الأنعام ١٤٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس اگر تکذیب کردند بگو همانا پروردگار شما است خداوند رحمتی پهناور و برنگردد خشمش از گروه گنهکاران | |-|معزی=پس اگر تکذیب کردند بگو همانا پروردگار شما است خداوند رحمتی پهناور و برنگردد خشمش از گروه گنهکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::147|١٤٧]] | قبلی = الأنعام ١٤٦ | بعدی = الأنعام ١٤٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بَأْس»: عذاب و عِقاب. | «بَأْس»: عذاب و عِقاب. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۴
ترجمه
الأنعام ١٤٦ | آیه ١٤٧ | الأنعام ١٤٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَأْس»: عذاب و عِقاب.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَکُمْ خَلاَئِفَ... (۲) وَ يَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّيِّئَةِ... (۲) نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا... (۱) وَ أَنَ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ... (۰) غَافِرِ الذَّنْبِ وَ قَابِلِ... (۱) إِنَ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدِيدٌ (۱) وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (۰)
إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ (۰) وَ يَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّيِّئَةِ... (۳)
تفسیر
- آيات ۱۵۰ - ۱۳۶، سوره انعام
- بيان آيات شريفه ، كه متضمن احتجاج عليه مشركين در مورد قربانى كردن فرزندانشان در برابر بت ها، و بعض احكام در مورد خوردنى ها، مى باشد.
- مراد از نهى از اسراف در: (( و لا تسرفوا انه لا يحب المسرفين )) .
- خداوند متعال به مشيت تكوينى خود از هيچكس ايمان نخواسته است .
- رواياتى در مورد حق فقراء و مساكين در محصول زراعت .
- معناى : (( ثمانيه ازواج من الظاءن اثنين ... )) .
- در قيامت از جاهل سؤ ال مى شود: چرا علم نياموختى تا بدان عمل كنى ؟.
نکات آیه
۱- پیامبر (ص) مأمور توجه دادن تکذیب کنندگان وحى به رحمت واسعه خداوند و بیم دادن آنان از عذاب حتمى اوست. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۲- پیامبر (ص) باید در انتظار تکذیب از جانب مشرکان و آماده رویارویى با آنها باشد. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة) جمله «إن کذبوک» خطاب به پیامبر (ص) و پیش بینى وقوع تکذیب در برابر آن حضرت است. «قل ربکم» و «و لا یرد ... » ارائه راه حل براى مقابله با این تکذیب است.
۳- تکذیب نمودن پیامبر (ص) تکذیب کردن خداوند است. (و إنا لصدقون. فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)
۴- مهلت الهى به تکذیب کنندگان پیامبر (ص) و هلاک نساختن آنان جلوه رحمت گسترده پروردگار است. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)
۵- ممکن است مشرکان، با وجود صدق خبرهاى خداوند در مورد تحریمها و علل آن، به تکذیب آن بپردازند. (و إنا لصدقون. فإن کذبوک)
۶- پیام رسانان دین (مبلغان) باید خود را براى تکذیبها و چگونگى مقابله با آن آماده کنند. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة)
۷- ربوبیت الهى، مقتضى امیدبخشى به همگان و امهال و هشدار به مجرمان (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۸- رحمت خدا بر غضب وى پیشى دارد. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۹- گستردگى رحمت خدا، مانع کیفر مجرمان نخواهد بود. (ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۱۰- تحریم آنچه خداوند حرام نکرده و تکذیب وحى جرم است. (قل لا أجد فیما أوحى إلىّ محرما ... فإن کذبوک ... و لا یرد بأسه)
۱۱- جرم، زمینه ساز گرفتار شدن به عذاب الهى است. (و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۱۲- جامعه مجرم خود را از شمول رحمت خداوند محروم و سزاوار عذاب او مى گرداند. (و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین) «بأس» در لغت به معناى شدت است و در این آیه کنایه از عذاب است.
۱۳- ابلاغ رحمت خداوند به تکذیب کنندگان وحى و بیم دادن آنان از عذاب خداوند، روشهاى کلى مقابله با آنان است. (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۱۴- لزوم به کارگیرى بشارت و انذار در تبلیغ و دعوت مردم به دین (فإن کذبوک فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین)
۱۵- عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت خداوند است.* (فقل ربکم ذو رحمة وسعة و لا یرد بأسه عن القوم المجرمین) آمدن جمله «و لا یرد بأسه» پس از «ذو رحمة واسعة» چنین مى نمایاند که عذاب اقوام مجرم نیز جلوه اى از رحمت واسعه خداوند است.
موضوعات مرتبط
- اقوام: عذاب اقوام مجرم ۱۵
- امیدوارى: عوامل امیدوارى ۷
- انذار: از عذاب ۱، ۱۳
- تبلیغ: انذار در تبلیغ ۱۴ ; بشارت در تبلیغ ۱۴ ; روش تبلیغ ۱۴
- تذکر: رحمت خدا ۱
- جامعه: عذاب جامعه مجرم ۱۲ ; محرومیت جامعه مجرم ۱۲
- جرم: آثار جرم ۱۱ ; موارد جرم ۱۰
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۷ ; آثار رحمت خدا ۹ ; ابلاغ رحمت خدا ۱۳ ; تقدم رحمت خدا ۸ ; تکذیب خدا ۳ ; صدق اخبار خدا ۵ ; غضب خدا ۸ ; مظاهر رحمت خدا ۴، ۱۵ ; مهلت خدا ۴
- دین: تبلیغ دین ۱۴
- رحمت: محرومان از رحمت خدا ۱۲
- عذاب: اهل عذاب ۱۲ ; موجبات عذاب ۱۱
- مباحات: جرم تحریم مباحات ۱۰
- مبلغان: آمادگى مبلغان ۶ ; هشدار به مبلغان ۶
- مجرمان: کیفر مجرمان ۹ ; مهلت به مجرمان ۷ ; هشدار به مجرمان ۷
- محمّد (ص): انذارهاى محمّد (ص) ۱ ; تکذیب محمّد (ص) ۲، ۳ ; محمّد (ص) و مشرکان ۲ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۱ ; مکذّبان محمّد (ص) ۲ ; مهلت به مکذّبان محمّد (ص) ۴ ; هشدار به محمّد (ص) ۲
- مشرکان: تکذیب مشرکان ۵ ; مشرکان و اخبار خدا ۵
- وحى: انذار مکذّبان وحى ۱، ۱۳ ; جرم تکذیب وحى ۱۰ ; روش برخورد با مکذّبان وحى ۱۳