طه ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نفرستادیم بر تو قرآن را تا رنج بری | |-|معزی=نفرستادیم بر تو قرآن را تا رنج بری | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = طه ١ | بعدی = طه ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لِتَشْقَی»: تا خود را به رنج و زحمت اندازی، و خویشتن را نابود سازی (نگا: کهف / شعراء / فاطر / . | «لِتَشْقَی»: تا خود را به رنج و زحمت اندازی، و خویشتن را نابود سازی (نگا: کهف / شعراء / فاطر / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۳
ترجمه
طه ١ | آیه ٢ | طه ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِتَشْقَی»: تا خود را به رنج و زحمت اندازی، و خویشتن را نابود سازی (نگا: کهف / شعراء / فاطر / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۸ سوره طه
- غرض كلى آيات ، سوره طه
- توضيحى در مورد ((تذكره (( بودن قرآن كريم ((لمن يخشى ((
- بيان آيه : ((الرحمن على العرش استوى (( كه عموميت ملك و سلطه مطلقه خدا را افاده مىكند
- توضيح معناى آيه : ((و ان تجهر بالقول فانه يعلم السرواخفى (( كه عموميت تدبيرخداى سبحان را اثبات مى كند
- بيان وجه علت بودن (لا الاسماء الحسنى ) براى (لا اله الا الله )
- تفصيلى درباره ((اسماى حسنى (( و اختصاص آنها به خداى تعالى ((له الاسماءالحسنى ((
- بحث روايتى
- نقد و بررسى روايات فوق و بيان عدم سازگارى آنها با يكديگر
- بررسى اقوال مختلف مفسرين در معناى ((طه ((
- احاديثى درباره معناى ((طه (( و بيان حق مطلب در اين خصوص
- توضيح معناى آيه : ((و ان تجهر بالقول فانه يعلم السرواخفى (( كه عموميت تدبيرخداى سبحان را اثبات مى كند
- طريقه و روش ائمه : اهل بيت عليهم السلام در ارجاع متشابهات قرآن به محكمات
- مثالى براى روشن شدن مطلب
- نقد روش اكثر صحابه و تابعين و پيروانشان كه به نفى جهات نقص از خدا اكتفا كرده در آيات متشابه سكوت مى نموده اند
- تاءملى در وجه سكوت صحابه از اثبات صفات براى خدا
- نقد اعتذار فخر رازى درباره سكوت صحابه
- دو طايفه (مفوضه و مؤ وله ) كه هر دسته در تفسير آيات متشابه قرآن راهى (بيراهه اى )در پيش گرفته اند
- روايات و آيات متشابهات
- بررسى رواياتى كه در عرش موجودى جسمانى گفته اند
نکات آیه
۱- خداوند، قرآن را بر پیامبر(ص) نازل کرده است. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى)
۲- نزول قرآن بر پیامبر(ص)، احساس مسؤولیت سنگین را براى آن حضرت به همراه داشت. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى ) از زبان مشفقانه آیه برمى آید که با نزول قرآن، پیامبر(ص) مسؤولیت سنگینى را احساس نموده و در جهت انجام آن رنج بسیارى را برخود هموار کرده بود تا به هر طریق ممکن مردم را هدایت کند.
۳- تلاش و جدیت پیامبر(ص) براى ایفاى رسالت خویش، تلاشى طاقت فرسا و سنگین بود. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى ) «شقاوة» به معناى شدت و دشوارى است (قاموس) توصیه خداوند به پیامبر(ص) به سختى نکشیدن و خود را به زحمت نینداختن، نشان از تلاش طاقت فرساى پیامبر(ص) در جهت هدایت مردم دارد.
۴- خداوند پیامبر(ص) را به برگزیدن شیوه پر رنج و زحمت براى ابلاغ قرآن فرمان نداده است. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى )
۵- خداوند، پیامبران را به جهت کفرورزى و لجاجت برخى مردم، مؤاخذه نخواهد کرد. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى )
۶- رهبران دینى، به پافشارى بر هدایت کافران سرسخت، موظف نیستند. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى )
۷- تحمل حرج و مشقت، در انجام تکالیف دینى، لازم نیست. (ما أنزلنا علیک القرءان لتشقى) اطلاق «لتشقى» شامل مشقت در انجام تکالیف نیز مى گردد، گرچه مورد آیه، مشقت در راه ابلاغ معارف قرآن به دیگران است.
موضوعات مرتبط
- انبیا: محدوده مسؤولیت انبیا ۵
- تکلیف: نظام تکلیف ۷; نفى تکلیف سخت ۷
- خدا: افعال خدا ۱
- رهبران دینى: محدوده مسؤولیت رهبران دینى ۶
- قرآن: آثار نزول قرآن ۲; منشأ قرآن ۱; وحیانیت قرآن ۱
- قواعدفقهى: قاعده نفى عسر و حرج ۷
- کفر: کیفر کفر ۵
- کیفر: شخصى بودن کیفر ۵
- محمد(ص): تلاش محمد(ص) ۳; سنگینى مسؤولیت محمد(ص) ۲، ۳; مسؤولیت پذیرى محمد(ص) ۳; مشکلات محمد(ص) ۳; نفى تکلیف سخت از محمد(ص) ۴
- هدایت: اصرار بر هدایت ۶