مُتَحَيّزا: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(افزودن نمودار دفعات) |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
جمع كردن. ضمّ كردن. حيزّ: مكان (اقرب) [انفال:16] متحيّز به معنى موضع گيرنده است و اصل آن چنانكه در اقرب و غيره گفته از حوز آست. و حيازت نيز از همين مادّه مىباشد گوئى موضع گيرنده مكان را به خود ضمّ مىكند كه معنى اصلى آن است . غرض آيه آن است كه مسلمانان در حال جنگ نمىتواند پشت به دشمن كند و عقب نشيند مگر آنكه منظورش از عقب نشينى حمله و جنگ و يا موضع گرفتن در نزد دسته ديگر باشد معنى آيه چنين مىشود: هر كه با آنهاپشت كند حقّا كه قرين غضب خداست مگر آنكه براى حمله و جنگ منحرف شود و يا نزد دسته ديگر موضع گيرد. اين كلمه تنها يك بار در قرآن يافته است . | جمع كردن. ضمّ كردن. حيزّ: مكان (اقرب) [انفال:16] متحيّز به معنى موضع گيرنده است و اصل آن چنانكه در اقرب و غيره گفته از حوز آست. و حيازت نيز از همين مادّه مىباشد گوئى موضع گيرنده مكان را به خود ضمّ مىكند كه معنى اصلى آن است . غرض آيه آن است كه مسلمانان در حال جنگ نمىتواند پشت به دشمن كند و عقب نشيند مگر آنكه منظورش از عقب نشينى حمله و جنگ و يا موضع گرفتن در نزد دسته ديگر باشد معنى آيه چنين مىشود: هر كه با آنهاپشت كند حقّا كه قرين غضب خداست مگر آنكه براى حمله و جنگ منحرف شود و يا نزد دسته ديگر موضع گيرد. اين كلمه تنها يك بار در قرآن يافته است . | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مُتَحَيّزا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۸
ریشه کلمه
- حيز (۱ بار)
قاموس قرآن
جمع كردن. ضمّ كردن. حيزّ: مكان (اقرب) [انفال:16] متحيّز به معنى موضع گيرنده است و اصل آن چنانكه در اقرب و غيره گفته از حوز آست. و حيازت نيز از همين مادّه مىباشد گوئى موضع گيرنده مكان را به خود ضمّ مىكند كه معنى اصلى آن است . غرض آيه آن است كه مسلمانان در حال جنگ نمىتواند پشت به دشمن كند و عقب نشيند مگر آنكه منظورش از عقب نشينى حمله و جنگ و يا موضع گرفتن در نزد دسته ديگر باشد معنى آيه چنين مىشود: هر كه با آنهاپشت كند حقّا كه قرين غضب خداست مگر آنكه براى حمله و جنگ منحرف شود و يا نزد دسته ديگر موضع گيرد. اين كلمه تنها يك بار در قرآن يافته است .
در حال بارگیری...