ریشه جوف: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
اندرون. [احزاب:4] خدا براى كسى در اندرون وى دو قلب قرار نداده است. آيه ماقبل در اطاعت خدا و عدم مشركين و ذيل آيه درباره ظهار و پسر خوانده هاست. آيه شريفه كنايه از آنست كه جمع دو منافى ممكن نيست و قلب به دو چيز متناقض نمىتواند معتقد باشد نگر آنكه دو قلب باشد ولى خدا در اندرون كسى دو قلب نگذاشته است . گويند: آن در مقام تعليل بذيل آيه است يعنى يك زن هم مادر و هم زن انسان نمىشود چنانكه معنى ظهار است و يك فرزند پسر دو شخص نمىشود چنانكه در پسر خوانده است. بعيد نيست كه تعليل آيه قبل باشد يعنى نيست كه تعليل آيه قبل باشد يعنى طاعت خدا و كفّار قابل جمع نيست مگر آنكه شخص دو قلب داشته باشد وخدا در جوف كسى دو قلب قرار نداده است (از الميزان). | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" |
نسخهٔ ۲۳ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۵۶
تکرار در قرآن: ۱(بار)
قاموس قرآن
اندرون. [احزاب:4] خدا براى كسى در اندرون وى دو قلب قرار نداده است. آيه ماقبل در اطاعت خدا و عدم مشركين و ذيل آيه درباره ظهار و پسر خوانده هاست. آيه شريفه كنايه از آنست كه جمع دو منافى ممكن نيست و قلب به دو چيز متناقض نمىتواند معتقد باشد نگر آنكه دو قلب باشد ولى خدا در اندرون كسى دو قلب نگذاشته است . گويند: آن در مقام تعليل بذيل آيه است يعنى يك زن هم مادر و هم زن انسان نمىشود چنانكه معنى ظهار است و يك فرزند پسر دو شخص نمىشود چنانكه در پسر خوانده است. بعيد نيست كه تعليل آيه قبل باشد يعنى نيست كه تعليل آيه قبل باشد يعنى طاعت خدا و كفّار قابل جمع نيست مگر آنكه شخص دو قلب داشته باشد وخدا در جوف كسى دو قلب قرار نداده است (از الميزان).
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
جَوْفِهِ | ۱ |