آل عمران ١١٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که کفر ورزیدند بینیازشان نکند اموالشان و نه اولادشان از خدا به چیزی و آنانند یاران آتش در آنند جاودانان | |-|معزی=همانا آنان که کفر ورزیدند بینیازشان نکند اموالشان و نه اولادشان از خدا به چیزی و آنانند یاران آتش در آنند جاودانان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::116|١١٦]] | قبلی = آل عمران ١١٥ | بعدی = آل عمران ١١٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَن تُغْنِیَ»: هرگز نمیرهاند. هرگز دفع نمیگرداند. | «لَن تُغْنِیَ»: هرگز نمیرهاند. هرگز دفع نمیگرداند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵
ترجمه
آل عمران ١١٥ | آیه ١١٦ | آل عمران ١١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَن تُغْنِیَ»: هرگز نمیرهاند. هرگز دفع نمیگرداند.
تفسیر
- آيات ۱۲۰ - ۱۱۱، سوره آل عمران
- مراد از اينكه بر اهل كتاب ذلت زده شده : ((ضربت عليهم الذلة ))
- كلام بعضى از مفسرين : آيه در مقام تشريع نيست
- معناى ((امت قائمة )) و اشاره به فرق بين ((سرعت )) و ((عجله ))
- ((خيرات )) مفيد استغراق است به معناى مطلقاعمال صالح
- عمل فاسد، اثر فاسد در پى دارد
- اگر مسلمين صبر كنند و تقوا پيشه سازند، از كينه دشمنان ايمن خواهند بود
نکات آیه
۱- اموال و فرزندان اهل کفر، نمى تواند آنها را از کیفر خداوند برهاند. (انّ الذین کفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئاً) «اغنى» هنگامى که با «عن» متعدى شود، به معناى «دفع» مى آید. لذا «لن تُغنى»، یعنى نمى رهاند. (روح المعانى).
۲- اموال و اولاد، تنها تکیه گاه به هنگام ذلت و ابتلاى به غضب الهى، از دیدگاه اهل کفر (ضربت علیهم الذّلّة ... و باءُو بغضب من اللّه ... انّ الذین کفروا لن تغنى) ظاهراً منظور از «الذین کفروا»، همان جناح اهل کتاب هستند که در آیات سابق وضعیت آنان بیان شد.
۳- نیاز همواره آدمى به خداوند (انّ الذین کفروا لن تغنى عنهم ... من اللّه شیئاً)
۴- مال و اولاد (امکانات مادّى و انسانى) نمى تواند خلأ ناشى از بى ایمانى به خدا را در جبهه کفر، جبران کند. (انّ الذین کفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئاً)
۵- کافران، بى پناه و بى دفاع در برابر خواست خداوند (انّ الذین کفروا لن تغنى عنهم ... من اللّه)
۶- اعتبار و رسمیّت مالکیت شخصى براى کفّار (لن تغنى عنهم اموالهم)
۷- اموال و فرزندان (پشتوانه مالى و نیروى انسانى)، مهمترین سرمایه مادى بشر (انّ الذین کفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم) با وجود اینکه هیچ چیز توان کفایت از خدا را ندارد، نام بردن از مال و اولاد، دلالت بر ویژگى و اهمیت خاص آن دارد.
۸- مال و اولاد (امکانات مادى و انسانى)، ملاک ارزش نیستند. (لیسوا سواءً ... امة قائمة ... لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئاً)
۹- بى اثر بودن مال و اولاد، در برابر اراده و خواست خداوند (لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شیئاً)
۱۰- کافران، مُلازمان آتش دوزخ و جاودان در آن (انّ الّذین کفروا ... و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون)
۱۱- کفر، موجب جاودانگى در آتش دوزخ (انّ الّذین کفروا ... و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون)
۱۲- بیان فرجام اعمال و وعد و وعید، از شیوه هاى قرآن براى اصلاح انسانها و برحذر داشتن آنها از کفر (و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه ... و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون)
۱۳- آتش جاودانه دوزخ، فرجام کفر پیشگانِ اهل کتاب (انّ الّذین کفروا ... و اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون) با توجه به آیات قبل، مراد از «الذین»، کافران اهل کتاب هستند.
موضوعات مرتبط
- ارزش: ملاکهاى ارزش ۸
- اللّه: اراده اللّه ۹ ; غضب اللّه ۲ ; مشیت اللّه ۵، ۹
- امکانات مادى:۱، ۴، ۷، ۸، ۹
- انسان: سرمایه انسان ۷ ; نیازهاى معنوى انسان ۳، ۴
- اولاد:۱، ۲ ارزش اولاد ۱، ۲ ۴، ۷، ۸، ۹
- اهل کتاب: کافران اهل کتاب ۱۳
- ایمان: به خدا ۴
- بشارت و انذار:۱۲
- تربیت: شیوههاى تربیت ۱۲
- جهنم: آتش جهنم ۱۰، ۱۳ ; جاودانگى در جهنم ۱۰، ۱۱ ; کافران در جهنم ۱۰
- جهنمیان:۱۰
- ذلّت:۲
- رشد: عوامل رشد ۱۲
- عذاب: اهل عذاب ۱ ; موجبات عذاب ۱۱
- عمل: آثار عمل ۱۲
- کافران:۱۰ احکام کافران ۱۰ ۶ ; اولاد کافران ۱۰ ۱، ۲ ; بیخپناهى کافران ۱۰ ۵ ; ذلت کافران ۱۰ ۲ ; عقاید کافران ۱۰ ۲ ; کیفر کافران ۱۰ ۱، ۱۳ ; مال کافران ۱۰ ۱، ۲
- کفر: آثار کفر ۴، ۱۱
- مال:۱، ۲ ارزش مال ۱، ۲ ۴، ۷، ۸، ۹
- مالکیت خصوصى:۶