مَشْهُود: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَشْهُود | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَشْهُود | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
«شاهد» و «مشهود» از مادّه «شُهُود ـ شهادة» است. | |||
در این که، منظور از «شاهد» و «مشهود» چیست؟ تفسیرهاى بسیار فراوانى ذکر کرده اند که بالغ بر سى تفسیر مى شود، و مهم ترین آنها تفسیرهاى زیر است: | |||
# «شاهد»، شخص پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و «مشهود» همان روز قیامت است. | |||
# «شاهد»، گواهان عمل انسانند، و «مشهود» انسان ها و اعمال آنها هستند. | |||
# «شاهد»، به معناى روز جمعه است که شاهد اجتماع مسلمین در مراسم بسیار مهم نماز آن روز است. و «مشهود» روز «عرفه» است که زائران بیت اللّه الحرام شاهد و ناظر آن روزند. | |||
# «شاهد»، روز عید قربان و «مشهود» روز عرفه (روز ما قبل آن) مى باشد. | |||
# «شاهد»، شب ها و روزها است، و «مشهود» بنى آدم است که به اعمال او گواهى مى دهند. | |||
# «شاهد»، ملائکه و «مشهود» قرآن است. | |||
# «شاهد»، حجر الاسود و «مشهود» حاجیانند که در کنار آن مى آیند و دست بر آن مى نهند. | |||
# «شاهد»، خلق است و «مشهود» حق است. | |||
# «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امت هاى دیگر. | |||
# «شاهد»، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» سایر انبیاء هستند. | |||
# یا این که «شاهد»، پیامبر(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» امیر مؤمنان على(علیه السلام)است. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === |
نسخهٔ ۱۰ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۱۵
«شاهد» و «مشهود» از مادّه «شُهُود ـ شهادة» است.
در این که، منظور از «شاهد» و «مشهود» چیست؟ تفسیرهاى بسیار فراوانى ذکر کرده اند که بالغ بر سى تفسیر مى شود، و مهم ترین آنها تفسیرهاى زیر است:
- «شاهد»، شخص پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و «مشهود» همان روز قیامت است.
- «شاهد»، گواهان عمل انسانند، و «مشهود» انسان ها و اعمال آنها هستند.
- «شاهد»، به معناى روز جمعه است که شاهد اجتماع مسلمین در مراسم بسیار مهم نماز آن روز است. و «مشهود» روز «عرفه» است که زائران بیت اللّه الحرام شاهد و ناظر آن روزند.
- «شاهد»، روز عید قربان و «مشهود» روز عرفه (روز ما قبل آن) مى باشد.
- «شاهد»، شب ها و روزها است، و «مشهود» بنى آدم است که به اعمال او گواهى مى دهند.
- «شاهد»، ملائکه و «مشهود» قرآن است.
- «شاهد»، حجر الاسود و «مشهود» حاجیانند که در کنار آن مى آیند و دست بر آن مى نهند.
- «شاهد»، خلق است و «مشهود» حق است.
- «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امت هاى دیگر.
- «شاهد»، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» سایر انبیاء هستند.
- یا این که «شاهد»، پیامبر(صلى الله علیه وآله) و «مشهود» امیر مؤمنان على(علیه السلام)است.
ریشه کلمه
- شهد (۱۶۰ بار)