المدثر ٢٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس پشت کرد و کبر ورزید | |-|معزی=پس پشت کرد و کبر ورزید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::23|٢٣]] | قبلی = المدثر ٢٢ | بعدی = المدثر ٢٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَدْبَرَ»: بازپس رفت. به حق پشت کرد و رفت. «إسْتَکْبَرَ»: گردن افراخت و بزرگی فروخت. تکبّر ورزید و خویشتن را بالاتر از آن دید که حق را بپذیرد. معنی دیگر آیه: سپس پشت به حق کرد و تکبّر ورزید و خود را بزرگتر از این دید که حق را پذیرا گردد. سپس روی گردانید و گردنکشی کرد. | «أَدْبَرَ»: بازپس رفت. به حق پشت کرد و رفت. «إسْتَکْبَرَ»: گردن افراخت و بزرگی فروخت. تکبّر ورزید و خویشتن را بالاتر از آن دید که حق را بپذیرد. معنی دیگر آیه: سپس پشت به حق کرد و تکبّر ورزید و خود را بزرگتر از این دید که حق را پذیرا گردد. سپس روی گردانید و گردنکشی کرد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
المدثر ٢٢ | آیه ٢٣ | المدثر ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَدْبَرَ»: بازپس رفت. به حق پشت کرد و رفت. «إسْتَکْبَرَ»: گردن افراخت و بزرگی فروخت. تکبّر ورزید و خویشتن را بالاتر از آن دید که حق را بپذیرد. معنی دیگر آیه: سپس پشت به حق کرد و تکبّر ورزید و خود را بزرگتر از این دید که حق را پذیرا گردد. سپس روی گردانید و گردنکشی کرد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا... (۰) وَ کَذٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَ... (۰) وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَا ذَا أَنْزَلَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۸ - ۳۱، سوره مدثّر
- تركيب نحوى آيه : ((فذالك يومئذ يوم عسير على الكافرون غير يسير))
- وصف حال وليد بن مغيره و تكذيب نمودن او، اخبار از درانداختنش به دوزخ
- مقصود از توصيف سقر به اينكه ((لا تبقى و لا تذر...)) و در جمله ((لا تبقى و لاتذر))
- مراد از نوزده نفر موكّلان بر جهنّم و ابنكه فرمود: ((و جعلنا عدّتهم الّا فتنة ...))
- و بيان اينكه انگيزه هاى نفاق قبل از هجرت نيز وجود داشته است
- (رواياتى درباره آنچه وليد بن مغيره درباره قرآن گفت ،ونزول آيات گذشته درباره او)
نکات آیه
۱ - روى گردانى کامل ولیدبن مغیره، از آیات الهى و دعوت پیامبراسلام(ص) (ثمّ أدبر و استکبر) «إدبار» (مصدر «أدبر») به معناى پشت کردن است و مقصود از آن اعراض و روى گردانى کامل است.
۲ - ولیدبن مغیره، فردى لجوج و حق ناپذیر بود. (ثمّ أدبر) برداشت یاد شده، از «إدبار و روى گردانى» از آیات الهى و سخن بحق پیامبر(ص) استفاده مى شود.
۳ - ولیدبن مغیره، داراى خوى استکبار و برترى طلبى (و استکبر)
۴ - خوى استکبار و برترى طلبى، عامل اصلى دین ستیزى و مخالفت ولیدبن مغیره، با آیات الهى و پیامبراسلام(ص) (و استکبر) خداوند در آیه ۱۶، ولیدبن مغیره را به عنوان مخالف و دشمن آیات قرآن معرفى کرده (إنّه کان لآیاتنا عنیداً) و در آیه مورد بحث، از او به عنوان مستکبر و برترى طلب یاد نموده است. از این نکته مى توان استفاده کرد که مخالفت و دشمنى او با قرآن و پیامبراسلام(ص)، ناشى از خوى استکبار و برترى طلبى او بود.
۵ - خوى استکبار و برترى طلبى، عاملى مهم در کفر و دین گریزى (ثمّ أدبر و استکبر)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: اعراض از آیات خدا ۱; مخالفت با آیات خدا ۴
- استکبار: آثار استکبار ۴، ۵
- برترى طلبى: آثار برترى طلبى ۴، ۵
- دین: عوامل مبارزه با دین ۵
- کفر: عوامل کفر ۵
- محمد(ص): اعراض از دعوت محمد(ص) ۱; مخالفت با محمد(ص) ۴
- ولیدبن مغیره: استکبار ولیدبن مغیره ۳; اعراض ولیدبن مغیره ۱; حق ناپذیرى ولیدبن مغیره ۲; رذایل اخلاقى ولیدبن مغیره ۲، ۳; فلسفه دین ستیزى ولیدبن مغیره ۴; فلسفه مخالفت ولیدبن مغیره ۴; لجاجت ولیدبن مغیره ۲