آل عمران ١١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنچهکنند از نیکی ناسپاس نمانند بدان و خدا دانا است به پرهیزکاران | |-|معزی=و آنچهکنند از نیکی ناسپاس نمانند بدان و خدا دانا است به پرهیزکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::115|١١٥]] | قبلی = آل عمران ١١٤ | بعدی = آل عمران ١١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَن یُکْفَرُوهُ»: در پیشگاه خدا به هیچ وجه از اجر آن محروم نمیشوند و کارشان بیمزد نمیماند. | «لَن یُکْفَرُوهُ»: در پیشگاه خدا به هیچ وجه از اجر آن محروم نمیشوند و کارشان بیمزد نمیماند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵
ترجمه
آل عمران ١١٤ | آیه ١١٥ | آل عمران ١١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَن یُکْفَرُوهُ»: در پیشگاه خدا به هیچ وجه از اجر آن محروم نمیشوند و کارشان بیمزد نمیماند.
تفسیر
- آيات ۱۲۰ - ۱۱۱، سوره آل عمران
- مراد از اينكه بر اهل كتاب ذلت زده شده : ((ضربت عليهم الذلة ))
- كلام بعضى از مفسرين : آيه در مقام تشريع نيست
- معناى ((امت قائمة )) و اشاره به فرق بين ((سرعت )) و ((عجله ))
- ((خيرات )) مفيد استغراق است به معناى مطلقاعمال صالح
- عمل فاسد، اثر فاسد در پى دارد
- اگر مسلمين صبر كنند و تقوا پيشه سازند، از كينه دشمنان ايمن خواهند بود
نکات آیه
۱- قطعى بودن پاداش اعمال خیر صالحان، از سوى خداوند (و اولئک من الصالحین. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه)
۲- قطعى بودن پاداش اعمال خیر صالحانِ اهل کتاب، از سوى خداوند (من اهل الکتب ... و اولئک من الصالحین. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه)
۳- اعمال خیر صالحان هرگز از جانب خداوند، کفران نخواهد شد و مورد ناسپاسى قرار نخواهد گرفت. (و اولئک من الصالحین. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه)
۴- قیام به طاعت خدا، تلاوت آیات وى در شب هنگام در حال سجده، ایمان به خدا و معاد، امر به معروف، نهى از منکر و شتاب در نیکیها، از اعمال خیر (من اهل الکتب امّة قائمة ... و ما یفعلوا من خیر)
۵- پاداش الهى به اعمال نیک در گرو انجام آن از سوى افراد صالح است. (و اولئک من الصّالحین. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه) فاعل در «ما یفعلوا»، ضمیرى است که به «الصالحین» برمى گردد; یعنى اگر صالحان عمل خیر انجام دهند پاداش مى گیرند.
۶- دانایى گسترده و همواره خداوند به تقواپیشگان (و اللّه علیم بالمتّقین)
۷- قیام به امر خدا، تلاوت آیات او، سجده، ایمان به خدا و معاد، امر به معروف و نهى از منکر و شتاب در امر خیر، از ویژگیهاى تقواپیشگان (امّة قائمة یتلون ءایت اللّه ... و اللّه علیم بالمتّقین) آیه، در صدد بیان پاداش کسانى است که خصلتهاى مذکور را دارند، از آنها تعبیر به متّقین کرده، پس آن خصلتها از آن متقین است.
۸- تقواپیشگان بهره مند از پاداش الهى، در برابر اعمال نیکى که انجام مى دهند. (و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه و اللّه علیم بالمتّقین)
۹- ایمان به خدا و روز واپسین و عمل صالح، موجب نیل آدمى به تقواپیشگى* امّة قائمة ... یؤمنون باللّه و الیوم الاخر ... و اللّه علیم بالمتّقین تعبیر از مؤمنانِ آمر به معروف و ... به متّقیان یا به جهت این است که دارندگان صفات یاد شده تقواپیشه هستند، و یا آن صفات موجب نیل آدمى به تقواپیشگى است.
۱۰- توجه به دانایى گسترده و همواره خداوند، برانگیزنده آدمى به سوى اعمال خیر و رعایت تقواى الهى (و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه و اللّه علیم بالمتّقین) به نظر مى رسد هدف از تذکر به دانایى خدا و اعمال نیک و پاداش دهى به آن، براى تشویق و ترغیب به آن اعمال نیک باشد.
۱۱- برخى از اهل کتاب، تقواپیشه و عامل به خیر و نیکیها هستند. (من اهل الکتب امّة قائمة ... و ما یفعلوا من خیر)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: تلاوت آیات خدا ۴، ۷
- اطاعت: از خدا ۴، ۷
- اللّه: علم اللّه ۶، ۱۰
- امر به معروف:۴، ۷
- انگیزش: عوامل انگیزش ۱۰
- اهل کتاب: صالحان اهل کتاب ۲ ; متقین اهل کتاب ۱۱
- ایمان: آثار ایمان ۹ ; ایمان به خدا ۴، ۷، ۹ ; ایمان به قیامت ۴، ۷، ۹
- پاداش: موجبات پاداش ۵، ۸
- تقوا: آثار تقوا ۸ ; پاداش تقوا ۸ ; زمینههاى تقوا ۹، ۱۰
- تکلیف: زمینههاى عمل به تکلیف ۱۰
- تهجّد: اهمیّت تهجّد ۴
- سجده: اهمیّت سجده ۴
- صالحان: پاداش صالحان ۱، ۲، ۳ ; عمل صالحان ۳
- علم:۶، ۱۰
- عمل:۱۰ آثار عمل ۱۰ ۵ ; پاداش عمل ۱۰ ۱، ۲
- عمل صالح:۴، ۵ آثار عمل صالح ۴، ۵ ۹ ; پاداش عمل صالح ۴، ۵ ۸
- قیامت:۴، ۷، ۹
- متقین:۶ پاداش متقین ۶ ۸ ; صفات متقین ۶ ۷
- نیت: اهمیت نیت ۵
- نهى از منکر:۴، ۷
- نیکى: شتاب در نیکى ۴، ۷