الزّاهِدِين: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه زهد | زهد]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: زهد| ]]
*[[ریشه زهد | زهد]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: زهد| ]]
=== قاموس قرآن ===
بى اعتنائى (اقرب) [يوسف:20]. در «بخس» كذشت كه در نقص كمّى و كيفى هر دو به كار مى‏رود شايد مراد از ان در آيه نقص كبفى باشد در اين صورت «دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ» نقص كمّى آن را مى‏رساند. و ايضاً به نظر مى‏آيد ضمير «فيه» به يوسف بر گردد نه به «ثمن» يعنى: او را به قيمت معيوب و درمى چند فروختند و درباره وى بى اعتنا بودند همين قدر مى‏خواستند كه پولى به كف آرند و اگر بى اعتنا نبودند به قيمت ارزان نمى‏فروختند. اين كلمه فقط يك دفعه در قرآن مجيد آمده است و زهد كه اين همه تعريف دارد همان بى اعتنائى به دنيا است كه فرموده [حديد:23]. زاهد كسى است كه به امدن و رفتن دنيا بى اعتنا باشد. كار كند، تلاش نمايد، استفاده كند ولى در عين حال به دنيا بى اعتنا باشد.


*[[ال]]
*[[ال]]
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۲۶ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۸

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

بى اعتنائى (اقرب) [يوسف:20]. در «بخس» كذشت كه در نقص كمّى و كيفى هر دو به كار مى‏رود شايد مراد از ان در آيه نقص كبفى باشد در اين صورت «دَراهِمَ مَعْدُودَةٍ» نقص كمّى آن را مى‏رساند. و ايضاً به نظر مى‏آيد ضمير «فيه» به يوسف بر گردد نه به «ثمن» يعنى: او را به قيمت معيوب و درمى چند فروختند و درباره وى بى اعتنا بودند همين قدر مى‏خواستند كه پولى به كف آرند و اگر بى اعتنا نبودند به قيمت ارزان نمى‏فروختند. اين كلمه فقط يك دفعه در قرآن مجيد آمده است و زهد كه اين همه تعريف دارد همان بى اعتنائى به دنيا است كه فرموده [حديد:23]. زاهد كسى است كه به امدن و رفتن دنيا بى اعتنا باشد. كار كند، تلاش نمايد، استفاده كند ولى در عين حال به دنيا بى اعتنا باشد.