فَرِهَان: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(افزودن نمودار دفعات) |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
گرو. وثيقه همچنين است رهان [بقره:283]. بعضى احتمال دادهاند كه رهن به معنى مرهون است كه بوثيقه اطلاق مىشود و گرنه آن مصدر است. جوهرى رهان را جمع رهن گفته مثل جبل و جبال ولى در آيه آن را مفرد گفتهاند . [طور:21]. رهين به معنى مرهون است . راغب گويد: چون از رهن حبس آن در نزد مرتهن به نظر آمده لذا به طور استعاره به حبس هر چيز رهن گفته شده است در الميزان فرموده: هر شخصى در نزد خدا رهن و مقبوض و محفوظ است در مقابل آنچه از خير و شر به جاى آورده تا به جزاى عملش از حيث ثواب و عقاب برسد. * [مدثر:38 و 39]. در الميزان گفته مراد از اين آيه رهيق عذاب بودن هر نفس است چنانكه سياق ما بعد آيه روشن مىكند. | گرو. وثيقه همچنين است رهان [بقره:283]. بعضى احتمال دادهاند كه رهن به معنى مرهون است كه بوثيقه اطلاق مىشود و گرنه آن مصدر است. جوهرى رهان را جمع رهن گفته مثل جبل و جبال ولى در آيه آن را مفرد گفتهاند . [طور:21]. رهين به معنى مرهون است . راغب گويد: چون از رهن حبس آن در نزد مرتهن به نظر آمده لذا به طور استعاره به حبس هر چيز رهن گفته شده است در الميزان فرموده: هر شخصى در نزد خدا رهن و مقبوض و محفوظ است در مقابل آنچه از خير و شر به جاى آورده تا به جزاى عملش از حيث ثواب و عقاب برسد. * [مدثر:38 و 39]. در الميزان گفته مراد از اين آيه رهيق عذاب بودن هر نفس است چنانكه سياق ما بعد آيه روشن مىكند. | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::فَرِهَان]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۳
ریشه کلمه
قاموس قرآن
گرو. وثيقه همچنين است رهان [بقره:283]. بعضى احتمال دادهاند كه رهن به معنى مرهون است كه بوثيقه اطلاق مىشود و گرنه آن مصدر است. جوهرى رهان را جمع رهن گفته مثل جبل و جبال ولى در آيه آن را مفرد گفتهاند . [طور:21]. رهين به معنى مرهون است . راغب گويد: چون از رهن حبس آن در نزد مرتهن به نظر آمده لذا به طور استعاره به حبس هر چيز رهن گفته شده است در الميزان فرموده: هر شخصى در نزد خدا رهن و مقبوض و محفوظ است در مقابل آنچه از خير و شر به جاى آورده تا به جزاى عملش از حيث ثواب و عقاب برسد. * [مدثر:38 و 39]. در الميزان گفته مراد از اين آيه رهيق عذاب بودن هر نفس است چنانكه سياق ما بعد آيه روشن مىكند.
در حال بارگیری...