الصافات ١٦٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیست از ما مگر او را است پایگاهی دانسته | |-|معزی=و نیست از ما مگر او را است پایگاهی دانسته | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::164|١٦٤]] | قبلی = الصافات ١٦٣ | بعدی = الصافات ١٦٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا مِنَّا إِلاّ ...»: گویندگان کلام فرشتگانند که بتپرستان ایشان را دختران خدا میپنداشتند. | «مَا مِنَّا إِلاّ ...»: گویندگان کلام فرشتگانند که بتپرستان ایشان را دختران خدا میپنداشتند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
الصافات ١٦٣ | آیه ١٦٤ | الصافات ١٦٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا مِنَّا إِلاّ ...»: گویندگان کلام فرشتگانند که بتپرستان ایشان را دختران خدا میپنداشتند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۴۹ - ۱۸۲ سوره صافات
- ردّ اعتقاد مشركين به دختر داشتن خدا و خويشاوندى بين او و جنّ
- رد اعتماد مشركين مبنى بر اينكه جن اولاد خداوند هستند
- توضيحى درباره استثناى عباد مخلصين در آيه : سبحان الله عما يصفون الا عباداللهالمخلصين
- و اينكه چرا خدا از وصف واصفان جز وصف عباد مخلصين منزه است
- بيان مفاد آيه : فانكم و ما تعبدون ما انتم عليه بفاتنين الا منهوصال الجحيم
- ردّ و ابطال پندار مشركين درباره اينكه ملائكه دختران خدايند، با بيان موقف و موقعيتملائكه در عالم خلقت واعمال صادره از ايشان
- مقصود از اينكه انبياء عليهم السلام منصور هستند و جند خدا غالبند
- چند روايت در ذيل آيه : و انا لنحن الصافون ...
نکات آیه
۱ - هر یک از فرشتگان، داراى مقام و منزلتى معلوم و معین در پیشگاه خداوند (و ما منّا إلاّ له مقام معلوم)
۲ - فرشتگان، داراى مراتب و درجات گوناگون (و ما منّا إلاّ له مقام معلوم)
۳ - هر یک از فرشتگان، داراى کار و نقشى معین و معلوم در جهان (و ما منّا إلاّ له مقام معلوم) «مقام» در اصل به معناى مکان قیام است; ولى چون قیام غالباً براى انجام عمل صورت مى گیرد، ازاین رو این واژه بر عملى اطلاق مى شود که فرد براى آن قیام مى کند.
۴ - هر یک از بندگان مخلَص خدا، داراى مقام و منزلتى معین و معلوم در پیشگاه خداوند* (إلاّ عباد اللّه المخلصین ... و ما منّا إلاّ له مقام معلوم) برداشت یاد شده با توجه به دو نکته است: ۱- آیه شریفه چون پس از بحت از بندگان مخلَص خدا (عباد اللّه المخلصین) آمده است، مى تواند در اوصاف اینان باشد. ۲- برخى از روایاتى که امامان معصوم و اوصیاى الهى را مصداق آیه شریفه دانسته اند (نورالثقلین، ج ۴، ذیل آیه)، گویاى همین مطلب است.
موضوعات مرتبط
- بندگان خدا: مقامات بندگان خدا ۴
- مخلصین: مقامات مخلصین ۴
- ملائکه: مراتب ملائکه ۲; مقامات ملائکه ۱; نقش ملائکه ۳