ریشه ذکر: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
(بر وزن فرس) نر. مقابل ماده [آل عمران:36]. پسر مثل دختر نيست (راجع به نذر زن عمران) [حجرات:13]، [ليل:3]. موضوع نر و مادگى كه در (زوج) خواهد آمد از اسرار عجيب اين جهان است. * [انعام:143]، در «آالّذكرين) همزه استفهام است كه با «الذكرين» جنس نر از گوسفند و بز است و مراد از «الانثيين» ماده آن دو است يعنى: هشت جفت بر شما حلال كرده از گوسفند دو جفت نر و ماده و از بز دو جفت نر و ماده بگو آيا دو لنگه نر را حرام كرده يا دو لنگه ماده را با آن چه را رحمهاى دو ماده شامل است. مراد از هشت جفت هشت لنگه است كه چهار جفت مىشود چهار لنگه در اين آيه بعد ذكر شده و چهار لنگه ديگر در آيه بعد عبارتند از نر و ماده شتر و گاو. ذكور و ذكران جمع ذكر است مثل [شورى:49-50]، يعنى: به آنكه بخواهد دختران و به آن كه بخواهد پسران مىدهد يا ميان پسران و دختران را جمع مىكند و از هر دو مىدهد و آن كه را بخواهد نازا مىكند نه مىزايد و نه براى او فرزندى زائيده مىشود. در الميزان آمده: تزويج به معنى جمع است على هذا معناى «يُزَوِجهُمُ» جمع مىكند است. قول حضرت لوط كه به قوم خويش فرمود [شعراء:165]، پسران و مردان را شامل است يعنى آيا به جنس مرد تمايل مىكنيد و زنان را كنار مىگذاريد؟!! | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۲۵: | خط ۲۹: | ||
|ذِکْراً || ۱۱ | |ذِکْراً || ۱۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَتَذَکَّرُونَ || ۷ | ||
|- | |- | ||
|سَتَذْکُرُونَهُنَ || ۱ | |سَتَذْکُرُونَهُنَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَذَّکَّرُ || ۳ | ||
|- | |- | ||
| | |فَتُذَکِّرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذَّکَرُ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|اذْکُرْ || ۱۴ | |اذْکُرْ || ۱۴ | ||
|- | |- | ||
| | |الذِّکْرِ || ۶ | ||
|- | |- | ||
|ذَکَرُوا || ۲ | |ذَکَرُوا || ۲ | ||
خط ۴۵: | خط ۴۹: | ||
|ذَکَرٍ || ۵ | |ذَکَرٍ || ۵ | ||
|- | |- | ||
| | |لِلذَّکَرِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |فَلِلذَّکَرِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |ذُکِّرُوا || ۷ | ||
|- | |- | ||
|ذِکْرِ || ۱۰ | |ذِکْرِ || ۱۰ | ||
|- | |- | ||
| | |الذِّکْرَى || ۶ | ||
|- | |- | ||
|ذِکْرَى || ۱۳ | |ذِکْرَى || ۱۳ | ||
|- | |- | ||
| | |ذَکِّرْ || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |تَتَذَکَّرُونَ || ۳ | ||
|- | |- | ||
|ذُکِرَ || ۷ | |ذُکِرَ || ۷ | ||
خط ۶۵: | خط ۶۹: | ||
|يُذْکَرِ || ۱ | |يُذْکَرِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَذَّکَّرُونَ || ۶ | ||
|- | |- | ||
|لِذُکُورِنَا || ۱ | |لِذُکُورِنَا || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |آلذَّکَرَيْنِ || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |تَذَکَّرُونَ || ۱۷ | ||
|- | |- | ||
|ذِکْرٌ || ۹ | |ذِکْرٌ || ۹ | ||
|- | |- | ||
| | |تَذَکَّرُوا || ۱ | ||
|- | |- | ||
|تَذْکِيرِي || ۱ | |تَذْکِيرِي || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |لِلذَّاکِرِينَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|اذْکُرْنِي || ۱ | |اذْکُرْنِي || ۱ | ||
خط ۸۵: | خط ۸۹: | ||
|ذِکْرَ || ۲ | |ذِکْرَ || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |ادَّکَرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|تَذْکُرُ || ۱ | |تَذْکُرُ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَتَذَکَّرُ || ۷ | ||
|- | |- | ||
|بِذِکْرِ || ۳ | |بِذِکْرِ || ۳ | ||
|- | |- | ||
| | |ذَکِّرْهُمْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |لِيَذَّکَّرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذِّکْرُ || ۳ | ||
