أَبْرَمُوا: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۵: | خط ۵: | ||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه برم | برم]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: برم| ]] | *[[ریشه برم | برم]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: برم| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
ابرام به معنى محكم كردن است [زخرف:79]، يا كارى را محكم كردهاند، ما محكم كنندگانيم. اصل آن از محكم كردن ريسمان است با تاب دادن. برهان: دليل روشن [نساء:174]. حجة نيز به معنى دليل است، فرق ما بين برهان و حجة رابايد از ماده اصلى آن دو پيدا كرد، حجّ در اصل به معنى روشنى و بيان مىباشد، راغب گويد: گفتهاند آن مصدر بَرَهَ يَبْرَه است به معنى سفيد و روشن شد و در مجمع البيان آمده: «بَرْهَنَ قوله» يعنى سخن خود را بيان كرد. على هذا، برهان و به واسطه روشن بودن، برهان و به واسطه دلالت بر مقصود، حجّه مىگويند. راغب تصريح مىكند كه: برهان محكمترين دليلهاست. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۲۲ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۳۷
«اِبْرام» از مادّه «برم» به معناى تابیدن و محکم کردن است.
ریشه کلمه
- برم (۲ بار)
قاموس قرآن
ابرام به معنى محكم كردن است [زخرف:79]، يا كارى را محكم كردهاند، ما محكم كنندگانيم. اصل آن از محكم كردن ريسمان است با تاب دادن. برهان: دليل روشن [نساء:174]. حجة نيز به معنى دليل است، فرق ما بين برهان و حجة رابايد از ماده اصلى آن دو پيدا كرد، حجّ در اصل به معنى روشنى و بيان مىباشد، راغب گويد: گفتهاند آن مصدر بَرَهَ يَبْرَه است به معنى سفيد و روشن شد و در مجمع البيان آمده: «بَرْهَنَ قوله» يعنى سخن خود را بيان كرد. على هذا، برهان و به واسطه روشن بودن، برهان و به واسطه دلالت بر مقصود، حجّه مىگويند. راغب تصريح مىكند كه: برهان محكمترين دليلهاست.