الدخان ٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=بلکه ایشانند در شکّی بازی‌کنان‌
|-|معزی=بلکه ایشانند در شکّی بازی‌کنان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = الدخان ٨ | بعدی = الدخان ١٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = الدخان ٨ | بعدی = الدخان ١٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»: (نگا: نساء /  هود /  و  ابراهیم / .
«هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»: (نگا: نساء /  هود /  و  ابراهیم / .

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲


ترجمه

ولی آنها در شکند و (با حقایق) بازی می‌کنند.

ولى آنها در شكّند، و [با حقايق‌] بازى مى‌كنند
ولى نه، آنها به شك و شبهه خويش سرگرمند.
(کافران را به خدا و قیامت ایمان نیست) بلکه با شک و ریب (و استهزاء) به بازیچه (دنیا) مشغولند.
[نه اینکه یقین ندارند] بلکه آنان در شک اند [و با گفتار و کردارشان با حقایق] بازی می کنند.
نه، آنها همچنان به شك خويش دلخوشند.
آری آنان به شک و شبهه خویش سرگرمند
[كافران اين را باور ندارند،] بلكه آنها در شك و ترديد سرگرم بازى‌اند.
اصلاً مشرکان (درباره رسالت و دعوت آسمانی) در شکّ و تردیدند و (آن را، و کلاًّ زندگی را به) بازی می‌گیرند.
بلکه آنان در (ژرفای) شکی، بازی می‌کنند.
بلکه ایشانند در شکّی بازی‌کنان‌


الدخان ٨ آیه ٩ الدخان ١٠
سوره : سوره الدخان
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»: (نگا: نساء / هود / و ابراهیم / .


تفسیر

نکات آیه

۱- کافران و منکران وحى، گرفتار بازى در فضاى شک و تردید (بل هم فى شکّ) این آیه در حقیقت پاسخى به این پرسش است که: چرا على رغم دلایل روشن بر حقانیت وحى و رسالت پیامیران، گروهى به کفر و انکار وحى مى گرایند؟

۲- جدى نگرفتن حقایق و برخورد بازیگرانه با هستى، ریشه حق ناپذیرى منکران وحى و رسالت (بل هم فى شکّ یلعبون) تعبیر «یلعبون» بیانگر این نکته است که کافران، علاوه بر سست اندیشى، گرفتار نوعى بازیگرى و دلبستگى کودکانه به مظاهر مادى و جدى نگرفتن حقایق هستند.

۳- مخالفت با پیام اصول وحى، ریشه در انحرافات روحى و روانى فرد دارد; نه پیچیدگى و ابهام مفاهیم آن. (بل هم فى شکّ یلعبون) «شک» و «لعب» - آن هم شکى که دستمایه بازى و سرگرمى و بحث و لجاج قرار گیرد - از موانع رسیدن به حق و اقرار به آن مى باشد و ویژگى چنین شکى، بیمارى روحى است.

۴- سرگرمى در میدان تردید و توقف در وادى شک و مصمم نبودن براى رسیدن به یقین، مایه محرومیت انسان از درک پیام مستدل وحى (إن کنتم موقنین ... بل هم فى شکّ یلعبون) تعبیر «فى شکّ» استقرار در شک را مى رساند; به علاوه آن که «یلعبون» آن را تأکید مى کند. از مقابله این آیه با «إن کنتم موقنین»، مطلب بالا استفاده مى شود.

۵- ماندگار شدن در شک و تردید نسبت به حقایق دین، سرچشمه نگاه بازیگرانه به هستى و انسان (إن کنتم موقنین ... فى شکّ یلعبون)

۶- زندگى، تلاش و استدلال هاى منکران وحى، حرکتى بازیگرانه و فاقد بنیادهاى متقن (فى شکّ یلعبون)

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: بازى با آفرینش ۲
  • بیمارى: آثار بیمارى روانى ۳
  • پوچگرایى: منشأ پوچگرایى ۵
  • حق: آثار حق ناپذیرى ۲
  • دین: آثار شک در دین ۵; آسیب شناسى دینى ۴
  • شک: آثار شک ۴
  • کافران: شک کافران ۱
  • گمراهى: آثار گمراهى ۳
  • نبوت: حق ناپذیرى مکذبان نبوت ۲
  • وحى: بى منطقى استدلال مکذبان وحى ۶; بى منطقى تلاش مکذبان وحى ۶; بى منطقى زندگى مکذبان وحى ۶; حق ناپذیرى مکذبان وحى ۲; شک مکذبان وحى ۱; منشأ مخالفت با وحى ۳; موانع فهم وحى ۴

منابع