آل عمران ٢١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که کفر ورزند به آیتهای خدا و بکشند پیمبران را به ناحقّ و بکشند آنان را که امر کنند به دادگری از مردم پس آگهیشان ده به عذابی دردناک | |-|معزی=همانا آنان که کفر ورزند به آیتهای خدا و بکشند پیمبران را به ناحقّ و بکشند آنان را که امر کنند به دادگری از مردم پس آگهیشان ده به عذابی دردناک | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::21|٢١]] | قبلی = آل عمران ٢٠ | بعدی = آل عمران ٢٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْقِسْط»: دادگری. | «الْقِسْط»: دادگری. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴
ترجمه
آل عمران ٢٠ | آیه ٢١ | آل عمران ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْقِسْط»: دادگری.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۵ - ۱۹ آل عمران
- مراد از ((ان الدين عند اللّه الاسلام ))
- اختلاف اهل كتاب ناشى از غرور و ستمگرى آنها بود
- دين واحد است و بعد از آن هيچ حجتى نيست
- چند نكته كه از جمله : ((فان تولوا فانما اليك البلاغ ...)) استفاده مى شود
- چگونه اهل كتاب فريب خدعه هاى نفس خويش را خوردند؟
- ملكات نفسانى عمل را در نظر انسان زينت مى دهند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - آنان که از تسلیم در برابر خدا روى گردانند، کافرند. (و ان تولّوا ... انّ الّذین یکفرون بایات اللّه)
۲ - کافران به آیات الهى، مستحق عذابى دردناک (انّ الذین یکفرون بایات اللّه ... فبشّرهم بعذاب الیم)
۳ - کفر به آیات الهى، منشأ قتل انبیا و عدالتخواهان (انّ الذین یکفرون ... و یقتلون النّبیّن ... و یقتلون الذین یأمرون بالقسط)
۴ - تهدید کافران از سوى خداوند، نسبت به قتل پیامبران و مردمان عدالتخواه (انّ الذین یکفرون ... و یقتلون النّبیّن ... فبشّرهم بعذاب الیم)
۵ - وجود منکران آیات الهى، قاتلان پیامبران و عدالتخواهان، در میان اهل کتاب و مشرکان (قل للّذین اوتوا الکتاب و الامّیّن ... انّ الذین یکفرون بایات اللّه و یقتلون النّبیّن ... و یقتلون)
۶ - همسانى گناه کفر به آیات الهى، با قتل انبیا و مردمان عدالتخواه (انّ الذین یکفرون ... و یقتلون النّبیّن ... و یقتلون) همسانى گناه، از همگون بودن کیفر، استفاده شده است.
۷ - همسانى سرنوشت شوم کافران، با قاتلان پیامبران و عدالتخواهان (انّ الذین یکفرون ... فبشّرهم بعذاب الیم)
۸ - عقیده، خاستگاه اعمال انسان (یکفرون ... و یقتلون)
۹ - کشتن پیامبران الهى، عملى ناحق و غیر قابل توجیه (و یقتلون النّبیّن بغیر حق)
۱۰ - کافران با توجیه و تظاهر به حقّ، انبیاى الهى و عدالتخواهان را به قتل مى رساندند. (انّ الذین یکفرون ... و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط) تأکید و تصریح به «بغیر حق»، بیانگر توجیه و حق نمایى کافران است.
۱۱ - بسیارى از پیامبران و عدالتخواهان، به دست کافران به قتل رسیدند. (انّ الذین یکفرون ... و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط)
۱۲ - وجود عدالتخواهانى در امتهاى گذشته، که در راه عدالت از جان گذشتند. (و یقتلون الذین یأمرون بالقسط)
۱۳ - شدت غضب خداوند، از کشتن انبیا و عدالتخواهان* (و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط) بنظر مى رسد تکرار کلمه «یقتلون» براى بیان مبغوضیّت قتل باشد.
۱۴ - خطر کشته شدن در راه عدالتخواهى، مانع از جواز امر به معروف و مبارزه با منکر نیست. (و یقتلون الذین یأمرون بالقسط) زیرا لحن آیه، ستایش و مدح نسبت به کشته شدگانى است که امرکنندگان به معروف در مسیر عدالتخواهى هستند.
۱۵ - عدالتخواهان جانباخته در طریق عدل، رتبه اى پس از پیامبران را دارا هستند. (و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس فبشّرهم بعذاب الیم) بیان یک گونه عذاب براى قاتلین انبیا و عدالتخواهان، دلالت بر نزدیکى رتبه عدالتخواهان با انبیا دارد. و تقدیم انبیا بر عدالتخواهان حاکى از فضیلت افزونتر آنان است.
۱۶ - کشتن انبیاى الهى و عدالتخواهان، موجب گرفتارى جامعه به مشکلات توانفرساست. و یقتلون النّبیّن بغیر حق ... فبشّرهم بعذاب الیم بنابراینکه «فبشّرهم بعذاب الیم»، نظر به مشکلات دنیوى و اخروى داشته باشد; به قرینه آیه بعد که مى فرماید: «حبطت اعمالهم فى الدنیا و الاخرة».
۱۷ - ارجمندى عدالتخواهى و عدالتخواهان، نزد خداوند (و یقتلون النّبیّن ... و یقتلون الذین یأمرون بالقسط) مستفاد از ذکر عدالتخواهان در پى ذکر انبیاى الهى و تهدید قاتلان آنان به عذاب دردناک.