|- | |- | ||
| | |الذِّکْرَ || ۶ | ||
|- | |- | ||
| | |لِيَذَّکَّرُوا || ۲ | ||
|- | |- | ||
|ذَکَرْتَ || ۱ | |ذَکَرْتَ || ۱ | ||
خط ۱۰۷: | خط ۱۱۱: | ||
|ذِکْرِنَا || ۲ | |ذِکْرِنَا || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |ذُکِّرَ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|أَذْکُرَهُ || ۱ | |أَذْکُرَهُ || ۱ | ||
خط ۱۳۹: | خط ۱۴۳: | ||
|ذِکْرِهِمْ || ۱ | |ذِکْرِهِمْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |يَذَّکَّرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذُّکْرَانَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|لَذِکْرُ || ۱ | |لَذِکْرُ || ۱ | ||
خط ۱۴۹: | خط ۱۵۳: | ||
|اذْکُرْنَ || ۱ | |اذْکُرْنَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذَّاکِرِينَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذَّاکِرَاتِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |تَذَکَّرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |ذُکِّرْتُمْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |لِيَتَذَکَّرَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|لَذِکْرَى || ۲ | |لَذِکْرَى || ۲ | ||
خط ۱۶۳: | خط ۱۶۷: | ||
|فَسَتَذْکُرُونَ || ۱ | |فَسَتَذْکُرُونَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |بِالذِّکْرِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الذُّکُورَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|ذُکْرَاناً || ۱ | |ذُکْرَاناً || ۱ | ||
خط ۱۷۵: | خط ۱۷۹: | ||
|ذِکْرَاهُمْ || ۱ | |ذِکْرَاهُمْ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |فَذَکِّرْ || ۴ | ||
|- | |- | ||
| | |الذَّکَرَ || ۳ | ||
|- | |- | ||
| | |مُدَّکِرٍ || ۶ | ||
|- | |- | ||
| | |لِلذِّکْرِ || ۴ | ||
|- | |- | ||
|لِذِکْرِ || ۱ | |لِذِکْرِ || ۱ | ||
خط ۱۹۱: | خط ۱۹۵: | ||
|تَذْکِرَةٌ || ۴ | |تَذْکِرَةٌ || ۴ | ||
|- | |- | ||
| | |التَّذْکِرَةِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|ذَکَرَهُ || ۲ | |ذَکَرَهُ || ۲ | ||
خط ۱۹۹: | خط ۲۰۳: | ||
|ذِکْرَاهَا || ۱ | |ذِکْرَاهَا || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |سَيَذَّکَّرُ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |مُذَکِّرٌ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|ذِکْرَکَ || ۱ | |ذِکْرَکَ || ۱ |
نسخهٔ ۲۵ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۴۴
تکرار در قرآن: ۲۹۲(بار)
قاموس قرآن
(بر وزن فرس) نر. مقابل ماده [آل عمران:36]. پسر مثل دختر نيست (راجع به نذر زن عمران) [حجرات:13]، [ليل:3]. موضوع نر و مادگى كه در (زوج) خواهد آمد از اسرار عجيب اين جهان است. * [انعام:143]، در «آالّذكرين) همزه استفهام است كه با «الذكرين» جنس نر از گوسفند و بز است و مراد از «الانثيين» ماده آن دو است يعنى: هشت جفت بر شما حلال كرده از گوسفند دو جفت نر و ماده و از بز دو جفت نر و ماده بگو آيا دو لنگه نر را حرام كرده يا دو لنگه ماده را با آن چه را رحمهاى دو ماده شامل است. مراد از هشت جفت هشت لنگه است كه چهار جفت مىشود چهار لنگه در اين آيه بعد ذكر شده و چهار لنگه ديگر در آيه بعد عبارتند از نر و ماده شتر و گاو. ذكور و ذكران جمع ذكر است مثل [شورى:49-50]، يعنى: به آنكه بخواهد دختران و به آن كه بخواهد پسران مىدهد يا ميان پسران و دختران را جمع مىكند و از هر دو مىدهد و آن كه را بخواهد نازا مىكند نه مىزايد و نه براى او فرزندى زائيده مىشود. در الميزان آمده: تزويج به معنى جمع است على هذا معناى «يُزَوِجهُمُ» جمع مىكند است. قول حضرت لوط كه به قوم خويش فرمود [شعراء:165]، پسران و مردان را شامل است يعنى آيا به جنس مرد تمايل مىكنيد و زنان را كنار مىگذاريد؟!!
