هَل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/هَل | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/هَل | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۷: خط ۸:
حرف استفهام است مثل [توبه:127]. بيشتر وقوع آن در قرآن مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مى‏يابى؟ يعنى نمى‏يابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. *** در بسيارى از آيات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل [رحمن:60]. اعراف:53]. [انعام:158]. در اين آيات ظاهرا مراد از «هل» نفى است گويى در مقام «ماء» نافيه است چنانكه در بعضى از آيات به جاى هل «ما» آمده است مثل [يس:49]. [ص:14]. على هذا هل در اينگونه موارد براى تقرير نفى است. ابن هشام در مغنى گويد: معناى نهم هل آن است كه از آن نفى اراده مى‏شود لذا در آيه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد اين معنى را نقل و تصديق كرده است در مجمع آن را در آيه فوق «ليس» و در جلالين «ما» معنى نموده و در آيه «هَلْ يَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ» مجمع و بيضاوى و جلالين آن را «مايَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** [انسان:1]. ابن هشام در مغنى گويد: معناى دهم هل آن است كه به معنى «قد» آيد عده‏اى از قبيل ابن عباس، كسائى و فراء آنرا در آيه «قد» معنى كرده‏اند... زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مى‏شود و تقدير «هَلْ‏أَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى ،زمخشرى، بيضاوى، جلالين و غيرهم آن را در آيه فوق به معنى «قد» گفته‏اند.
حرف استفهام است مثل [توبه:127]. بيشتر وقوع آن در قرآن مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مى‏يابى؟ يعنى نمى‏يابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. *** در بسيارى از آيات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل [رحمن:60]. اعراف:53]. [انعام:158]. در اين آيات ظاهرا مراد از «هل» نفى است گويى در مقام «ماء» نافيه است چنانكه در بعضى از آيات به جاى هل «ما» آمده است مثل [يس:49]. [ص:14]. على هذا هل در اينگونه موارد براى تقرير نفى است. ابن هشام در مغنى گويد: معناى نهم هل آن است كه از آن نفى اراده مى‏شود لذا در آيه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد اين معنى را نقل و تصديق كرده است در مجمع آن را در آيه فوق «ليس» و در جلالين «ما» معنى نموده و در آيه «هَلْ يَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ» مجمع و بيضاوى و جلالين آن را «مايَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** [انسان:1]. ابن