يَطْمِثْهُن: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(افزودن نمودار دفعات) |
||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
خون حيض. و ازاله بكارت. طامث به معنى حائض است (راغب) در مجمع فرموده: اصل طمث به معنى خون حيض است «طَمَثَتِ الْمِرْئَةُ» يعنى حائض شد. ايضاً، با ازاله بكارت خونين گردد. در اقرب الموارد و غيره مسّ معنى شده گويند: «ما طَمَثَ ذلِكَ الْمَرْتَعَ قَبْلَنا اَحَدٌ» كسى پيش از ما به اين چراگاه دست نزده است. راغب آن رااستعراه مىداند. اين كلمه فقط دو بار در كلام اللّه يافته است [رحمن:56-74]. يعنى حوريان بهشتى را پيش از شوهرانشان نه انسى خونين و ازاله بكارت كرده و نه جنّى. از اين آيه بدست مىآيد كه جنّ هم ازاله بكارت تواند كرد. | خون حيض. و ازاله بكارت. طامث به معنى حائض است (راغب) در مجمع فرموده: اصل طمث به معنى خون حيض است «طَمَثَتِ الْمِرْئَةُ» يعنى حائض شد. ايضاً، با ازاله بكارت خونين گردد. در اقرب الموارد و غيره مسّ معنى شده گويند: «ما طَمَثَ ذلِكَ الْمَرْتَعَ قَبْلَنا اَحَدٌ» كسى پيش از ما به اين چراگاه دست نزده است. راغب آن رااستعراه مىداند. اين كلمه فقط دو بار در كلام اللّه يافته است [رحمن:56-74]. يعنى حوريان بهشتى را پيش از شوهرانشان نه انسى خونين و ازاله بكارت كرده و نه جنّى. از اين آيه بدست مىآيد كه جنّ هم ازاله بكارت تواند كرد. | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::يَطْمِثْهُن]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۷
«یَطْمِثْهُنَّ» از مادّه «طمث» در اصل به معناى خون عادت ماهیانه، و به معناى زوال بکارت آمده، و در اینجا اشاره به این است که زنان بکر بهشتى هرگز همسرانى نداشته اند.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
خون حيض. و ازاله بكارت. طامث به معنى حائض است (راغب) در مجمع فرموده: اصل طمث به معنى خون حيض است «طَمَثَتِ الْمِرْئَةُ» يعنى حائض شد. ايضاً، با ازاله بكارت خونين گردد. در اقرب الموارد و غيره مسّ معنى شده گويند: «ما طَمَثَ ذلِكَ الْمَرْتَعَ قَبْلَنا اَحَدٌ» كسى پيش از ما به اين چراگاه دست نزده است. راغب آن رااستعراه مىداند. اين كلمه فقط دو بار در كلام اللّه يافته است [رحمن:56-74]. يعنى حوريان بهشتى را پيش از شوهرانشان نه انسى خونين و ازاله بكارت كرده و نه جنّى. از اين آيه بدست مىآيد كه جنّ هم ازاله بكارت تواند كرد.
در حال بارگیری...