الحشر ٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این بدان است که ستیزه کردند با خدا و پیمبرش و آنکه بستیزد با خدا همانا خدا است سختعقوبت | |-|معزی=این بدان است که ستیزه کردند با خدا و پیمبرش و آنکه بستیزد با خدا همانا خدا است سختعقوبت | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحشر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحشر | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::4|٤]] | قبلی = الحشر ٣ | بعدی = الحشر ٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَن یُشَآقِّ اللهَ ...»: هر کس با خدا دشمنی ورزد. جزای (مَنْ) محذوف است، و یا این که جمله (فَإِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) جزای آن است و عائد آن محذوف است. | «مَن یُشَآقِّ اللهَ ...»: هر کس با خدا دشمنی ورزد. جزای (مَنْ) محذوف است، و یا این که جمله (فَإِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) جزای آن است و عائد آن محذوف است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الحشر ٣ | آیه ٤ | الحشر ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَن یُشَآقِّ اللهَ ...»: هر کس با خدا دشمنی ورزد. جزای (مَنْ) محذوف است، و یا این که جمله (فَإِنَّ اللهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) جزای آن است و عائد آن محذوف است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۰، سوره حشر
- آيات مربوط به اخراج بنى النضير از سرزمينشان
- معناى اينكه فرمود: ((يخربون بيوتهم بايديهم و ايدى المؤ منين ))
- قطع كردن و نكردن درختان را بنى النضير به اذن خدا بود
- موارد مصرف ((فيى ء))
- فقراى مهاجرين يكى از مصاديق فى در راه خدا
- شرح آيه : ((و الذين تبوؤ ا الدار و الايمان ...)) كه متضمن مدح انصار در چشمنداشتنشان به اموالى كه بين مهاجران تقسيم شده مى باشد
- جملات ديگرى از كلام خدا در مدح انصار
- رواياتى درباره ماجراى اخراج و تبعيد بنى النضير
- روايتى در چشم پوشى انصار از غنائم آنان براى تقسيم بين مهاجرين
- چند روايت درباره فيى و موارد مصرف آن ، و درذيل آيه ((ما آتيكم الرسول فخذوه ...))
- چند روايت درباره ايماان و اينكه دين حب ، و حب دين است و درباره صفت رذيله ((شرح ))
نکات آیه
۱ - مخالفت و عنادورزى یهود بنى نضیر با خدا و پیامبر(ص)، عامل تبعید آنان (هو الذى أخرج الذین کفروا ... ذلک بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله)
۲ - مجازات اخروى بنى نضیر، معلول ستیزه جویى آنان با خدا و رسول او (و لهم فى الأخرة عذاب النار . ذلک بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله)
۳ - کیفرهاى دنیوى، ناکافى براى مجازات ستیزکنندگان با خدا و رسول او (و لولا أن کتب اللّه علیهم الجلاء ... و لهم فى الأخرة عذاب النار . ذلک بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله)
۴ - مخالفت با برنامه هاى پیامبر(ص) و حاکمیت اسلام، مخالفت با خداوند است. (شاقّوا اللّه و رسوله و من یشاقّ اللّه) با توجه به این که در جمله دوم آیه شریفه فقط مخالفت با خدا مطرح شده، استفاده مى شود که مخالفت با رسول نیز، مخالفت با خدا است.
۵ - حکم الهى و تعیین سرنوشت ملت ها، براساس عملکرد خود آنان (هو الذى أخرج الذین کفروا ... ذلک بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله)
۶ - مقدرات الهى براى خلق، داراى ملاک است. (کتب اللّه علیهم الجلاء ... ذلک بأنّهم شاقّوا)
۷ - محکومیت بنى نضیر به تبعید، معلول ستیزه جویى آنان با حکومت اسلامى بود; نه به جهت یهودى بودن آنها. (کتب اللّه علیهم الجلاء ... ذلک بأنّهم شاقّوا اللّه و رسوله)
۸ - حق سکونت و زندگى اهل کتاب در جامعه اسلامى، مشروط به عدم ستیزه جویى و معارضه با حاکمیت اسلام است. (هو الذى أخرج الذین کفروا من أهل الکتب ... ذلک بأنّهم شاقّوااللّه و رسوله) از تعلیل «ذلک بأنّهم...» استفاده مى شود که اگر یهود بنى نضیر، به معارضه با خدا و حکومت پیامبر(ص) نمى پرداختند، محکوم به تبعید نمى شدند و همچون گذشته در کنار مسلمانان زندگى مى کردند.
۹ - معارضه و ستیز با خداوند، داراى کیفرى سخت و سهمگین (و من یشاقّ اللّه فإنّ اللّه شدیدالعقاب )
۱۰ - تبعید ستیزکنندگان با دین و حاکمیت اسلام، نمونه اى از کیفر الهى است. (هو الذى أخرج الذین کفروا ... و من یشاقّ اللّه فإنّ اللّه شدیدالعقاب )
موضوعات مرتبط
- اسلام: تبعید دشمنان اسلام ۱۰
- اهل کتاب: اهل کتاب در جامعه اسلامى ۸; حقوق اهل کتاب ۸
- بنى نضیر: آثار دشمنى بنى نضیر ۱، ۷; عوامل تبعید بنى نضیر ۱، ۷; عوامل کیفر اخروى بنى نضیر ۲
- خدا: آثار دشمنى با خدا ۱، ۲; قضاى خدا ۵; کیفر دشمنان خدا۳; کیفر دشمنى با خدا ۹; کیفرهاى خدا ۱۰; مخالفت با خدا ۴; مقدرات خدا ۶
- ذمه: شرایط ذمه ۸
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۵
- عمل: آثار عمل ۵
- کیفر: مراتب کیفر ۹
- محمد(ص): آثار دشمنى با محمد(ص) ۱، ۲; آثار مخالفت با محمد(ص) ۴; کیفر دشمنان محمد(ص) ۳