تَدْرِي: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۷: خط ۷:
(مثل فلس) معرفت. دانستن. راغب مى‏گويد: دراية معرفتى است كه با نوعى از تدبير بدست آيد. در اقرب مطلق دانستن گفته و قول راغب را به طور «قيل» نقل كرده است. [لقمان:34] هيچ كس نمى‏داند فردا چه خواهد كرد. [مدثر:27] حتماً او را بسقر وارد مى‏كنم چه تو را دانا كرد كه سقر چيست؟. معنى «ما اَدْراكَ» ان است كه گفتيم ولى اگر (تو چه مى‏دانى) نيز ترجمه شود درست است. در اقرب مى‏گويد «ما اَدْراكَ وَ ما يُدْريكَ» يعنى نمى‏دانى [احزاب:63]. [يونس:16] فاعل «ادراكم» خدذاست يعنى: بگو اگر خدا مى‏خواست من قرآن را بر شما تلاوت نمى‏كردم و خدا آن را بر شما نمى‏فهماند.
(مثل فلس) معرفت. دانستن. راغب مى‏گويد: دراية معرفتى است كه با نوعى از تدبير بدست آيد. در اقرب مطلق دانستن گفته و قول راغب را به طور «قيل» نقل كرده است. [لقمان:34] هيچ كس نمى‏داند فردا چه خواهد كرد. [مدثر:27] حتماً او را بسقر وارد مى‏كنم چه تو را دانا كرد كه سقر چيست؟. معنى «ما اَدْراكَ» ان است كه گفتيم ولى اگر (تو چه مى‏دانى) نيز ترجمه شود درست است. در اقرب مى‏گويد «ما اَدْراكَ وَ ما يُدْريكَ» يعنى نمى‏دانى [احزاب:63]. [يونس:16] فاعل «ادراكم» خدذاست يعنى: بگو اگر خدا مى‏خواست من قرآن را بر شما تلاوت نمى‏كردم و خدا آن را بر شما نمى‏فهماند.


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::تَدْرِي]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(مثل فلس) معرفت. دانستن. راغب مى‏گويد: دراية معرفتى است كه با نوعى از تدبير بدست آيد. در اقرب مطلق دانستن گفته و قول راغب را به طور «قيل» نقل كرده است. [لقمان:34] هيچ كس نمى‏داند فردا چه خواهد كرد. [مدثر:27] حتماً او را بسقر وارد مى‏كنم چه تو را دانا كرد كه سقر چيست؟. معنى «ما اَدْراكَ» ان است كه گفتيم ولى اگر (تو چه مى‏دانى) نيز ترجمه شود درست است. در اقرب مى‏گويد «ما اَدْراكَ وَ ما يُدْريكَ» يعنى نمى‏دانى [احزاب:63]. [يونس:16] فاعل «ادراكم» خدذاست يعنى: بگو اگر خدا مى‏خواست من قرآن را بر شما تلاوت نمى‏كردم و خدا آن را بر شما نمى‏فهماند.


در حال بارگیری...