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
اذْکُرُوا | ۲۲ |
يُذْکَرَ | ۲ |
فَاذْکُرُونِي | ۱ |
أَذْکُرْکُمْ | ۱ |
فَاذْکُرُوا | ۷ |
اذْکُرُوهُ | ۱ |
کَذِکْرِکُمْ | ۱ |
ذِکْراً | ۱۱ |
يَتَذَکَّرُونَ | ۷ |
سَتَذْکُرُونَهُنَ | ۱ |
يَذَّکَّرُ | ۳ |
فَتُذَکِّرَ | ۱ |
الذَّکَرُ | ۲ |
اذْکُرْ | ۱۴ |
الذِّکْرِ | ۶ |
ذَکَرُوا | ۲ |
يَذْکُرُونَ | ۵ |
ذَکَرٍ | ۵ |
لِلذَّکَرِ | ۱ |
فَلِلذَّکَرِ | ۱ |
ذُکِّرُوا | ۷ |
ذِکْرِ | ۱۰ |
الذِّکْرَى | ۶ |
ذِکْرَى | ۱۳ |
ذَکِّرْ | ۲ |
تَتَذَکَّرُونَ | ۳ |
ذُکِرَ | ۷ |
يُذْکَرِ | ۱ |
يَذَّکَّرُونَ | ۶ |
لِذُکُورِنَا | ۱ |
آلذَّکَرَيْنِ | ۲ |
تَذَکَّرُونَ | ۱۷ |
ذِکْرٌ | ۹ |
تَذَکَّرُوا | ۱ |
تَذْکِيرِي | ۱ |
لِلذَّاکِرِينَ | ۱ |
اذْکُرْنِي | ۱ |
ذِکْرَ | ۲ |
ادَّکَرَ | ۱ |
تَذْکُرُ | ۱ |
يَتَذَکَّرُ | ۷ |
بِذِکْرِ | ۳ |
ذَکِّرْهُمْ | ۱ |
لِيَذَّکَّرَ | ۱ |
الذِّکْرُ | ۳ |
الذِّکْرَ | ۶ |
لِيَذَّکَّرُوا | ۲ |
ذَکَرْتَ | ۱ |
ذِکْرِنَا | ۲ |
ذُکِّرَ | ۲ |
أَذْکُرَهُ | ۱ |
ذِکْرِي | ۵ |
ذِکْرُ | ۳ |
يَذْکُرُ | ۲ |
تَذْکِرَةً | ۳ |
لِذِکْرِي | ۱ |
نَذْکُرَکَ | ۱ |
ذِکْرٍ | ۲ |
ذِکْرُکُمْ | ۱ |
يَذْکُرُهُمْ | ۱ |
يَذْکُرُوا | ۱ |
لِيَذْکُرُوا | ۱ |
يُذْکَرُ | ۱ |
بِذِکْرِهِمْ | ۱ |
ذِکْرِهِمْ | ۱ |
يَذَّکَّرَ | ۱ |
الذُّکْرَانَ | ۱ |
لَذِکْرُ | ۱ |
ذَکَرَ | ۲ |
اذْکُرْنَ | ۱ |
الذَّاکِرِينَ | ۱ |
الذَّاکِرَاتِ | ۱ |
تَذَکَّرَ | ۱ |
ذُکِّرْتُمْ | ۱ |
لِيَتَذَکَّرَ | ۱ |
لَذِکْرَى | ۲ |
فَسَتَذْکُرُونَ | ۱ |
بِالذِّکْرِ | ۱ |
الذُّکُورَ | ۱ |
ذُکْرَاناً | ۱ |
تَذْکُرُوا | ۱ |
لَذِکْرٌ | ۱ |
ذِکْرَاهُمْ | ۱ |
فَذَکِّرْ | ۴ |
الذَّکَرَ | ۳ |
مُدَّکِرٍ | ۶ |
لِلذِّکْرِ | ۴ |
لِذِکْرِ | ۱ |
لَتَذْکِرَةٌ | ۱ |
اذْکُرِ | ۲ |
تَذْکِرَةٌ | ۴ |
التَّذْکِرَةِ | ۱ |
ذَکَرَهُ | ۲ |
مَذْکُوراً | ۱ |
ذِکْرَاهَا | ۱ |
سَيَذَّکَّرُ | ۱ |
مُذَکِّرٌ | ۱ |
ذِکْرَکَ | ۱ |