الشعراء ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا تکذیب کردند پس زود هست بیایدشان داستانهای آنچه بودند بدان استهزاکنان | |-|معزی=همانا تکذیب کردند پس زود هست بیایدشان داستانهای آنچه بودند بدان استهزاکنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الشعراء ٥ | بعدی = الشعراء ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَنبَآءُ»: اخبار. مراد کیفرهای سختی است که در این جهان و آن جهان دامنگیر آنان میشود (نگا: انعام / و . | «أَنبَآءُ»: اخبار. مراد کیفرهای سختی است که در این جهان و آن جهان دامنگیر آنان میشود (نگا: انعام / و . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ٥ | آیه ٦ | الشعراء ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنبَآءُ»: اخبار. مراد کیفرهای سختی است که در این جهان و آن جهان دامنگیر آنان میشود (نگا: انعام / و .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ ۹، سوره شعراء
- بيان غرض سوره مبارك شعراء و مكى بودن آن
- تسلى دادن به پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : از اينكه ايمان نمى آورند غصه نخور
- معناى اينكه مشركين از ((ذكر محدث )) اعراض مى كنند
- معناى جمله : ((و ما كان اكثرهم مؤ منين )) و مفاد تعبير به ((ما كان ))
- بحثى عقلى پيرامون علم خدا (نقد و رد سخن جبريون كه براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد كرده اند)
- (روايتى در ذيل آيه : ((ان نشاء ننزل عليهم ..)
نکات آیه
۱ - اقدام کافران به تکذیب آیات قرآن در پى روى گردانى از آن (إلاّ کانوا عنه معرضین . فقد کذّبوا) تقدیر عبارت «فقد کذّبوا» به قرینه آیه پیش، «فقد کذّبوا بالذکر» مى باشد.
۲ - روى گردانى مداوم از حق، زمینه ساز اقدامات خصمانه ترى علیه آن از طریق تکذیب و استهزا (إلاّکانوا عنه معرضین . فقد کذّبوا ... یستهزءون) با توجه به تفریع «فقد کذّبوا...» بر «کانوا عنه معرضین» روشن مى شود که کافران در نتیجه روى گردانى مستمر از حق، کم کم موضعشان را نسبت به آن سخت تر کرده و صریحاً به تکذیب و ریشخند آن پرداختند.
۳ - وعده معاد، مورد استهزا و ریشخند کافران عصر بعثت (فسیأتیهم أنبؤا ما کانوا به یستهزءون) موضوع مورد استهزا به قرینه آیه بعد - که استدلال براى امکان معاد است - مسأله رستاخیز مى باشد.
۴ - معاد، موضوعى بس مهم و در خور توجه (أنبؤا ما کانوا به یستهزءون) واژه «نبأ» به خبر و حادثه اى اطلاق مى شود که مهم و شایان توجه باشد.
۵ - تهدید استهزاگران وحى از سوى خداوند به کیفرهاى اخروى (فسیأتیهم أنبؤا ما کانوا به یستهزءون)
۶ - واقعیت هاى مهمّ قرآنى مورد استهزاى کافران، دامنگیر آنان در آینده اى نزدیک (فسیأتیهم أنبؤا ما کانوا به یستهزءون)
موضوعات مرتبط
- حق: آثار اعراض از حق ۲; زمینه استهزاى حق ۲; زمینه حق ستیزى ۲; زمینه حق ناپذیرى ۲
- خدا: تهدیدهاى خدا ۵
- ذکر: ذکر معاد ۴
- قرآن: آثار استهزاى قرآن ۶; آثار اعراض از قرآن ۱; آثار تکذیب قرآن ۶; زمینه تکذیب قرآن ۱
- کافران: استهزاهاى کافران ۶; استهزاهاى کافران صدراسلام ۳
- معاد: استهزاگران معاد ۳; اهمیت معاد ۴
- وحى: تهدید استهزاگران وحى ۵; کیفر اخروى استهزاگران وحى ۵