الطور ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا عذاب پروردگار تو است فرودآینده | |-|معزی=همانا عذاب پروردگار تو است فرودآینده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الطور | نزول = [[نازل شده در سال::1|١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الطور ٦ | بعدی = الطور ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِنَّ عَذَابَ ...»: جواب قسمهای متعدد پیشین است. | «إِنَّ عَذَابَ ...»: جواب قسمهای متعدد پیشین است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
الطور ٦ | آیه ٧ | الطور ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّ عَذَابَ ...»: جواب قسمهای متعدد پیشین است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۰، سوره طور
- اشاره به مفاد كلى سوره مباركه طور و بيان مقصود از ((طور))
- اقوال مختلف در معناى ((رق )) و مراد از كتابى كه مسطور و در رقى منشور است
- مقصود از بيت معمور و بحر مسجور
- معناى جمله ((تمور السماء....)) در وصف روز قيامت
- (رواياتى درباره مراد از طور، بيت معمور و.... كه بدآنها قسم ياد شده است )
نکات آیه
۱ - تحقق عذاب الهى براى تکذیب گران، حتمى و غیر قابل تردید است. (إنّ عذاب ربّک لوقع) متعلق «لواقع» حذف شده و به قرینه آیات بعد - که درباره تکذیب گران است - تقدیر آن باید چنین باشد: «إنّ عذاب ربّک لواقع على المکذبین».
۲ - مظاهر قدرت خداوند، در نظام تشریع و تکوین، گواه حتمى بودن مجازات کافران تکذیب گر (و الطّور . و ... إنّ عذاب ربّک لوقع) در آیات پیشین، تعبیر «و کتاب...»، اشاره به نظام تشریع و تعبیر «والسقف...» اشاره به قدرت خداوند در نظام تکوین دارد. از ارتباط این دو با «إنّ عذاب ربّک لواقع» مطلب بالا استفاده مى شود.
۳ - اتمام حجت خداوند از طریق کتاب هاى آسمانى، هموارکننده راه مجازات کافران * (و کتب مسطور ... إنّ عذاب ربّک لوقع) در آیات پیشین سخن از «کتاب مسطور» (تورات یا کتاب هاى آسمانى) به میان آمده است. ارتباط «إنّ عذاب...» با «کتاب مسطور»، مى تواند بیانگر مطلب بالا باشد.
۴ - ربوبیت الهى، مقتضى مجازات کافران و حق ستیزان (إنّ عذاب ربّک لوقع) از اضافه «عذاب» به «ربّ»، مطلب بالا استفاده مى شود.
۵ - دلجویى خداوند از پیامبر(ص)، در قبال هجوم کافران و تکذیب گران (إنّ عذاب ربّک لوقع) از این که پس از تأکیدهاى فراوان، خداوند روى سخن را به پیامبر(ص) متوجه ساخته و به آن حضرت اطمینان مى دهد که عذاب کافران قطعى است; مطلب بالا استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: اتمام حجت با کتب آسمانى ۳
- حق: زمینه کیفر حق ستیزان ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۴; اتمام حجت خدا ۳; نشانه هاى قدرت خدا ۲
- کافران: اتمام حجت بر کافران ۳; توطئه کافران ۵; زمینه کیفر کافران ۴
- کتب آسمانى: نقش کتب آسمانى ۳
- محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۵
- مکذبان: توطئه مکذبان ۵; حتمیت عذاب مکذبان ۱; حتمیت کیفر مکذبان ۲