مِيکَال: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مِيکَال | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مِيکَال | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, فَإِن:35, جِبْرِيل:32, اللّه:32, عَدُوّ:29, لِلْکَافِرِين:26, رُسُلِه:26, لَقَد:22, مَلاَئِکَتِه:19, أَنْزَلْنَا:19, إِلَيْک:16, لِلّه:13, عَدُوّا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مِيکَال]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مِيکَال]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۱

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

[بقره:98]. ظاهر آيه آن است كه ميكال نام فرشته‏اى است دردعاى سوم صحيفه سجاديه پس از ذكر اسرافيل و قبل از ذكر جبريل فرموده «وَ ميكائيلَ ذوُالْجاهِ عِنْدَكَ وَ الْمَكانِ الرَّفيعِ مَنْ طاعَتِكَ» از اين كلمه فقط معلوم مى‏شود كه ميكائيل از جمله ملائكه و در نزد خدا داراى مقام بلندى است ولى شغل او معلوم نمى‏شود. در رياض السالكين فرموده: روايت شده كه ميكائيل بارزاق و حكمة و معرفت نفوس مأمور است و او را اعوانى است از ملائكه كه بر همه عالم موكل اند. در مجمع فرموده: جبرئيل و ميكائيل هر دو لفظ عجمى اند كه معرب شده‏اند به قولى «جبر» در لغت سريانى به معنى عبد و «ايل» به معنى خداست و ميك به معنى بنده كوچك است پس چبرئيل يعنى بنده خدا، ميكائيل يعنى بنده كوچك خدا. نگارنده گويد در رياض السالكين گويد: ديلمى از اباامامه از رسول خدا«صلى الله عليه و اله» نقل كرده كه: نام ميكائيل بنده كوچك خدا است. دليل غيرعربى بودن اين دو لفظ وقوع آنها در تورات است كه در «جبر- جبرئيل» گذشت. هاكس در قاموس كتاب مقدس جبرائيل را مردخدا و ميكائيل را «كيست مثل خدا» معنى كرده و گويد: او رئيس‏الملائكه است كه دانيال او را به قوم يهود واضح نمود و گويند كه وى پيشواى عساكر فرشتگان است. نام ميكائيل در تورات كتاب دانيال باب دهم بند 13 و 21 و باب 12 بند 1 و ايضا در كتاب مكاشفه يوحنا باب 12 بند 3 آمده است. اينكه هاكس گويد: او رئيس الملائكه است درست نيست زيرا فقط در باره جبرئيل آمده [تكوير:21-20]. لفظ مطاع‏ نشان مى دهد كه ميكائيل در اطاعت جبرئيل است. اما در باره معنى آيه فوق. بايد دانست كه آيه ماقبل چنين است «قُلْ مَنْ كانَ عَدُواً واًلِجَبْريلَ فَاِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِاِذْنِ اللهِ...» آيه در جواب يهود است كه با جبرئيل عداوت داشتند و مى‏گفتند علت عدم ايمان ما آن است كه آورنده وحى جبريل است و ما با او دشمنيم. در مجمع نقل شده كه يهود به آنحضرت گفتند: جبريل دشمن ماست كه جنگ و سختى نازل مى‏كند و ميكائيل آسانى و راحتى مى‏آورد اگر آورنده وحى ميكائيل بود حتما ايمان مى‏آورديم. درجواب فرموده: جبريل فقط مأمور خداست در آوردن وحى. و دشمنى با او بى جا است و در آيه مانحن فيه بطور كلى فرموده: هر كه با خدا، ملائكه، پيامبران، جبريل و ميكال دشمن باشد خدا با او دشمن است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...