ریشه لن: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
حرف نصب و نفى واستقبال است [بقره:120]. يهود ونصارى هرگز از تو راضى نباشند تا مگر از دينشان پيروى كنى. در قاموس مىگويد: آن براى نفى ابد است نه تاكيد نفى: چنانكه زمخشرى گفته، اگر براى ابد بود لفظ «اليوم» در آيه [مريم:26]. نمىآمد و اگر براى تأكيد بود لفظ «ابد» در [بقره:95]. تكرار مىشد و اصل عدم تكرار است. در اقرب الموارد چيزى در اين باره نفياً و اثباتاً نقل نكرده است ولى طبرسى ذيل [اعراف:143]. فرموده لن نفى ابد است چنانكه فرموده «وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ اَبَداً» «لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً»، به نظر مىآيد قول قاموس ضعيف است. | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۱۳: | خط ۱۷: | ||
|فَلَنْ || ۲۲ | |فَلَنْ || ۲۲ | ||
|- | |- | ||
| | |أَلَّنْ || ۲ | ||
|} | |} | ||
نسخهٔ ۳ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۵
تکرار در قرآن: ۱۰۶(بار)
قاموس قرآن
حرف نصب و نفى واستقبال است [بقره:120]. يهود ونصارى هرگز از تو راضى نباشند تا مگر از دينشان پيروى كنى. در قاموس مىگويد: آن براى نفى ابد است نه تاكيد نفى: چنانكه زمخشرى گفته، اگر براى ابد بود لفظ «اليوم» در آيه [مريم:26]. نمىآمد و اگر براى تأكيد بود لفظ «ابد» در [بقره:95]. تكرار مىشد و اصل عدم تكرار است. در اقرب الموارد چيزى در اين باره نفياً و اثباتاً نقل نكرده است ولى طبرسى ذيل [اعراف:143]. فرموده لن نفى ابد است چنانكه فرموده «وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ اَبَداً» «لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً»، به نظر مىآيد قول قاموس ضعيف است.
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
لَنْ | ۸۲ |
فَلَنْ | ۲۲ |
أَلَّنْ | ۲ |