الأحزاب ٦٢: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=شیوه خدا در آنان که گذشتند از پیش و هرگز نیابی شیوه خدا را دگرگونی | |-|معزی=شیوه خدا در آنان که گذشتند از پیش و هرگز نیابی شیوه خدا را دگرگونی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::62|٦٢]] | قبلی = الأحزاب ٦١ | بعدی = الأحزاب ٦٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سُنَّةِ اللهِ»: (نگا: اسراء / ، کهف / ، احزاب / ). | «سُنَّةِ اللهِ»: (نگا: اسراء / ، کهف / ، احزاب / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۵
ترجمه
الأحزاب ٦١ | آیه ٦٢ | الأحزاب ٦٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سُنَّةِ اللهِ»: (نگا: اسراء / ، کهف / ، احزاب / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۶۲ سوره احزاب
- بيان آيات مربوط به نكاح و طلاق كه بعضى مخصوص پيامبر (صلى الله عليه و آله وسلم ) و برخى راجع به همه مسلمانان است
- بيان هفت طائفه از زنان كه خدا در پيامبر(ص )حلال كرده است
- دستور به مسلمانان كه از وراى حجاب با همسران پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )ملاقات كنند
- معناى صلات خدا و ملائكه و مؤ منين بر پيامبر اكرم (ص )
- معناى اينكه خدا آزاردهندگان پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) را در دنيا و آخرت لعنتكرده است
- وجه اينكه آزار مؤ منين را ((بهتان )) و ((اثم مبين )) خواند
- تهديد منافقين و بيماردلان و شايعه پرااكنان به اخراج از شهر و مدور ساختن خونشان ،اگر از فساد دست نكشند
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به ازدواج پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و احكاممربوط به همسران آن جناب (صلى الله عليه و آله و سلم )
- شاءن نزول آيه ((و امراء مؤ منة ان وهبت نفسها للنبى ...))بنقل از كتاب شريف كافى
- شاءن نزول آيه (يا ايها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوت النبى ...)
- چند روايت درباره معناى صلوات خدا و ملائكه و مؤ منين بر پيامبر (صلى الله عليه و آله وسلم ) و كيفيت صلوات فرستادن بر آن حضرت
- دو روايت در ذيل آيه مربوط به حجاب زنان و درذيل آيه متضمن تهديد منافقان و بيمار دلان و شايعه پراكنان
نکات آیه
۱ - کشتن فسادگران در جامعه، سنّت جارى خداوندى در میان امت هاى پیشین بود. (و قتّلوا تقتیلاً . سنّة اللّه فى الذین خلوا من قبل)
۲ - وجود فسادگران در جامعه، داراى سابقه اى طولانى است. (لئن لم ینته ... لنغرینّک بهم ... أینما ثقفوا أُخذوا ... سنّة اللّه فى الذین خلوا من قبل)
۳ - سنّت هاى خداوند، هیچ گاه، تبدیل و تغییر نخواهند یافت. (و لن تجد لسنّة اللّه تبدیلاً)
۴ - فرمان مهدورالدم بودن منافقان و بیماردلان و شایعه پراکنان در مدینه، ادامه اجراى سنّت تغییر ناپذیر الهى بوده است. (أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا ... سنّة اللّه ... ولن تجد لسنّة اللّه تبدیلاً)
۵ - فسادگرى، مبغوض خداوند بوده و خداوند، وجود، فسادگران را تحمل نمى کند. (أینما ثقفوا أُخذوا و قتّلوا ... سنّة اللّه فى الذین خلوا)
موضوعات مرتبط
- افساد: سابقه افساد ۲; مغضوبیت افساد ۵
- خدا: تغییرناپذیرى سنتهاى خدا ۳، ۴; سنتهاى خدا ۱
- مدینه: قتل بیماردلان مدینه ۴; قتل شایعه پراکنان مدینه ۴
- مفسدان: قتل مفسدان ۱
- منافقان مدینه: قتل منافقان مدینه ۴