روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۶۵۸: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۱۶۵۸ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۶۵۸ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۱
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن احمد بن محمد بن خالد عن اسماعيل بن مهران عن سيف بن عميره عن ابي اسحاق عن ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۱۶۵۷ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۶۵۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۶, ۴۹
از ابى اسحاق، از امام صادق (ع)، فرمود: رغبت اين است كه درون دو مشت خود را به سوى آسمان بدارى، و رهبت اين است كه پشت در دو مشت خود را به سوى آسمان بدارى. و قول خدا (۸ سوره مزمل): «و تبتل جو به درگاه او تبتلى» فرمود: تبتل دعا كردن با اشاره يك انگشت است به درگاه خدا، و تضرع و زارى دعا كردن با اشاره به دو انگشت است و حركت دادن آنها، و ابتهال بالا بردن هر دو دست است و آنها را بكشى به بالا، و اين موقع اشك ريختن است و سپس دعا كنى.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۴, ۲۲۹
ابو اسحاق گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: رغبت آن است كه كف دو دست خود را بسوى آسمان بدارى، و رهبت آن است كه پشت دستهايت را بسوى آسمان بدارى. و در گفتار خداى عز و جل: وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا فرمود: تبتل: دعا كردن بيك انگشت است كه بدان اشاره كنى، و تضرع: اينست كه با دو انگشت اشاره كنى و آن دو را حركت دهى، و ابتهال: بالا بردن هر دو دست است و اينكه آنها را بكشى، و اين موقع اشك ريختن است، و سپس دعا كن.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۴, ۳۲۵
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از احمد بن محمد بن خالد، از اسماعيل بن مهران، از سيف بن عميره، از ابواسحاق، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «رغبت آن است كه باطن كفهاى دست خويش را رو به سوى آسمان كنى. و رهبت كه عبارت است از ترس و بيم، آن است كه پشت كفهاى خود را به سوى آسمان گردانى «۳»». و قول آن جناب كه مىفرمايد: «وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا» «۴»، حضرت عليه السلام فرمود كه: «تبتّل، دعا كردن است به يك انگشت كه به آن اشاره نمايى «۵». و تضرّع آن است كه به دو انگشت اشاره كنى و آنها را حركت دهى. و ابتهال، برداشتن دستها و كشيدن و بلند كردن آنها است، و آن در نزد قطرهاى است از اشك كه از چشم بريزد، بعد از آن دعا بكن». ( ۳). چه اوّل چنان است كه دست پيش كسى مىدارى كه چيزى به دستت دهد. و دويم اشاره است به سوى اينكه من ازاعمال خود نااميد شدهام و پشت دست گذاشتهام و از بسيارى بدكردارى، روى طلب از تو ندارم.( مترجم) ( ۴). مزمل، ۸ يعنى:« و بريده شو از همه خلايق و توجّه كن به سوى او به عبادت و طاعت، و به در او گريزبردن وگريختنى كامل؛ يعنى نفس خود را از انديشه غير او مجرّد سازد، و روى دل خود را بالكلّيّه به او آورد. و عبداللَّه عبّاس گفته كه: مراد آن است كه عمل را از براى خدا خالص كن. و حسن بصرى گفته كه: سعى و كوشش كن. و ابنزيد گفته كه: خويشتن را با عبادت او بردار. و شقيق گفته كه: بر او توكّل كن. و زيد بن اسلم گفته كه: تبتّل آن باشد كه دنيا را رها كند و طلب رضاى خدا كند.( مترجم) ( ۵). و در شرح آن گفتهاند كه: تبتّل آن است كه انگشت سبّابه دست چپ را بلند مىكنى و پَست مىكنى، مانند كسى كهبه ابرام، چيزى از كسى طلبد، يا اشاره به آن است كه نمىدانم كه مرا بلند خواهى كرد يا پَست خواهى گذاشت.( مترجم)