رَاغِبُون: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۵: | خط ۵: | ||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه رغب | رغب]] (۸ بار) [[کلمه با ریشه:: رغب| ]] | *[[ریشه رغب | رغب]] (۸ بار) [[کلمه با ریشه:: رغب| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
اصل رغبت به معنى وسعت است گويند «رغب الشيىء: اتسّع» باشد معناى دوست داشتن، مايل بودن و حزيص بودن مىدهد مثل: [توبه:59]، [شرح:7-8] و چون با «عن» باشد معنى اعراض و كنارهگيرى و بى اعتنائى مىدهد نحو [بقره:130]، [مريم:46] كه هر دو به معنى اعراض و بى اعتنائى است. * [انبياء:90] جوهرى رغب (مثل فرس) را رغبت گفته طبرسى فرموده: ما را مىخواندند براى رغبت در ثواب و خوف از عذاب و در قاموس و اقرب به معنى ابتهال آمده است. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۰۵
«راغِبُونَ» از مادّه «رغبت» است، این ماده هر گاه با «إِلى» یا «فِى» متعدّى شود به معناى تمایل به چیزى است، و هر گاه با «عَنْ» متعدّى شود به معناى انصراف و بى اعتنایى نسبت به چیزى است.
ریشه کلمه
- رغب (۸ بار)
قاموس قرآن
اصل رغبت به معنى وسعت است گويند «رغب الشيىء: اتسّع» باشد معناى دوست داشتن، مايل بودن و حزيص بودن مىدهد مثل: [توبه:59]، [شرح:7-8] و چون با «عن» باشد معنى اعراض و كنارهگيرى و بى اعتنائى مىدهد نحو [بقره:130]، [مريم:46] كه هر دو به معنى اعراض و بى اعتنائى است. * [انبياء:90] جوهرى رغب (مثل فرس) را رغبت گفته طبرسى فرموده: ما را مىخواندند براى رغبت در ثواب و خوف از عذاب و در قاموس و اقرب به معنى ابتهال آمده است.