۱۸ - رضایت کفار عصر پیامبر (ص) به کشتار انبیا توسط گذشتگان، علّت تهدید آنان به عذاب الهى* (و یقتلون النّبیّن ... فبشّرهم بعذاب الیم) تهدید بازماندگان قاتلان انبیا به عذاب در صورتى صحیح است که آنان به اعمال گذشتگان خویش راضى باشند.
۱۹ - تأمین سعادت جامعه در پرتو ایمان، خدمات انبیا و تلاش عدالتخواهان است. (انّ الّذین یکفرون ... فبشّرهم بعذاب الیم) نبود ایمان، انبیا و مصلحان در جوامع موجب رنج و بدبختى است، معلوم مى شود وجود آنها زمینه ساز سعادت خواهد بود.
روایات و احادیث
۲۰ - بنى اسرائیل، قاتل پیامبران الهى و قاتل حامیان پیامبران (و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الّذین یأمرون بالقسط) رسول اللّه (ص): ... قتلت بنو اسرائیل ثلاثة و اربعین نبیّاً ... فقام مأة رجل و اثنا عشر رجلا من عُبّاد بنى اسرائیل فَاَمَرُوا من قتلهم بالمعروف و نهوهم عن المنکر فقتلوا جمیعاً ... .[۱]
۲۱ - قاتلان پیامبران و قاتلان امر کنندگان به معروف، گرفتار سخت ترین عذابهاى الهى (و یقتلون النّبیّن بغیر حق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط.) از رسول اللّه (ص) سؤال شد: اىّ الناس اشد عذاباً یوم القیامة؟ آن حضرت فرمود: رجل قتل نبیّاً او رجلاً امر بمعروف او نهى عن منکر، سپس آن حضرت، این آیه را تلاوت کرد: «انّ الّذین یکفرون ... ».[۲]
۲۲ - وعده عذاب دردناک به بنى اسرائیل، به جهت قتل چهل و سه پیامبر و صد و دوازده آمر به معروف و ناهى از منکر (و یقتلون النّبیّن بغیر حقّ و یقتلون الّذین یأمرون بالقسط من النّاس فبشّرهم بعذاب الیم) رسول اللّه (ص) به عنوان بیان مصداق براى آیه فوق فرمود: قتلت بنو اسرائیل ثلاثة و اربعین نبیّاً اول النّهار فى ساعة واحدة فقام مائة رجل و اثنى عشر رجلا من عبّاد بنى اسرائیل فامروا من قتلهم بالمعروف و نهوهم عن المنکر فقتلوا جمیعاً من آخر النّهار فى ذلک الیوم.(۳)
۲۳ - وعده عذاب دردناک به قاتلان زکریّا و یحیاى پیامبر (ع) (و یقتلون النّبیّن بغیر حق ... فبشّرهم بعذاب الیم) امیرالمؤمنین (ع) درباره آیه فوق فرمود: ... انّ نبى اللّه زکریّا قد نشر بالمناشیر و یحیى ابن زکریا قتله قومه و هو یدعوهم الى اللّه.(۴)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: تکذیب آیات خدا ۵ ; کفر به آیات خدا ۳، ۶ ; منکران آیات خدا ۵
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱۸
- اصلاح طلبان: قتل اصلاح طلبان ۲۲
- امر به معروف: ۲۱، ۲۲ احکام امر به معروف ۱۴ ; اهمیّت امر به معروف ۱۴
- انبیا: تاریخ انبیا ۱۱ ; خدمات انبیا ۱۹ ; قتل انبیا ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۸ ; کیفر قتل انبیا ۷، ۱۶، ۲۱، ۲۲، ۲۳
- اهل کتاب: ۵
- ایمان: آثار اجتماعى ایمان ۱۹ ; ایمان و عمل ۸
- بنى اسرائیل: بنى اسرائیل و قتل انبیا ۲۰، ۲۲
- تسلیم: تسلیم به خدا ۱
- جامعه: عوامل انحطاط جامعه ۱۶ ; عوامل رشد جامعه ۱۹
- خدا: تهدید خدا ۴ ; عذاب خدا ۱۸، ۲۱ ; غضب خدا ۱۳ ; وعده هاى خدا ۲۲، ۲۳
- رفتار: پایه هاى رفتار ۸
- زکریّا (ع): کیفر قتل زکریّا (ع) ۲۳
- سعادت: عوامل سعادت ۱۹
- عدالت: مبارزه براى عدالت ۱۲، ۱۴
- عدالتخواهان: خدمات عدالتخواهان ۱۹ ; عدالتخواهان در تاریخ ۱۲ ; قتل عدالتخواهان ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۶ ; مقام عدالتخواهان ۱۵، ۱۷
- عدالتخواهى: ارزش عدالتخواهى ۱۵، ۱۷
- عذاب: اهل عذاب ۲، ۲۱ ; مراتب عذاب ۲، ۲۱ ; موجبات عذاب ۲، ۱۸، ۲۱، ۲۲، ۲۳
- عقیده: آثار عقیده ۸
- عمل: ۸ عمل ناشایست ۹
- عصیان: آثار عصیان ۱
- قتل نفس: کیفر قتل نفس ۲۱
- کافران: ۱، ۲، ۱۰، ۱۱ تهدید کافران ۴، ۱۸ ; فرجام کافران ۷
- کفر: آثار کفر ۳ ; عوامل کفر ۱ ; کیفر کفر ۲
- گناه: درجات گناه ۶ ; رضایت به گناه ۱۸
- مشرکان: ۵
- نهى از منکر: ۲۲ احکام نهى از منکر ۱۴ ; اهمیّت نهى از منکر ۱۴
- یحیى (ع): کیفر قتل یحیى (ع) ۲۳