الفجر ٢٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس درآی در بندگانم | |-|معزی=پس درآی در بندگانم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الفجر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الفجر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::29|٢٩]] | قبلی = الفجر ٢٨ | بعدی = الفجر ٣٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عِبَادِی»: بندگان خاصّ و آفریدگان صالح خدا مراد است. | «عِبَادِی»: بندگان خاصّ و آفریدگان صالح خدا مراد است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶
ترجمه
الفجر ٢٨ | آیه ٢٩ | الفجر ٣٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عِبَادِی»: بندگان خاصّ و آفریدگان صالح خدا مراد است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۰، سوره فجر
- مضامين سوره مباركه فجر
- وجوه مختلف درباره مراد از ((فجر))، ((ليال عشر)) و ((شفع و وتر)) كه بدآنهاسوگند ياد شده است
- مراد از ((ارم ذات العماد))
- وجه توصيف فرعون به ((ذى الاوتاد))
- حكايت زبان حال نوع آدمى كه آزمايش خدا با اكرام و نعمت دادن را به حساب ممتاز بودنخود از ديگران مى گذارد
- و آزمايش خدا با فقر و تنگدستى را اهانت و خوارى از ناحيه خدا مى پندارد
- مراد از آمدن پروردگار در قيامت (و جاء ربّك و الملك ...)
- متذكّر شدن و ((يا ليتنى )) گفتن انسان در قيامت
- ((نفس مطمئنة )) نفسى است كه با ايمان به پروردگار و ياد او سكونت يافته ، به مقامرضا رسيده است و...
- (رواياتى درباره مراد از شفع و وتر، تسميه فرعون به ذى الاءوتاد، آورده شدن جهنم ،آمدن خدا، و...)
- شفع حسن و حسين (ع ) و وتر اميرالمؤ منين عليه السلام است
- حديثى از امام صادق (ع ) درباره خصوصيات قبض روح مؤ من درذيل (يا ايها النفس المطمئنه ...)
نکات آیه
۱ - خداوند، با دعوت از صاحبان دل آرام و خشنود، آنان را به جمع بندگان خاص خود بار مى دهد. (فادخلى فى عبدى)
۲ - بندگى خالص خداوند، مایه رسیدن به مقامى والاتر از رتبه انسان هاى مطمئن، راضى و مورد پسند خداوند (فادخلى فى عبدى) انتساب بندگان به خداوند در «عبادى»، انتساب تشریفى است و این که به صاحبان دل آرام، اذن ملحق شدن به آنان داده مى شود، بیانگر برترى رتبه آنان است.
۳ - رسیدن به مقام اطمینان، رضایت از کارهاى خداوند و مورد پسند خدا بودن، از نشانه هاى رسیدن به مقام عبودیت است. (یأیّتها النّفس المطمئنّة ... راضیّة مرضیّة . فادخلى فى عبدى) حرف «فاء»، براى تفریع ما بعد بر قبل است.
۴ - همنشین شدن با بندگان خالص خداوند در قیامت، حرکت به سوى او و بهره مندى از جلوه هاى ربوبیت او است. (ارجعى إلى ربّک ... فادخلى فى عبدى) از معانى حرف «فاء»، تفصیل بعد از اجمال است و این آیه، رجوع به پروردگار را با تفصیل بیشترى بیان مى دارد.
موضوعات مرتبط
- اخلاص: آثار اخلاص ۲
- بندگان خدا: تقرب بندگان خدا ۱
- تقرب: زمینه تقرب به خدا ۴; عوامل تقرب ۲
- خدا: دعوتهاى خدا ۱; رضایت از افعال خدا ۳; رضایت خدا ۲، ۳; زمینه ربوبیت خدا ۴; نشانه هاى ربوبیت خدا ۴
- عبودیت: اخلاص در عبودیت ۲; نشانه هاى عبودیت ۳
- مخلصان: مقامات مخلصان ۲; همنشینى اخروى با مخلصان ۴
- مقام اطمینان :۳
- مقام رضا :۳
- مقام عبودیت :۳
- نفس راضیه: دعوت از صاحبان نفس راضیه ۱; مقامات صاحبان نفس راضیه ۲
- نفس مرضیه: دعوت از صاحبان نفس مرضیه ۱; مقامات صاحبان نفس مرضیه ۲
- نفس مطمئنه: دعوت از صاحبان نفس مطمئنه ۱; مقامات صاحبان نفس مطمئنه ۲