الزخرف ٧٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آوردیم شما را به حقّ و لیکن بیشتر شمائید حقّ را ناخوشدارندگان | |-|معزی=همانا آوردیم شما را به حقّ و لیکن بیشتر شمائید حقّ را ناخوشدارندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::78|٧٨]] | قبلی = الزخرف ٧٧ | بعدی = الزخرف ٧٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَقَدْ جِئْنَاکُم بِالْحَقِّ»: ما حق را برایتان آوردیم. گوینده میتواند خدا، مالک و سایر دستیاران او باشد. مراد از حق، دین راستین و همه حقایق سرنوشتساز است. | «لَقَدْ جِئْنَاکُم بِالْحَقِّ»: ما حق را برایتان آوردیم. گوینده میتواند خدا، مالک و سایر دستیاران او باشد. مراد از حق، دین راستین و همه حقایق سرنوشتساز است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٧٧ | آیه ٧٨ | الزخرف ٧٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَقَدْ جِئْنَاکُم بِالْحَقِّ»: ما حق را برایتان آوردیم. گوینده میتواند خدا، مالک و سایر دستیاران او باشد. مراد از حق، دین راستین و همه حقایق سرنوشتساز است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱ - ابتلاى مجرمان به عذاب دوزخ، پس از ابلاغ حق و اتمام حجت الهى بر ایشان در دنیا است. (إنّکم مکثون . لقد جئنکم بالحقّ)
۲ - حق گریزى و تنفر از پیام حق، ویژگى بارز بیشتر مجرمان ستم پیشه (و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون)
۳ - اعراض و روى گردانى از پیام حق، موجب جاودانگى در آتش جهنم (إنّکم مکثون ... أکثرکم للحقّ کرهون)
۴ - حق پذیرى، تنها رمز سعادت و رهایى انسان از فرجام شوم اخروى (لقد جئنکم بالحقّ و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون) تکرار لفظ «حقّ» و اکتفا نکردن به ضمیر، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که تنها حق پذیرى، مى تواند تعیین کننده سر نوشت انسان باشد.
۵ - حق گریزى، ظلم و ستم آدمى به خویشتن است. (و لکن کانوا هم الظلمین ... و لکنّ أکثرکم للحقّ کرهون) از ارتباط آیات مى توان استفاده کرد که ظلم و ستم مجرمان، چیزى جز حق گریزى آنان نیست.
۶ - پذیرش پیام حق رسولان الهى، مایه سعادت انسان و رهایى از عذاب دوزخ است; نه التجا به فرشتگان در قیامت. (و نادوا یملک لیقض علینا ربّک قال إنّکم مکثون . لقد جئنکم بالحقّ) این آیه شریفه در حقیقت مکمل آیه قبل و بیانگر فلسفه عدم پذیرش التجاى مجرمان به فرشتگان خازن دوزخ است.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۱
- ایمان: آثار ایمان به انبیا ۶
- جهنم: عوامل نجات از جهنم ۶; موجبات جاودانگى در جهنم ۳
- حق: آثار حق پذیرى ۴; آثار تنفر از حق ۲; آثار حق ناپذیرى ۳; ظلم اعراض از حق ۵
- خود: نشانه هاى ظلم به خود ۵
- سعادت: عوامل سعادت ۴، ۶
- ظالمان: حق ناپذیرى ظالمان ۲
- فرجام: عوامل نجات از فرجام شوم اخروى ۴
- مجرمان: اتمام حجت بر مجرمان ۱; حق ناپذیرى مجرمان ۲; زمینه عذاب مجرمان ۱; ویژگیهاى مجرمان ۲
- ملائکه: التجا به ملائکه ۶