مَأْجُوج: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه ماجوج | ماجوج]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ماجوج| ]] | *[[ریشه ماجوج | ماجوج]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: ماجوج| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
[كهف:94]. [انبیاء:96]. مأجوج و يأجوج چنانكه در «قرن ذوالقرنين» گفتهايم همان اقوام بدوى بودند كه آنها را «تاتار» ناميدهاند در حدود 600 سال قبل از ميلاد يك دسته از آنان در سواحل درياى سياه پراكنده شده، هنگام پايين آمده از دامنه كوههاى قفقاز آسياى غربى را مورد هجوم قرار مىدادند. اين نقطه آن روز مغولستان ناميده مىشد. ذوالقرنين براى جلوگيرى از تاخت و تاز آنها ميان دو كوه سدى ساخت. در سوره كهف هست: ذوالقرنين پس از بناى سد چنين گفت: [كهف:99-98]. ذوالقرنين خبرداد كه چون روز وعده خدايم رسد سد را ريزريز گرداند، آنگاه خدا فرمايد: آنروز مردم را مىگذاريم بعضى در بعضى موج مىزند... در آيات سوره انبیاء نيز فرمود: [انبیاء:97-96]. در اينجا هم از بازشدن راه يأجوج و مأجوج خبر مىدهد يعنى كار دنيا بر همين منوال پيش مىرود تا راه يأجوج ومأجوج باز مىشود و آنها ازهربلندى به سرعت مىآيند و وعده حق نزديك مىشود. آيا مراد آمدن قيامت است يا دنيا در آينده تحول بخصوصى خواهد داشت؟ والله العالم. در روضه كافى حديث 274. از ابن عباس منقول است:«سُئِلَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ «عليه السلام» عَنِالْخَلْقِ فَقالَ: خَلَقَ اللهُ اَلْفاً وَ مِائَتَيْن فِى الْبَرِ وَاَلْفاً وَمِائَتَيْنِ فِى الْبَحْرِ وَ اَجْناسُ بَنى آدَمَ سَبَعْوُنَ جِنْساً وَالنَّاسُ وُلْدُ آدَمَ ماخَلا يأْجُوجَ وَمَأجُوجَ». بنابر اين حديث، يأجوج و مأجوج از نسل آدم نيستند ولى سند خبر ضعيف است. | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ ۳ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۴۵
ریشه کلمه
- ماجوج (۲ بار)
قاموس قرآن
[كهف:94]. [انبیاء:96]. مأجوج و يأجوج چنانكه در «قرن ذوالقرنين» گفتهايم همان اقوام بدوى بودند كه آنها را «تاتار» ناميدهاند در حدود 600 سال قبل از ميلاد يك دسته از آنان در سواحل درياى سياه پراكنده شده، هنگام پايين آمده از دامنه كوههاى قفقاز آسياى غربى را مورد هجوم قرار مىدادند. اين نقطه آن روز مغولستان ناميده مىشد. ذوالقرنين براى جلوگيرى از تاخت و تاز آنها ميان دو كوه سدى ساخت. در سوره كهف هست: ذوالقرنين پس از بناى سد چنين گفت: [كهف:99-98]. ذوالقرنين خبرداد كه چون روز وعده خدايم رسد سد را ريزريز گرداند، آنگاه خدا فرمايد: آنروز مردم را مىگذاريم بعضى در بعضى موج مىزند... در آيات سوره انبیاء نيز فرمود: [انبیاء:97-96]. در اينجا هم از بازشدن راه يأجوج و مأجوج خبر مىدهد يعنى كار دنيا بر همين منوال پيش مىرود تا راه يأجوج ومأجوج باز مىشود و آنها ازهربلندى به سرعت مىآيند و وعده حق نزديك مىشود. آيا مراد آمدن قيامت است يا دنيا در آينده تحول بخصوصى خواهد داشت؟ والله العالم. در روضه كافى حديث 274. از ابن عباس منقول است:«سُئِلَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ «عليه السلام» عَنِالْخَلْقِ فَقالَ: خَلَقَ اللهُ اَلْفاً وَ مِائَتَيْن فِى الْبَرِ وَاَلْفاً وَمِائَتَيْنِ فِى الْبَحْرِ وَ اَجْناسُ بَنى آدَمَ سَبَعْوُنَ جِنْساً وَالنَّاسُ وُلْدُ آدَمَ ماخَلا يأْجُوجَ وَمَأجُوجَ». بنابر اين حديث، يأجوج و مأجوج از نسل آدم نيستند ولى سند خبر ضعيف است.