الفجر ٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آیا هست در این سوگندی برای خردمند
|-|معزی=آیا هست در این سوگندی برای خردمند
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الفجر | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الفجر ٤ | بعدی = الفجر ٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الفجر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الفجر ٤ | بعدی = الفجر ٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«ذِی حِجْرٍ»: عاقل. صاحب عقل و خرد. یادآوری: جواب قسم، آیه  است، یعنی: اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَاد. یا این که جواب قسم محذوف است و آیات آینده که سخن از مجازات طغیانگران می‌گوید، گواه بر آن است، و در معنی چنین است: قسم بدانچه گفته شد که ما کفّار و طغیانگران را عذاب می‌کنیم!
«ذِی حِجْرٍ»: عاقل. صاحب عقل و خرد. یادآوری: جواب قسم، آیه  است، یعنی: اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَاد. یا این که جواب قسم محذوف است و آیات آینده که سخن از مجازات طغیانگران می‌گوید، گواه بر آن است، و در معنی چنین است: قسم بدانچه گفته شد که ما کفّار و طغیانگران را عذاب می‌کنیم!

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۵


ترجمه

آیا در آنچه گفته شد، سوگند مهمّی برای صاحبان خرد نیست؟!

آيا در آن براى خردمند سوگندى هست
آيا در اين، براى خردمند [نياز به‌] سوگندى [ديگر] است؟
آیا در این امور که (قسم به آنها یاد شد) نزد اهل خرد لیاقت سوگند نیست؟
آیا در آنچه گفته شد، سوگندی برای خردمند هست؟
آيا خردمند را اين سوگندها كافى است؟
آیا در اینها خردمندان را سوگندی سزاوار است؟
آيا در آن- كه ياد شد- براى خردمند سوگندى [بسنده‌] هست؟
آیا در آنچه گفته شد، سوگند مهمّی برای افراد خردمند، موجود است؟
آیا در این، برای خردمندی خویشتن‌دار (نیاز به) سوگندی است‌؟
آیا هست در این سوگندی برای خردمند


الفجر ٤ آیه ٥ الفجر ٦
سوره : سوره الفجر
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذِی حِجْرٍ»: عاقل. صاحب عقل و خرد. یادآوری: جواب قسم، آیه است، یعنی: اِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَاد. یا این که جواب قسم محذوف است و آیات آینده که سخن از مجازات طغیانگران می‌گوید، گواه بر آن است، و در معنی چنین است: قسم بدانچه گفته شد که ما کفّار و طغیانگران را عذاب می‌کنیم!

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - عاقلان با سوگندهاى خداوند به فجر، شب هاى ده گانه، شفع، وتر و گذشت شب، به صحت گفته او اطمینان یافته و آن را تصدیق مى کنند. (هل فى ذلک قسم لذى حجر)

۲ - سوگند به سپیده دم، شب هاى ده گانه، هر جفت و تاق و گذشت شب، سوگندى شایسته و بجا در دیدگاه هر شخص عاقل (هل فى ذلک قسم لذى حجر) استفهام در «هل فى ذلک...»، تقریرى است و مراد تثبیت این نکته است که قسم هاى یاد شده، فرد عاقل را اقناع مى کند; به گونه اى که او نیز در تأکید کلام خود، چنین سوگندهایى به کار مى برد.

۳ - عظمت سپیده دم، شب هاى ده گانه، جفت، تاق و گذشت شب، قابل درک براى بهره مندان از اندکى عقل (هل فى ذلک قسم لذى حجر) تقلیل، از نکره بودن «حجر» استفاده شده است.

۴ - قرآن در رهنمودهاى خود، خردمندان را مخاطب قرار داده است. (لذى حجر) «حجر» به معناى «منع» است (قاموس). از آن جهت به عقل «حجر» گفته مى شود که انسان را از خواسته هاى نفس باز مى دارد. (مفردات راغب)

۵ - عقل، از ابزار شناخت معارف الهى (هل فى ذلک قسم لذى حجر)

موضوعات مرتبط

  • دین شناسى: ابزار دین شناسى ۵
  • سوگند: سوگند به حرکت شب ۱، ۲; سوگند به شب هاى دهگانه ۱، ۲; سوگند به شفع ۱، ۲; سوگند به فجر ۱، ۲; سوگند به وتر ۱، ۲
  • شب: عظمت حرکت شب ۳; عظمت شب هاى دهگانه ۳
  • شفع: عظمت شفع ۳
  • عاقلان: اطمینان عاقلان ۱; ایمان عاقلان ۱; عاقلان و سوگندهاى قرآن ۱، ۲; فهم عاقلان ۳; نقش عاقلان ۴
  • عقل: اهمیت عقل ۵
  • فجر: عظمت فجر ۳
  • قرآن: تعالیم قرآن ۴; مخاطبان قرآن ۴
  • وتر: عظمت وتر ۳

منابع