التحريم ١٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=زده است خدا مثَلی برای آنان که کفر ورزیدند زن نوح و زن لوط بودند زیر فرمان دو بندهای از بندگان ما شایستگانی پس خیانت کردند با آنان پس بینیاز نساختندشان از خدا چیزی را و گفته شد به آتش درآئید با درآیندگان | |-|معزی=زده است خدا مثَلی برای آنان که کفر ورزیدند زن نوح و زن لوط بودند زیر فرمان دو بندهای از بندگان ما شایستگانی پس خیانت کردند با آنان پس بینیاز نساختندشان از خدا چیزی را و گفته شد به آتش درآئید با درآیندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره التحريم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره التحريم | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = التحريم ٩ | بعدی = التحريم ١١ | کلمه = [[تعداد کلمات::29|٢٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إمْرَأَةَ»: در رسمالخطّ قرآنی با تاء کشیده نوشته شده است. مفعولٌبه اوّل فعل (ضَرَبَ) و (مَثَلاً) مفعولٌبه دوم آن است. «تَحْتَ»: این واژه، کنایه از تحت سرپرستی و زیر نکاح است. «خَانَتَاهُمَا»: خیانت این دو همسرِ بدشگون، همکاری با دشمنان و گزارش اخبار و پخش اسرار خانواده و مؤمنان بود. خیانت ایشان انحراف از جاده عفّت نبود. زیرا هرگز همسر هیچ پیغمبری آلوده به بیعفّتی نشده است (نگا: نمونه، جلد ، صفحه . «أُدْخُلاَ النَّارَ»: به هنگام مرگ، فرشتگان به بدان یا نیکان خبر ورود آتی ایشان به دوزخ یا به بهشت را میدهند (نگا: المصحف المیسّر). «فَلَمْ یُغْنِیا»: در آخرت همه رابطههای دنیوی جز رابطه ایدئولوژی گسیخته میگردد (نگا: بقره / و لقمان / ، ممتحنه / انفطار / ). | «إمْرَأَةَ»: در رسمالخطّ قرآنی با تاء کشیده نوشته شده است. مفعولٌبه اوّل فعل (ضَرَبَ) و (مَثَلاً) مفعولٌبه دوم آن است. «تَحْتَ»: این واژه، کنایه از تحت سرپرستی و زیر نکاح است. «خَانَتَاهُمَا»: خیانت این دو همسرِ بدشگون، همکاری با دشمنان و گزارش اخبار و پخش اسرار خانواده و مؤمنان بود. خیانت ایشان انحراف از جاده عفّت نبود. زیرا هرگز همسر هیچ پیغمبری آلوده به بیعفّتی نشده است (نگا: نمونه، جلد ، صفحه . «أُدْخُلاَ النَّارَ»: به هنگام مرگ، فرشتگان به بدان یا نیکان خبر ورود آتی ایشان به دوزخ یا به بهشت را میدهند (نگا: المصحف المیسّر). «فَلَمْ یُغْنِیا»: در آخرت همه رابطههای دنیوی جز رابطه ایدئولوژی گسیخته میگردد (نگا: بقره / و لقمان / ، ممتحنه / انفطار / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
التحريم ٩ | آیه ١٠ | التحريم ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إمْرَأَةَ»: در رسمالخطّ قرآنی با تاء کشیده نوشته شده است. مفعولٌبه اوّل فعل (ضَرَبَ) و (مَثَلاً) مفعولٌبه دوم آن است. «تَحْتَ»: این واژه، کنایه از تحت سرپرستی و زیر نکاح است. «خَانَتَاهُمَا»: خیانت این دو همسرِ بدشگون، همکاری با دشمنان و گزارش اخبار و پخش اسرار خانواده و مؤمنان بود. خیانت ایشان انحراف از جاده عفّت نبود. زیرا هرگز همسر هیچ پیغمبری آلوده به بیعفّتی نشده است (نگا: نمونه، جلد ، صفحه . «أُدْخُلاَ النَّارَ»: به هنگام مرگ، فرشتگان به بدان یا نیکان خبر ورود آتی ایشان به دوزخ یا به بهشت را میدهند (نگا: المصحف المیسّر). «فَلَمْ یُغْنِیا»: در آخرت همه رابطههای دنیوی جز رابطه ایدئولوژی گسیخته میگردد (نگا: بقره / و لقمان / ، ممتحنه / انفطار / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۱۲، سوره تحريم
- تعريض شديد به دو همسر پيامبر (حفضه و عايشه ) با ذكر دومثال بيانگر اينكه هيچ سبب و نسبتى ملاك كرامت و برترى نيست
- سرانجام بد همسر نوح (ع ) و همسر لوط(ع ) با اينكه همسر پيامبر بودند
- شرح دعاى همسر فرعون و در خواست هايش از پروردگارمتعال
- اوصاف و فضائل مريم (ع )
- (رواياتى پيرامون فضيلت فاطمه (ع )، خديجه ، مريم و آسيه
- درباره نحوه كشته شدن همسر فرعون
نکات آیه
۱ - ارائه نمونه هاى عینى از نیکان و بدان، از روش هاى قرآن در راستاى بیدارکردن و هدایت خلق (ضرب اللّه مثلاً للذین کفروا امرأت نوح) گفتنى است آنچه خداوند در این آیه، به عنوان ضرب المثل ذکر فرموده، داراى حقیقت و وجود خارجى است.
۲ - همسران نوح و لوط پیامبر، نمونه بارز و مثال زدنى، براى جریان کفر و نفاق اند. (جهد الکفّار و المنفقین ... ضرب اللّه مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط)
۳ - همسران نوح و لوط پیامبر، تحت سرپرستى و حمایت آن دو پیامبر قرار داشتند. (کانتا تحت عبدین من عبادنا) برداشت یاد شده، از تعبیر «تحت عبدین» استفاده شده است.
