روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۸۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۸۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۸۴ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۸
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ صَلَاةِ الْمَرِيضِ وَ الْمُغْمَى عَلَيْهِ وَ الضَّعِيفِ وَ الْمَبْطُونِ وَ الشَّيْخِ الْكَبِيرِ وَ غَيْرِ ذَلِك
و ساله علي بن مهزيار :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۸۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۸۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۸
و علىّ بن مهزيار نيز در باره همين مسأله از آن حضرت سؤال كرد و آن حضرت در پاسخ فرمود: شخص مغمى عليه نه روزه را قضا مىكند و نه نماز را، و نيز در تمامى مواردى كه خداوند عارضهاى را بر بنده مسلط ساخته و او را بىاراده و اختيار گردانيده خود به پذيرفتن عذر او سزاوارتر از هر كسى است. (يعنى در مواردى كه خداوند متعال علّتى را بر بندهاى عارض ساخته و به سبب آن عارضه بنده از انجام تكليف عاجز باشد خداوند خود سزاوارتر از هر كس ديگرى است كه او را از اداى تكليف معاف دارد). و أما اخبارى كه در مورد مغمى عليه (بيهوش و بىاراده) روايت كردهاند و اشاره و اشعار دارد بر اينكه همه نمازهائى را كه از او فوت شده بايد قضا كند، و نيز آنچه منقول است كه نمازهاى يكماه را قضا ميكند، و همچنين آنچه مروى است كه نماز سه روز را قضا ميكند، همه اينها صحيح است، لكن جملگى محمول بر استحباب است نه وجوب، و اصل اينست كه قضا بر او نيست.