نُدَاوِلُهَا: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(افزودن نمودار دفعات) |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
گرديدن. در اقرب آمده «دال الايّام دولة: دارت» يعنى ايّام گردش كرد [آل عمران:140] يعنى آن ايّام را ميان مردم مىگردانيم گاهى به قومى و گاهى به قوم ديگرى مىدهيم. [حشر:7] طبرسى در ذيل آيه اوّل مىگويد: دولة به ضمّ دال و فتح آن دو لغت است و گفته شده به ضمّ دال در مال و به فتح آن در جنگ استعمال مىشود. راغب به عكس گفته است و نيز گفته گويند دولة به فتح دال همان شىء است كه ميان مردم مىگردد و به ضمّ دال مصدر است. طبرسى و زمخشرى دولة را در آيه اسم گرفتهاند يعنى فىء را اين طور تقسيم مىكنيم تا آن مالى نباشد كه ميان توانگران شما دست بدست شود و به فقراء و نيازمندان چيزى نرسد بيضاوى نيز اسم گرفته و ايضاً زمخشرى و بيضاوى احتمال دادهاند كه مصدر باشد. از اين مادّه فقط دو كلمه فوق در قرآن آمده است. | گرديدن. در اقرب آمده «دال الايّام دولة: دارت» يعنى ايّام گردش كرد [آل عمران:140] يعنى آن ايّام را ميان مردم مىگردانيم گاهى به قومى و گاهى به قوم ديگرى مىدهيم. [حشر:7] طبرسى در ذيل آيه اوّل مىگويد: دولة به ضمّ دال و فتح آن دو لغت است و گفته شده به ضمّ دال در مال و به فتح آن در جنگ استعمال مىشود. راغب به عكس گفته است و نيز گفته گويند دولة به فتح دال همان شىء است كه ميان مردم مىگردد و به ضمّ دال مصدر است. طبرسى و زمخشرى دولة را در آيه اسم گرفتهاند يعنى فىء را اين طور تقسيم مىكنيم تا آن مالى نباشد كه ميان توانگران شما دست بدست شود و به فقراء و نيازمندان چيزى نرسد بيضاوى نيز اسم گرفته و ايضاً زمخشرى و بيضاوى احتمال دادهاند كه مصدر باشد. از اين مادّه فقط دو كلمه فوق در قرآن آمده است. | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::نُدَاوِلُهَا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵
ریشه کلمه
قاموس قرآن
گرديدن. در اقرب آمده «دال الايّام دولة: دارت» يعنى ايّام گردش كرد [آل عمران:140] يعنى آن ايّام را ميان مردم مىگردانيم گاهى به قومى و گاهى به قوم ديگرى مىدهيم. [حشر:7] طبرسى در ذيل آيه اوّل مىگويد: دولة به ضمّ دال و فتح آن دو لغت است و گفته شده به ضمّ دال در مال و به فتح آن در جنگ استعمال مىشود. راغب به عكس گفته است و نيز گفته گويند دولة به فتح دال همان شىء است كه ميان مردم مىگردد و به ضمّ دال مصدر است. طبرسى و زمخشرى دولة را در آيه اسم گرفتهاند يعنى فىء را اين طور تقسيم مىكنيم تا آن مالى نباشد كه ميان توانگران شما دست بدست شود و به فقراء و نيازمندان چيزى نرسد بيضاوى نيز اسم گرفته و ايضاً زمخشرى و بيضاوى احتمال دادهاند كه مصدر باشد. از اين مادّه فقط دو كلمه فوق در قرآن آمده است.
در حال بارگیری...