آل عمران ١٠٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اما آنان که سفید شده است رویهای ایشان پس در رحمت خداوندند ایشانند در آن جاودانان | |-|معزی=و اما آنان که سفید شده است رویهای ایشان پس در رحمت خداوندند ایشانند در آن جاودانان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::107|١٠٧]] | قبلی = آل عمران ١٠٦ | بعدی = آل عمران ١٠٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِبْیَضَّتْ»: سفید گردید. | «إِبْیَضَّتْ»: سفید گردید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵
ترجمه
آل عمران ١٠٦ | آیه ١٠٧ | آل عمران ١٠٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِبْیَضَّتْ»: سفید گردید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۱۰ - ۱۰۲، سوره آل عمران
- ((حق التقوى )) غرض و مقصد نهايى است و دستور ((فاتقوا اللّه ما استطعم )) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد
- مراد از اعتصام همگانى به ((حبل اللّه )) در ((واعتصموابحبل اللّه جميعا...))
- داءب و رسم قرآن بر ذكر علل و اسباب تعليماتش مى باشد و از اطاعت و تقليدكوركورانه وبدون دليل نهى مى كند
- چكيده سخن
- وجه اينكه خداوند اعتصام به حبل اللّه و عدم تفرق را نعمت خوانده است
- امر به معروف و نهى از منكر، از لوازم و واجبات اجتماع معتصم بهحبل اللّه است
- امر به معروف و نهى از منكر اگر واجب باشد واجب كفايى است
- نهى از تفرقه و اختلاف در آراء و عقايد
- علت تاءكيد فراوان قرآن كريم به دعوت به اتحاد و نهى از اختلاف
- مالكيت خداى تعالى دليل است كه او ظالم نيست
- آيه شريفه حال سابقين اولين از مهاجر و انصار مى ستايد
- بحث روايتى (رواياتى درباره : ((حق تقاته ))((حبل اللّه ))، فرقه ناجيه و امت واحده
- رواياتى كه دلالت دارند بر اينكه حبل اللّه همان قرآن است
- حديث ثقلين خبر متواتر مورد اتفاق است
- روايات هفتادودو فرقه
- آنچه در امتهاى گذشته بوده نظيرش در اين امت نيز خواهد بود
- طرد بعضى از اصحاب پيامبر در قيامت از ناحيه خدا
- سه روايت درباره ((كنتم خير امة ...))
نکات آیه
۱ - روسفیدان در قیامت، غرق در رحمت جاودانه الهى (و اما الذین ابیضّت وجوهُهم ففى رحمة اللّه هم فیها خالدون)
۲ - اعتصام به حبل اللّه، دعوت به نیکیها و امر به معروف و نهى از منکر، موجب استغراق در رحمت جاودانه الهى (و اعتصموا بحبل اللّه ... و لتکن منکم امة یدعون الى الخیر و یأمرون بالمعروف ... و اما الذین ابیضّت وجوههم ففى رحمة اللّه هم فیها خالدون) به مقتضاى ارتباط این آیه و آیات پیشین، روسفیدى مى تواند نتیجه اعمال نیک یاد شده در آیات قبل باشد.
۳ - پرهیزکنندگان از تفرقه و اختلاف، مورد تشویق و ترغیب خداوند (و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا ... و اما الذین ابیضّت وجوههم) بنابراینکه روسفیدان، به دلیل آیات قبل، کسانى باشند که از تفرقه پرهیز مى کنند.
۴ - تمسک کنندگان به ریسمان الهى و دعوت گران به خیر، امرکنندگان به معروف و نهى کنندگان از منکر، روسفیدان در قیامت و مستغرق در رحمت جاودانه الهى (و اعتصموا بحبل اللّه ... یدعون الى الخیر و یأمرون بالمعروف ... اما الذین ابیضّت وجوههم ففى رحمة اللّه هم فیها خالدون) مستفاد از ارتباط میان این آیه و آیات قبل.
۵ - تداوم بر ایمان، موجب روسفیدى و جاودانگى در رحمت الهى (اکفرتم بعد ایمانکم ... اما الذین ابیضّت وجوههم) علت سیه رویى به مقتضاى «اکفرتم بعد ایمانکم»، ارتداد است. و به قرینه مقابله، علت روسفیدى، تداوم بر ایمان خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- اتحاد: تشویق به اتحاد ۳
- اختلاف: اجتناب از اختلاف ۳
- اعتصام: اعتصام به حبل اللّه ۲، ۴
- امر به معروف: آثار امر به معروف ۲، ۴
- ایمان: آثار ایمان ۵
- خدا: رحمت خدا ۱، ۲، ۴، ۵
- خیر: آثار دعوت به خیر ۲، ۴
- رحمت: موجبات رحمت ۲، ۴، ۵
- قیامت: سفیدرویان در قیامت ۱، ۴، ۵
- نهى از منکر: آثار نهى از منکر ۲، ۴