النمل ٨١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیستی تو هدایتکننده کوران را از گمراهی خود نشنوانی جز آن را که ایمان آرد به آیتهای ما پس ایشانند تسلیمشدگان | |-|معزی=و نیستی تو هدایتکننده کوران را از گمراهی خود نشنوانی جز آن را که ایمان آرد به آیتهای ما پس ایشانند تسلیمشدگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::81|٨١]] | قبلی = النمل ٨٠ | بعدی = النمل ٨٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْعُمْیِ»: جمع أَعْمی، کوران. مراد کوردلان و دل مردگان است (نگا: بقره / و . «إِنْ»: حرف نفی است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان. مخلصان. تسلیم شوندگان. | «الْعُمْیِ»: جمع أَعْمی، کوران. مراد کوردلان و دل مردگان است (نگا: بقره / و . «إِنْ»: حرف نفی است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان. مخلصان. تسلیم شوندگان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
النمل ٨٠ | آیه ٨١ | النمل ٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعُمْیِ»: جمع أَعْمی، کوران. مراد کوردلان و دل مردگان است (نگا: بقره / و . «إِنْ»: حرف نفی است. «مُسْلِمُونَ»: مطیعان. مخلصان. تسلیم شوندگان.
تفسیر
- آيات ۵۹ - ۸۱، سوره نمل
- انتقال از داستانهاى انبياء و اقوامشان به زمان خاتم الانبياء و احتجاج با كفار زمان اوصلى اللّه عليه و آله وسلم
- توضيح اينكه دعاى مضطر چون صادقانه است قطعا اجابت مى شود (امن يجيب المضطر اذادعاه و يكشف السوء)
- بيان فساد گفتار برخى مفسرين در ارتباط با آيه شريفه
- مقيد بودن اجابت به مشيت خدا منافاتى با استغراق ندارد
- خليفه بودن انسان در زمين مستلزم كشف سوء او و رفع موانع از پيش پاى اوست
- مقصود از اينكه فرمود: ((يبدء الخلق ثم يعيده ))
- بطور كلى در عالم وجود بطلان و نيستى راه ندارد
- نفى الوهيت آلهه مشركين از طريق نفى ربوبيت آنها و انحصار ربوبيت در خداى سبحان
- برهانى ديگر بر ابطال الوهيت آلهه مشركين با بيان اينكه آنان علمى به غيب و قيامتندارند
- توصيف بى خبرى و استعباد و انكار مشركين نسبت به قيامت
- معناى آيه : ((قل عسى ان يكون ردف لكم بعض الذى تستعجلون )) و مفاد كلمه ((عسى ))و امثال آن در كلام خداى تعالى
- بحث روايتى
- رواياتى در مراد از بندگان در (وسلام على عباد الذين اصطفى )
- روايتى كه در آن از جمله : ((و يجعلكم خلفاء الارض )) وجوب مطلق فرمانبرى از خليفه(حاكم ) استفاده شده و بيان مجعول بودن آن
- نقل و رد روايتى راجع به اينكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) علم غيب نداشته و...
نکات آیه
۱ - برخى از گمراهان، گرفتار کوردلى و فاقد زمینه هدایت (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم)
۲ - بى تأثیر بودن قوى ترین هدایتگران و نیرومندترین هدایت ها، در گمراهان کوردل (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) از آن جایى که فردى چون پیامبر(ص) - که قوى ترین هدایتگر - و کتابى چون قرآن - که دربردارنده نیرومندترین پیام هدایت است - در کوردلانى که زمینه بینش را از دست داده اند، بى تأثیرند، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۳ - حق گرایى و حق یابى، نشان بینایى حقیقى در بینش الهى (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) خداوند، به کسانى که چشم ظاهر دارند; ولى فاقد زمینه شناخت حق و گرایش به آن هستند، عنوان «نابینا» داده است و این بدان معنا است که بینایى در این بینش، به چشم ظاهر نیست; بلکه به حق یابى و حق گرایى است.
۴ - علاقه و سعى فراوان پیامبر(ص) در هدایت گمراهان (و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که اگر تلاش فراوان پیامبر(ص) نبود دلیلى نداشت که خداوند براى آرامش بخشیدن به او یادآور شود که آنان مردگانى کور و کرند و تلاش او براى آنان سودى ندارد.
۵ - کفر و حق ستیزى داراى مراتب، گونه ها و عوامل مختلف (إنّک لاتسمع الموتى و لاتسمع الصمّ ... و ما أنت بهدى العمى عن ضللتهم) از این که در این آیه و در آیه قبل، سه تعبیر مختلف درباره کافران به کار رفته است (۱- مرده، ۲- ناشنواى روى برتافته، ۳- نابیناى گمراه)، احتمال مى رود که هر یک اشاره به مرتبه و گونه اى از کفر و تعریضى به عوامل متفاوت آن داشته باشد.
۶ - تنها دل هاى سلیم و حق پذیر، شایسته بهره مندى از پیام الهى انبیا (إن تسمع إلاّ من یؤمن بایتنا) مراد از «من یؤمن» کسانى اند که در مقام پذیرش حق مى باشند و دل هایشان گرفتار کرى و کورى نشده است.
۷ - بى تأثیر بودن هدایت گرى پیامبر(ص) در محرومان از روحیه تسلیم و حق پذیرى (إن تسمع إلاّ من یؤمن بایتنا فهم مسلمون)
۸ - تسلیم بودن در برابر خدا، نمود حقیقى ایمان است. (یؤمن بایتنا فهم مسلمون) تفریع «هم مسلمون» بر «من یؤمن» بیانگر مطلب یاد شده است.
موضوعات مرتبط
- انبیا: استفاده از تعالیم انبیا ۶
- ایمان: نشانه هاى ایمان ۸
- بصیرت: نشانه هاى بصیرت ۳
- تسلیم: تسلیم به خدا ۸
- حق: آثار حق پذیرى ۶، ۷; عوامل حق ستیزى ۵; مراتب حق ستیزى ۵
- حق طلبى: آثار حق طلبى ۳
- قلب: آثار قلب سلیم ۶
- کفر: عوامل کفر ۵; مراتب کفر ۵
- کوردلان :۱ هدایت ناپذیرى کوردلان ۱ ۲
- گمراهان: کوردلى گمراهان ۱; هدایت گمراهان ۴; هدایت ناپذیرى گمراهان ۱، ۲
- محمد(ص): زمینه تأثیر هدایتهاى محمد(ص) ۷; علایق محمد(ص) ۴; هدایتگرى محمد(ص) ۴
- هدایت ناپذیران :۱