ریشه جبت: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
بى فائده. [نساء:51]. در قاموس گويد: جبت: بت، كاهن، ساحر، سحر، چيز بى فايده و هر معبود باطل است . از آيه شريفه پيداست كه مراد از آن معبود باطل و بت است و شايد به معبود باطل از لحاظ بى فائده بودن جبت گفته شده راغب گويد: جبت و جبس هر دو به معنى بى فائده است . اين كريمه دلالت دارد بر اينكه بعضى از اهل كتاب درباره مسلمين و مشركين از دين مسلمانان احقّ و بت پرستان از مؤمنان راه يافته تراند پيداست كه اين قضاوت از روى دشمنى با اسلام بوده و گرنه يهود با اهل قرآن وجوه مشترك بسيار داشتند و با بت پرستان وجه مشتركى نداشتند لذا در آيه بعدى خدا آنها را لعنت مى‏كند. در الميزان ازدرّ منشور سيوطى نقل شده كه: چون كار رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم قوّت گرفت كعب بن اشرف يهودى عزلت اختيار كرد و به مكّه آمد و گفت: نه به او (رسول خدا ص) يارى مى‏كنم و نه با او جنگ مى‏نمايم. در مكّه از او پرسيدند كه: اى كعب آيا دين ما بهتر است يا دين محمّد و يارانش؟ گفت: دين شما بهتر و قديم است و دين محمّد دينى تازه است. در اين زمينه آيه اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذينَ... نازل گرديد. بهتر است بدانيم كه كلمه جبت فقط يكبار در قرآن مجيد آمده و كلمه طاغوت كه در آيه‏شريفه امده در اصل مصدر و به معنى طغيان است و اكثراً به معناى فاعل به كار مى‏رود گفته‏اند كه كه به معنى معبود باطل است به اين كلمه رجوع شود.
بى فائده. [نساء:51]. در قاموس گويد: جبت: بت، كاهن، ساحر، سحر، چيز بى فايده و هر معبود باطل است . از آيه شريفه پيداست كه مراد از آن معبود باطل و بت است و شايد به معبود باطل از لحاظ بى فائده بودن جبت گفته شده راغب گويد: جبت و جبس هر دو به معنى بى فائده است . اين كريمه دلالت دارد بر اينكه بعضى از اهل كتاب درباره مسلمين و مشركين از دين مسلمانان احقّ و بت پرستان از مؤمنان راه يافته تراند پيداست كه اين قضاوت از روى دشمنى با اسلام بوده و گرنه يهود با اهل قرآن وجوه مشترك بسيار داشتند و با بت پرستان وجه مشتركى نداشتند لذا در آيه بعدى خدا آنها را لعنت مى‏كند. در الميزان ازدرّ منشور سيوطى نقل شده كه: چون كار رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم قوّت گرفت كعب بن اشرف يهودى عزلت اختيار كرد و به مكّه آمد و گفت: نه به او (رسول خدا ص) يارى مى‏كنم و نه با او جنگ مى‏نمايم. در مكّه از او پرسيدند كه: اى كعب آيا دين ما بهتر است يا دين محمّد و يارانش؟ گفت: دين شما بهتر و قديم است و دين محمّد دينى تازه است. در اين زمينه آيه اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذينَ... نازل گرديد. بهتر است بدانيم كه كلمه جبت فقط يكبار در قرآن مجيد آمده و كلمه طاغوت كه در آيه‏شريفه امده در اصل مصدر و به معنى طغيان است و اكثراً به معناى فاعل به كار مى‏رود گفته‏اند كه كه به معنى معبود باطل است به اين كلمه رجوع شود.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
ب:100, طاغوت:100, طغو:89, الذين:89, امن:89, طغى:78, کتب:78, قول:66, من:66, نصب:55, ل:44, اتى:44, کفر:33, اولاء:21, الى:21, ها:10, رئى:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۱

تکرار در قرآن: ۱(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

بى فائده. [نساء:51]. در قاموس گويد: جبت: بت، كاهن، ساحر، سحر، چيز بى فايده و هر معبود باطل است . از آيه شريفه پيداست كه مراد از آن معبود باطل و بت است و شايد به معبود باطل از لحاظ بى فائده بودن جبت گفته شده راغب گويد: جبت و جبس هر دو به معنى بى فائده است . اين كريمه دلالت دارد بر اينكه بعضى از اهل كتاب درباره مسلمين و مشركين از دين مسلمانان احقّ و بت پرستان از مؤمنان راه يافته تراند پيداست كه اين قضاوت از روى دشمنى با اسلام بوده و گرنه يهود با اهل قرآن وجوه مشترك بسيار داشتند و با بت پرستان وجه مشتركى نداشتند لذا در آيه بعدى خدا آنها را لعنت مى‏كند. در الميزان ازدرّ منشور سيوطى نقل شده كه: چون كار رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم قوّت گرفت كعب بن اشرف يهودى عزلت اختيار كرد و به مكّه آمد و گفت: نه به او (رسول خدا ص) يارى مى‏كنم و نه با او جنگ مى‏نمايم. در مكّه از او پرسيدند كه: اى كعب آيا دين ما بهتر است يا دين محمّد و يارانش؟ گفت: دين شما بهتر و قديم است و دين محمّد دينى تازه است. در اين زمينه آيه اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذينَ... نازل گرديد. بهتر است بدانيم كه كلمه جبت فقط يكبار در قرآن مجيد آمده و كلمه طاغوت كه در آيه‏شريفه امده در اصل مصدر و به معنى طغيان است و اكثراً به معناى فاعل به كار مى‏رود گفته‏اند كه كه به معنى معبود باطل است به اين كلمه رجوع شود.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
بِالْجِبْتِ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط