الصافات ١٧٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که ایشانند همانا یاریشدگان | |-|معزی=که ایشانند همانا یاریشدگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::172|١٧٢]] | قبلی = الصافات ١٧١ | بعدی = الصافات ١٧٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمَنصُورُونَ»: یاری شوندگان (نگا: روم / ، حجّ / ، غافر / ). | «الْمَنصُورُونَ»: یاری شوندگان (نگا: روم / ، حجّ / ، غافر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
الصافات ١٧١ | آیه ١٧٢ | الصافات ١٧٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمَنصُورُونَ»: یاری شوندگان (نگا: روم / ، حجّ / ، غافر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ... (۱) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ... (۲)
تِلْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ... (۰) وَ قَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۴۹ - ۱۸۲ سوره صافات
- ردّ اعتقاد مشركين به دختر داشتن خدا و خويشاوندى بين او و جنّ
- رد اعتماد مشركين مبنى بر اينكه جن اولاد خداوند هستند
- توضيحى درباره استثناى عباد مخلصين در آيه : سبحان الله عما يصفون الا عباداللهالمخلصين
- و اينكه چرا خدا از وصف واصفان جز وصف عباد مخلصين منزه است
- بيان مفاد آيه : فانكم و ما تعبدون ما انتم عليه بفاتنين الا منهوصال الجحيم
- ردّ و ابطال پندار مشركين درباره اينكه ملائكه دختران خدايند، با بيان موقف و موقعيتملائكه در عالم خلقت واعمال صادره از ايشان
- مقصود از اينكه انبياء عليهم السلام منصور هستند و جند خدا غالبند
- چند روايت در ذيل آيه : و انا لنحن الصافون ...
نکات آیه
۱ - پیروزى پیامبران، سنت و قضاى حتمى و غیر قابل تخلف خداوند (إنّهم لهم المنصورون) آمدن موضوع نصرت انبیا با دو حرف تأکید «إنّ» و لام در «لهم»، مى رساند که این نصرت، حتمى و به صورت یک سنت و قضاى تغییر ناپذیر است.
۲ - پیامبران، در همه عرصه هاى رسالت و صحنه هاى مبارزاتى خود، از نصرت خداوند برخوردار شدند. (و لقد سبقت کلمتنا ... إنّهم لهم المنصورون) برداشت یاد شده از آن جا است که در آیه شریفه، حدود و موارد نصرت خداوند به پیامبران ذکر نگردیده، بلکه به صورت مطلق یاد شده است.
۳ - عبودیت و بندگى، زمینه ساز جلب نصرت خداوند در عرصه هاى گوناگون زندگى (و لقد سبقت کلمتنا لعبادنا ... إنّهم لهم المنصورون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: حتمیت پیروزى انبیا ۱; فضایل انبیا ۲; نصرت انبیا ۲
- خدا: زمینه نصرتهاى خدا ۳; سنتهاى خدا ۱; قضاى خدا ۱
- سنتهاى خدا: سنت امداد ۱
- عبودیت: آثار عبودیت ۳
- نصرت خدا: مشمولان نصرت خدا ۲