الزخرف ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس انتقام گرفتیم از ایشان پس بنگر چگونه بود عاقبت تکذیبکنندگان | |-|معزی=پس انتقام گرفتیم از ایشان پس بنگر چگونه بود عاقبت تکذیبکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الزخرف ٢٤ | بعدی = الزخرف ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ»: (نگا: اعراف / حجر / ، روم / ). «فَانظُرْ»: مخاطب پیغمبر اسلام یا هر شنونده و خوانندهای است. | «فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ»: (نگا: اعراف / حجر / ، روم / ). «فَانظُرْ»: مخاطب پیغمبر اسلام یا هر شنونده و خوانندهای است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٢٤ | آیه ٢٥ | الزخرف ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ»: (نگا: اعراف / حجر / ، روم / ). «فَانظُرْ»: مخاطب پیغمبر اسلام یا هر شنونده و خوانندهای است.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۵ سوره زخرف
- ردّ و ابطال اين پندار مشركين كه خدا فرزند دارد و ملائكه دختران خدايند
- وجه اينكه ملائكه با عبارت ((عباد الرحمن )) توصيف شده اند
- احتجاج مشركين براى بت پرستى خود با خلط بين اراده تكوينى و تشريعى خداى تعالى
- مغالطه مشركين در خلط بين و اراده تشريعى خدا
- تقليد كوركورانه همواره مستند امم مشرك بوده است
نکات آیه
۱ - تکذیب کنندگان و مخالفان پیامبران، گرفتار خشم و انتقام الهى در گذشته تاریخ (قالوا إنّا بما أرسلتم به کفرون . فانتقمنا منهم)
۲ - انتقام الهى از کافران، پس از احتجاج و اتمام حجت بر آنان (و کذلک ما أرسلنا ... قل أوَ لو جئتکم ... فانتقمنا منهم)
۳ - هشدارهاى پیامبران، تحقق پذیر در مورد کافران و قابل مشاهده در تاریخ ملت ها (و کذلک ما أرسلنا ... من نذیر ... فانتقمنا منهم فانظر کیف )
۴ - تاریخ بشر، شاهد حمایت ها و پشتیبانى هاى خداوند از جبهه توحید و راه انبیا (و کذلک ما أرسلنا من قبلک فى قریة من نذیر ... فانتقمنا منهم)
۵ - ضعف و ناکارآمدى قدرت هاى مادى، در برابر انتقام و عذاب الهى (قال مترفوها ... فانتقمنا منهم)
۶ - یادآورى سرنوشت شوم تکذیب کنندگان آیات حق، هشدارى جدى براى مشرکان عصر بعثت و مایه تحکیم روحیه استقامت و پایدارى پیامبر(ص) و مؤمنان (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)
۷ - سرنوشت شوم و ناگوار تکذیب کنندگان پیامبران، مایه عبرت براى همگان (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)
۸ - فرجام امور، ملاک ارزیابى حق و باطل است; نه جلوه هاى ناپایدار مادى. (قال مترفوها ... فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)
۹ - تاریخ امت هاى پیشین، درس آموز براى انسان ها (فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)
۱۰ - مخالفان و تکذیب کنندگان انبیاى الهى، در زندگى دنیایى نیز داراى فرجامى بد و عبرت آموزاند. (فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عقبة المکذّبین)
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۲
- اقوام پیشین: تاریخ اقوام پیشین ۳; عبرت از اقوام پیشین ۹
- امور: نقش فرجام امور ۸
- انبیا: انتقام از مکذبان انبیا ۱; تحقق انذارهاى انبیا ۳; حامى انبیا ۴; عبرت از فرجام مخالفان انبیا ۱۰; عبرت از فرجام مکذبان انبیا ۷، ۱۰; عذاب مکذبان انبیا ۱; فرجام دنیوى مخالفان انبیا ۱۰; فرجام دنیوى مکذبان انبیا ۱۰; فرجام شوم مخالفان انبیا ۱۰; فرجام شوم مکذبان انبیا ۱۰
- باطل: ملاک ارزیابى باطل ۸
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۹
- تذکر: تذکر فرجام مکذبان آیات خدا ۶
- حق: ملاک ارزیابى حق ۸
- خدا: اتمام حجت خدا ۲; انتقام خدا ۱; اهمیت انتقام خدا ۵; حمایتهاى خدا ۴; قانونمندى انتقام خدا ۲; قدرت خدا ۵
- عبرت: عوامل عبرت ۷، ۹، ۱۰
- قدرت: بى تأثیرى قدرت مادى ۵
- کافران: اتمام حجت بر کافران ۲; انتقام از کافران ۲
- مؤمنان: عوامل استقامت مؤمنان ۶; عوامل تقویت روحیه مؤمنان ۶
- محمد(ص): عوامل استقامت محمد(ص) ۶; عوامل تقویت روحیه محمد(ص) ۶
- مغضوبان خدا :۱
- موحدان: حامى موحدان ۴