الأعراف ١٢٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بیفتادند جادوگران سجدهکنندگان | |-|معزی=و بیفتادند جادوگران سجدهکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::120|١٢٠]] | قبلی = الأعراف ١١٩ | بعدی = الأعراف ١٢١ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَاجِدِینَ»: سجدهکنندگان. حال است. | «سَاجِدِینَ»: سجدهکنندگان. حال است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۶
ترجمه
الأعراف ١١٩ | آیه ١٢٠ | الأعراف ١٢١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَاجِدِینَ»: سجدهکنندگان. حال است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون
- گفتگوى موسى (عليه السلام ) با فرعون
- تبديل عصاى موسى (ع ) به اژدها و بيضاء گشتن دست آن حضرت
- احضار ساحران ، عكس العمل فرعون و فرعونيان در برابر موسى عليه السلام
- معارضه ساحران با موسى (ع ) و تسليم شدنشان در برابر آن حضرت
- فرعون بعد از ايمان آوردن ساحران آنان را به توطئه و تبانى قبلى با موسى (ع ) متهمو آنان را تهديد مى كند
- پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
- بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)
نکات آیه
۱- ساحران با مشاهده معجزه موسى(ع) و بطلان سحر خویش، به خاک افتادند و به درگاه خداوند سجده کردند. (و ألقى السحرة سجدین)
۲- ساحران با مشاهده معجزه موسى(ع) به عظمت خداوند پى بردند و او را شایسته و بایسته پرستش یافتند. (و ألقى السحرة سجدین)
۳- توجه و آگاهى به عظمت خداوند، وادارکننده آدمى به پرستش او و اظهار عبودیت به درگاه وى (و ألقى السحرة سجدین) مجهول آوردن فعل «ألقى» حکایت از آن دارد که ساحران با دیدن معجزه موسى(ع) پى به عظمت خداوند برده و بى اختیار به درگاه او به سجده افتادند.
۴- ضرورت اظهار عبودیت در برابر خداوند به هنگام توجه به عظمت او و مشاهده آیات بزرگ وى (و ألقى السحرة سجدین) از اهداف بیان سجده ساحران به هنگام مشاهده آیات الهى و توجه یافتن به عظمت خدا، تعلیم همگانى است به اینکه پس از مشاهده آیات الهى و توجه به عظمت او شایسته است که در برابر او کرنش کنند و سر تعظیم فرود آورند.
۵- به خاک افتادن و سجده کردن، از دیرباز جلوه بارز بندگى، پرستش و تسلیم بوده است. (و ألقى السحرة سجدین) ظاهراً مراد از «سجده» پیشانى بر خاک ساییدن است. بنابراین کلمه «سجدین» بیانگر این است که اظهار خضوع با پیشانى بر خاک نهادن (سجده) سابقه طولانى داشته و آیه بعد «ءامنا برب العلمین» دلالت مى کند که این عمل براى اظهار بندگى بوده است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: توجه به آیات خدا ۴
- انگیزش: عوامل انگیزش ۳
- تسلیم: نشانه هاى تسلیم ۵
- جادوگران فرعون: بطلان جادوى جادوگران فرعون ۱ ; تجدیدنظر جادوگران فرعون ۲ ; جادوگران فرعون و معجزه موسى(ع) ۱، ۲ ; سجده جادوگران فرعون ۱ ; عقیده جادوگران فرعون ۲
- جهانبینى: و ایدئولوژى ۳
- ذکر: آثار ذکر عظمت خدا ۳ ; ذکر عظمت خدا ۴
- سجده: تاریخ سجده ۵
- عبادت: زمینه عبادت ۳
- عبودیت: اظهار عبودیت ۴ ; عوامل اظهار عبودیت ۳ ; نشانه هاى عبودیت ۵
- موسى(ع): قصه موسى(ع) ۱