روایت:الکافی جلد ۲ ش ۸۱۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۸۱۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۸۱۴ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۹
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عنه عن احمد بن محمد عن ابن محبوب عن جميل بن صالح عن ابي عبيده الحذا قال سمعت ابا جعفر ع يقول :
الکافی جلد ۲ ش ۸۱۳ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۸۱۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۶۵۹
از ابى عبيده حذّاء، گويد: از امام باقر (ع) شنيدم مىفرمايد: به خدا دوستترين يارانم نزد من پارساترين و داناترين آنها به دين و راز نگهدارترين آنها نسبت به حديث ما و بدترين آنها نزد من در وضع و مبغوضتر آنها كسى است كه چون بشنود حديثى را، به ما نسبت دهند و از ما روايت كنند و دلپذير او نيست از آن اظهار تنفّر كند و آن را منكر گردد و هر كه پيرو آن باشد، او را كافر داند با اينكه نمىداند، شايد حديث از ما باشد و به ما مستند باشد و به اين سبب از ولايتِ ما بيرون رود.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۱۷
مام باقر عليه السّلام ميفرمود: بخدا كه محبوبترين اصحابم نزد من پرهيزگارتر و فقيهتر و حديث را نهاندارتر آنها است و بدترين و مبغوضترين اصحابم نزد من، كسى است كه هر گاه حديثى را شنود كه بما نسبت دهند و از ما روايت كنند، آن را نپذيريد و بدش آيد و انكار ورزد و هر كه را بآن معتقد باشد تكفير كند در صورتى كه او نميداند، شايد آن حديث از ما صادر شده و بما منسوب باشد، و او بسبب انكارش از ولايت ما خارج شود.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۵۵۵
از او، از احمد بن محمد، از ابنمحبوب، از جميل بن صالح، از ابوعبيده حذّاء روايت است كه گفت: شنيدم از امام محمد باقر عليه السلام كه مىفرمود: «به خدا سوگند كه دوستترين اصحاب من در نزد من، پارساترين ايشان و دانشمندترين ايشان است، و آن است كه حديث ما را از همه ايشان بيشتر كتمان كند. و بدحالترين ايشان در نزد من و كسى كه او را از همه ايشان زشتتر مىدارم، كسى است كه چون حديث را بشنود كه به ما نسبت داده مىشود و از ما روايت مىشود، آن را قبول نكند و از آن درهم گرفته شود و آن را انكار نمايد، و كسى را كه به آن اعتقاد كرده تكفير كند و به كفر نسبت دهد، با آنكه او نمىداند، شايد كه آن حديث از نزد ما باشد و به سوى ما سند باشد، و به اين سبب از دوستى ما بيرون نباشد».