۴ - حضرت نوح و لوط(ع)، دو بنده صالح و شایسته خداوند (عبدین من عبادنا صلحین)
۵ - بنده صالح و شایسته بودن، مایه اصلى رسیدن پیامبران (نوح، لوط و...) به مقام نبوّت (عبدین من عبادنا صلحین) توصیف حضرت نوح و لوط(ع)، به صفت «عبدصالح» - در میان دیگر اوصاف والاى انسانى و الهى آنان - گویاى مطلب یاد شده است.
۶ - عبودیت و بنده صالح خدا بودن، مقامى بس والا براى آدمیان (عبدین من عبادنا صلحین)
۷ - خیانت همسران نوح و لوط به شوهران خود (فخانتاهما)
۸ - کفر و نفاق همسران نوح و لوط، خیانت به آن دو پیامبر بود. (فخانتاهما) مفسران، مصداق بارز خیانت همسران نوح و لوط را، کفر و نفاق آنان دانسته اند و نیز روایت کرده اند که آنان با تطمیع دیگران علیه همسران خود اقدام کردند; مثلاً آنان اسرار خانه همسران خود را به دشمنان منتقل مى کردند و... .
۹ - بى تأثیر بودن اقدام حضرت نوح و لوط(ع)، براى نجات همسران خیانت کار خود از عذاب الهى (فلم یغنیا عنهما من اللّه شیئًا)
۱۰ - همسران نوح و لوط، همانند کافران از دوزخیان اند. (و قیل ادخلا النار مع الدخلین)
۱۱ - بى تأثیر بودن پیوند خویشاوندى با نیکان و صالحان (همچون پیامبران الهى)، در سرنوشت اخروى انسان ها (قیل ادخلا النار مع الدخلین)
۱۲ - امکان نفوذ جریان انحراف، کفر و نفاق، در میان اعضاى بهترین خانواده (همچون پیامبران) (امرأت نوح و امرأت لوط ... فخانتاهما ... و قیل ادخلا النار مع الدخلین)
۱۳ - هشدار خداوند، به دو همسر خطاکار پیامبر (حفصه و عایشه)، درباره سرنوشت شوم خیانت به پیامبر(ص) همچون سرنوشت همسران نوح و لوط (ضرب اللّه مثلاً للذین کفروا امرأت نوح ... قیل ادخلا النار مع الدخلین) یادآورى خیانت همسران دو پیامبر - پس از نقل ماجارى توطئه دو همسر پیامبراسلام - مى تواند هشدارى به آنان باشد.
۱۴ - زنان همانند مردان، در معرض انحراف و حق ناپذیرى شدید و مثال زدنى (ضرب اللّه مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط ...قیل ادخلا النار مع الدخلین)
موضوعات مرتبط
- انبیا: بى تأثیرى خویشاوندى با انبیا ۱۱; زمینه انحراف خانواده انبیا ۱۲; زمینه کفر خانواده انبیا ۱۲; زمینه نفاق خانواده انبیا ۱۲; فلسفه نبوت انبیا ۵
- بندگان خدا :۴
- جهنمیان :۱۰
- خدا: هشدارهاى خدا ۱۳
- زن: زمینه انحراف زنان ۱۴; زمینه حق ناپذیرى زنان ۱۴
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت اخروى ۱۱
- صالحان :۴ بى تأثیرى خویشاوندى با صالحان ۱۱ ۴
- عبودیت: آثار عبودیت ۵; ارزش عبودیت ۶
- فرجام: هشدار به فرجام شوم ۱۳
- قرآن: احیاگرى قرآن ۱
- کافران: کافران در جهنم ۱۰
- لوط(ع): بى تأثیرى تلاش لوط(ع) ۹; تکفل همسر لوط(ع) ۳; خیانت به لوط(ع) ۷، ۸; خیانت همسر لوط(ع) ۷، ۹; رذایل اخلاقى همسر لوط(ع) ۲، ۷، ۸، ۹; عبودیت لوط(ع) ۴; عذاب همسر لوط(ع) ۹; فرجام همسر لوط(ع) ۱۳; فضایل لوط(ع) ۴; فلسفه نبوت لوط(ع) ۵; قصه همسر لوط(ع) ۳; کفر همسر لوط(ع)۲، ۸; لوط(ع) از صالحان ۴; نفاق همسر لوط(ع) ۲، ۸; همسر لوط(ع) در جهنم ۱۰
- محمد(ص): فرجام شوم توطئه علیه محمد(ص) ۱۳; قصه همسران محمد(ص)۱۳; هشدار به همسران محمد(ص) ۱۳
- مرد: زمینه انحراف مردان ۱۴; زمینه حق ناپذیرى مردان ۱۴
- مقام عبودیت :۶
- نبوت: اهمیت نبوت ۵
- نوح(ع): بى تأثیرى تلاش نوح(ع) ۹; تکفل همسر نوح(ع) ۳; خیانت به نوح(ع) ۷، ۸; خیانت همسر نوح(ع) ۷، ۹; رذایل اخلاقى همسر نوح(ع) ۲، ۷، ۸، ۹; عبودیت نوح(ع) ۴; عذاب همسر نوح(ع) ۹; فرجام همسر نوح(ع) ۱۳; فضایل نوح(ع) ۴; فلسفه نبوت نوح(ع) ۵; قصه همسر نوح(ع) ۳; کفر همسر نوح(ع)۲، ۸; نفاق همسر نوح(ع) ۲، ۸; نوح(ع) از صالحان ۴; همسر نوح(ع) در جهنم ۱۰
- هدایت: ارائه نمونه عینى در هدایت ۱; روش هدایت ۱