْتَّرُ الْمادُّ يَدَهُ لِتَطْعَمَهُ». [ابراهيم:43]. اقناع رأس بلند كردن آن است، مقنع كسى است كه سرش را بلند كرده يعنى در اجابت ندا كننده سريع اند و سر بالا نگاهدارندگانند، نگاهشان به خودشان بر نمىگردد (فقط به طرف عذاب نگاه مىكنند).