لقمان ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنانند بر هدایتی از پروردگارشان و آنانند رستگاران | |-|معزی=آنانند بر هدایتی از پروردگارشان و آنانند رستگاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره لقمان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره لقمان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = لقمان ٤ | بعدی = لقمان ٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُولئِکَ عَلی هُدیً ...»: (نگا: بقره / . | «أُولئِکَ عَلی هُدیً ...»: (نگا: بقره / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
لقمان ٤ | آیه ٥ | لقمان ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُولئِکَ عَلی هُدیً ...»: (نگا: بقره / .
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۱، سوره لقمان
- مضامين سوره مباركه لقمان و غرض از نزول آن
- نكوهش كسى كه براى منصرف ساختن مردم از حقائق و معارف قرآن ، به ترويج ((لهوالحديث )) مى پرداخته است
- توصيف خريدار لهو الحديث : گويا گوشش در برابر تلاوت قرآن كر است
- بحث روايتى (رواياتى درباره شاءن نزول آيه : ((و من الناس من يشترى لهو الحديث...)) و اينكه غنا لهو الحديث است )
- رواياتى دال بر حرمت غنا و موسيقى
- حديثى از امام سجاد(ع ) در بيان شدت حرمت موسيقى
نکات آیه
۱ - تنها برپادارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات و اهل یقین به آخرت، مشمول هدایت ویژه پروردگارِ خویش اند. (الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم یوقنون . أُولئک على هدًى من ربّهم)
۲ - تنها محسنان، از هدایت ویژه الهى برخوردارند. (للمحسنین ... أُولئک على هدًى من ربّهم)
۳ - یقین به آخرت و برپایى نماز و پرداخت زکات، زمینه ساز بهره مندى از هدایت هاى افزون الهى است. (الذین یقیمون ... و هم بالأخرة هم یوقنون . أُولئک على هدًى من ربّهم)
۴ - ربوبیت خداوند، مقتضى هدایت بندگان است. (هدًى من ربّهم)
۵ - هدایت شدن محسنان، نشأت یافته از ربوبیت خداوند است. (أُولئک على هدًى من ربّهم)
۶ - محسنان، برپادارنده نماز و پرداخت کننده زکات و اهل یقین به عالم آخرت و برخوردار از عنایت خاص خداوندند. (للمحسنین ... أُولئک على هدًى من ربّهم) اضافه «ربّ» به ضمیر «هم» - که مرجع آن، محسنان است - اشاره به نکته یاد شده مى کند.
۷ - تنها برپادارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات و اهل یقین به آخرت، رستگارند. (الذین یقیمون الصلوة ... و أُولئک هم المفلحون)
۸ - محسنان، تنها کسانى اند که به آرمان ها و آرزوهاى خود دست مى یابند. (للمحسنین ... و أُولئک هم المفلحون) «فلاح» در لغت به معناى «چیره شدن و دستیابى به آرزو (ادراک بغیة)» است.
۹ - رستگارى، تنها در پرتوِ بهره مندى از هدایت الهى است. (أُولئک على هدًى من ربّهم و أُولئک هم المفلحون)
۱۰ - رستگارى، تنها در پرتوِ اقامه نماز و پرداخت زکات و یقین به آخرت است. (الذین یقیمون الصلوة و ... و أُولئک هم المفلحون)
۱۱ - قرآن کریم، کتاب هدایت است. (تلک ءایت الکتب هدًى و رحمة للمحسنین... أُولئک على هدًى من ربّهم)
موضوعات مرتبط
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۴، ۵; آثار هدایت خدا ۹
- رستگاران :۷
- رستگارى: زمینه رستگارى ۱۰; عوامل رستگارى ۹
- زکات: آثار پرداخت زکات ۳، ۱۰; رستگارى مؤدیان زکات ۷; فضایل مؤدیان زکات ۶; هدایت مؤدیان زکات ۱
- عنایت خدا: مشمولان عنایت خدا ۶
- قرآن: هدایتگرى قرآن ۱۱
- محسنان: رستگارى محسنان ۸; فضایل محسنان ۶; هدایت محسنان ۲، ۵
- مهتدین :۱، ۲
- نماز: آثار برپایى نماز ۳، ۱۰; رستگارى برپاکنندگان نماز۷; فضایل برپاکنندگان نماز ۶; هدایت برپاکنندگان نماز۱
- هدایت: زمینه هدایت ۳; عوامل هدایت ۴; منشأ هدایت ۵
- یقین: آثار یقین به آخرت ۳، ۱۰; رستگارى اهل یقین به آخرت ۷; فضایل اهل یقین به آخرت ۶; هدایت اهل یقین به آخرت ۱