هشام در مغنى گويد: معناى دهم هل آن است كه به معنى «قد» آيد عده‏اى از قبيل ابن عباس، كسائى و فراء آنرا در آيه «قد» معنى كرده‏اند... زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مى‏شود و تقدير «هَلْ‏أَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى ،زمخشرى، بيضاوى، جلالين و غيرهم آن را در آيه فوق به معنى «قد» گفته‏اند.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مِن:63, إِلاّ:43, قُل:36, عَلَى:34, مَا:33, اللّه:32, قَال:27, أَن:26, فِي:26, الّذِين:25, لا:23, أَو:22, يَنْظُرُون:22, أَتَاک:22, إِلَى:22, ثُم:22, أَ:22, إِذ:21, مَن:20, إِن:20, يَسْتَوِي:19, حَدِيث:19, لَه:17, يَوْم:17, هُو:17, کَانُوا:17, هُم:17, يَا:17, بِمَا:17, أَدُلّکُم:16, الْبَصِير:16, کُنْتُم:16, هَل:16, کَفَرُوا:16, ذٰلِک:16, عَذَاب:16, هُن:15, شُرَکَائِکُم:15, مَثَلا:15, مُوسَى:15, الْأَعْمَى:15, يَقُولُون:15, ظَلَمُوا:15, أَنْتُم:15, إِنّا:14, إِنّه:14, أَرَادَنِي:14, عَلَيْکُم:14, إِذَا:14, يُؤْمِنُون:14, عَلَيْه:14, أَم:14, لَکُم:14, يَسْتَوِيَان:14, السّمِيع:14, يُجْزَوْن:14, أُنَبّئُکُم:14, تُجْزَوْن:14, تَأْتِيَهُم:14, لَنَا:14, رَبّک:14, الْعَذَاب:14, بَغْتَة:13, بَل:13, امْتَلَأْت:13, تَقُول:13, لِلّه:13, غَيْر:13, رَحْمَة:13, يَعْلَمُون:13, الْکُفّار:13, تَرَى:13, تَعْمَلُون:13, الْحَمْد:13, أَهْل:13, الْخُلْد:13, فِرْعَوْن:13, لِجَهَنّم:13, عَلَيْنَا:13, قَبْل:13, الْبَصَر:13, آمَنُوا:13, الْإِحْسَان:13, يَصْدِفُون:13, ضُرّه:13, کَاشِفَات:13, بِرَحْمَة:13, فَبِأَي:13, آلاَء:13, تُکَذّبَان:13, الْآخِرَة:13, رَبّکُمَا:13, رَبّه:13, أَلِيم:13, أَحَد:13, مِنْهُم:13, الْجَنّة:13, سَبِيل:13, تَسْتَوِي:13, قِيل:13, يَشْعُرُون:13, نَقُول:13, الْإِنْسَان:13, نَحْن:13, مَزِيد:13, عِلْم:13, دُون:13, تَنَزّل:12, يَأْتِي:12, أَيّهَا:12, السّمَاء:12, بِضُرّ:12, قَرْن:12, لِلْعَبِيد:12, بِالسّاهِرَة:12, ضَرّا:12, السّحَرَة:12, الْخَلْق:12, يَسْر:12, يَعْمَلُون:12, حَکِيم:12, يُعِيدُه:12, أُزْلِفَت:12, تَنْطِقُون:12, الْحَق:12, يَبْدَأ:12, الْمَلاَئِکَة:12, يُرِيد:12, فَلا:12, لِلّذِين:12, الظّلُمَات:12, جَعَلْنَا:12, الْعَلِيم:12, أَتّبِعُک:12, فَاسِقُون:12, مِنّا:12, لَحَافِظُون:12, تَنْقِمُون:12, الْأَرَائِک:12, کُنْت:12, نُزُلا:12, عَلِمْتُم:12, جَزَاء:12, الْأَمْر:12, جَهْرا:12, الْکِتَاب:12, لِعِبَادَتِه:12, أَکْثَرُهُم:12, بِخَيْر:12, شُرَکَاء:12, يَسْتَوُون:12, آمَنُکُم:12, الْمُتَصَدّقِين:12, رَبّي:12, آدَم:12, الْعَزِيز:12, يُحْيِيکُم:12, أَنْفُسِکُم:12, فَقَالَت:12, فَيَقُولُوا:12, النّار:12, مُمْسِکَات:12, نَدُلّکُم:12, عَزِيز:12, الْخِطَاب:12, لِرَجُل:12, لَمَدِينُون:12, رَجُلا:12, نُجَازِي:12, يَنْصُرُونَکُم:12, تَدْعُون:12, الْبِلاَد:12, أَتَى:12, فَتَقُول:12, الْحُسْنَى:12, تُحِس:12, أَنّکُم:12, أَدُلّک:12, هٰذَا:12, عَاکِفِين:12, يَسْمَعُونَکُم:12, لِلنّاس:12, يُذْهِبَن:12, فَلْيَنْظُر:12, عَسَيْتُم:12, تَعْلَم:12, نُنَبّئُکُم:12, جَهْرَة:12, لَک:12, طَغَى:12, لِقَوْم:12, لِمَا:12, يُهْلَک:12, الْمُؤْمِنُون:12, عِنْدَکُم:12, يَرَاکُم:12, يَقُول:12, تَرَبّصُون:12, مَرْيَم:12, يَسْتَطِيع:12, تُؤْفَکُون:12, فَقُل:12, ثُوّب:12, أَعْمَالُهُم:12, بَعْض:12, الْحَکِيم:12, مَحِيص:12, سُبْحَان:12, أُخْتُک:12, اللّيْل:12, الْمَجِيد:12, وَاحِدَة:12, لَهَا:12, الْجَاهِلِيّة:12, يَأْت:12, بِنَا:12, النّاس:12, مَرَدّ:12, لْيَقْطَع:12, بِاللّه:12, يَضْحَکُون:12, فَأَنّى:12, فَإِذَا:12, الْأَسْمَاء:12, فَلْيَتَوَکّل:12, مُطّلِعُون:12, فَاطّلَع:12, لِلْکَافِرِين:12, حَتّى:12, يَجْزِي:12, کَيْدُه:12, نَبَأ:12, أَکْثَرَکُم:12, بَأْسَنَا:12, بِالْأَخْسَرِين:12, حَبِطَت:12, فَصْل:12, خَالِق:12, فَعّال:12, ابْن:12, لَعَلّنَا:12, إِلَي:12, مُنْظَرُون:12, مُجْتَمِعُون:12, سَلَما:12, بِشَرّ:12, اصْطَبِر:12, رَأَوُا:12, فَارْجِع:12, قَبْلَهُم:11, السّاجِدِين:11, سَمِيّا:11, فَبِعَذَابِنَا:11, الْأَرْض:11, أَعْمَالا:11, بَعْضُهُم:11, تَمْشِي:11, شَجَرَة:11, مَعْلُوم:11, نَتّبِع:11, النّجْوَى:11, لَهُم:11, السّاعَة:11, بَشَر:11, کُتِب:11, فَنَقّبُوا:11, الْوَتْر:11, يَنْتَصِرُون:11, فَکُبْکِبُوا:11, زَجْرَة:11, الْقَوْم:11, تَعْبُدُون:11, فَنَظَل:11, تَأْوِيلَه:11, مِثْل:11, عِلْما:11, قَوْم:11, عِيسَى:11, الْکَفُور:11, ذُوقُوا:11, الْغَاشِيَة:11, تِجَارَة:11, يَهْدِي:11, شَيْء:11, وُجُوه:11, ضَيْف:11, سِرّا:11, لَم:11, أَعْنَاق:11, فُطُور:11, ذَاقُوا:11, دَخَلُوا:11, الْخَصْم:11, فَرَآه:11, الْجُنُود:11, تَفَاوُت:11, نِعْمَة:11, فَعَلْتُم:11, أَخِيه:11, أَنّهُم:11, رَجُل:11, الْمَرْجَان:11, الْعَرْش:11, يُوحَى:11, إِنّمَا:11, رَحْمَتِه:11, يُمِيتُکُم:11, وُجُوهُهُم:11, جَهَنّم:11, ظَن:11, قَسَم:11, بَشَرا:11, الْمَرَاضِع:11, اذْکُرُوا:11, عِظَاما:11, يَسْتَعْجِلُون:11, کُل:11, الْحِکْمَة:11, فَکُبّت:11, لَمّا:11, يَغِيظ:11, الظّالِمُون:11, يَرْجُو:11, کَذٰلِک:11, يُنَبّئُکُم:11, مَلَکَت:11, فَاعْلَمُوا:11, يَنْفَعُونَکُم:11, يَفْعَل:11, يَأْتِيَهُم:11, الْحَمِيد:11, أَصْنَاما:11, تَزَکّى:11, لِذِي:11, سُوء:11, هُدًى:11, فِيهَا:11, جَزَيْنَاهُم:11, فَتُخْرِجُوه:11, بَيْت:11, الشّيْطَان:11, تُعَلّمَن:11, إِبْرَاهِيم:11, لِقَاء:11, رَسُولا:11, يُوَجّهْه:11, نَقْرَؤُه:11, يُنَزّل:11, أَعْتَدْنَا:11, نَظَر:11, أَهْلَکْنَا:11, فَاعْبُدْه:11, لَحَق:11, ضَل:11, يَوْمَئِذ:11, فَسَقُوا:11, کَمَا:11, بِيُوسُف:11, حِين:11, أَرْسَلْنَا:11, ارْجِع:11, ذُو:11, النّور:11, مِنْه:11, الْمُشْرِکُون:11, ادْخُلُوا:11, يَعْقِلُون:11, تُنْجِيکُم:11, هِي:11, لَدُنّا:11, بِظَلاّم:11, نَادَاه:11, رَأَى:11, يَکْفُلُه:11, بَطْشا:11, مِثْلُکُم:11, أَسَرّوا:11, إِحْدَى:11, عَيْنِي:11, قَالُوا:11, لِمِيقَات:11, الْقِتَال:11, قَلِيل:11, بَيْنَهُم:11, کَرِه:11, الْحَوَارِيّون:11, حِجْر:11, الْحُسْنَيَيْن:11, الْبَيّنَات:11, إِلَيْه:11, مُتَشَاکِسُون:11, أَوْلِيَاء:11, يُنْفِق:11, لِلْمُتّقِين:11, أَهْدِيَک:11, الْأَصَم:11, نَکْتَل:11, سَوَاء:11, آتَيْنَاه:11, تَذَکّرُون:11, تَسَوّرُوا:11, مَثُوبَة:11, ثَمُود:11, أَنَا:11, تَکْسِبُون:11, آمَنّا:11, الْأَغْلاَل:11, يَرْزُقُکُم:11, قَبْلِهِم:11, أَمِنْتُکُم:11, الرّحْمٰن:11, نَفْعا:11, فَإِنّمَا:11, الشّيَاطِين:11, يَفْعَلُون:11, تَقَلّبَک:11, طُوًى:11, نَارا:11, أَيْنَمَا:11, بِالسّيّئَة:11, لَذِکْرَى:11, سَعْيُهُم:11, نُقَاتِل:11, الظّالِمِين:11, الشّفْع:11, کَم:11, بَيْنَهُمَا:11, اذْهَب:11, تَرَاهُم:11, فَرَأَيْت:11, سُورَة:11, الْمُکْرَمِين:11, نَعْبُد:11, أَيْمَانُکُم:11, فَرَجَعْنَاک:11, حَسْبِي:11, انْصَرَفُوا:11, يَأْمُر:11, الْيَاقُوت:11, رَزَقَکُم:11, خَاشِعَة:11, کِتَابا:11, مِمّا:11, آيَاتِنَا:11, عَامِلَة:11, يَکْفُلُونَه:11, ضَرَب:11, الْمِحْرَاب:11, لِمَن:11, فَوَيْل:11, کَرّتَيْن:11, بِالْوَاد:11, لَو:11, يُعْرَضُون:11, الدّهْر:11, أَشَدّ:11, خَلْق:11, لُدّا:11, فَهُو:11, بِالْعَدْل:11, مَنَع:11, سَلاَم:11, جَعَلُوا:11, أَخَانَا:11, تَصَدّق:11, لِأَنْفُسِهِم:11, عَلّمْنَاه:11, عُلّمْت:11, فَوَسْوَس:11, تَضْحَى:11, مُلْک:11, لِتُصْنَع:11, فَقَال:11, تَسْمَع:11, إِلٰه:11, لَقَد:11, يَسْتَنْبِئُونَک:11, عِنْد:11, مَائِدَة:11, أَتَاکُم:11, أُنْزِل:11, بِأَنّهُم:11, جَاءَتْکُم:11, مَلِکا:11, أَلاّ:11, نُرْسِل:11, أَتّبِع:11, مَوْلاَنَا:11, أُنْزِلَت:11, صَرَف:11, اتّخَذ:11, بِآيَاتِنَا:11, عَن:11, تَأْوِيلُه:11, قُلُوبُهُم:11, مَوْلاَه:11, أَيْن:11, سِدْر:11, أَنْزَلْنَاه:11, ذٰلِکُم:11, يَضُرّون:11, صِرَاط:11, مُزّقْتُم:11, حَرّمْنَا:11, تُرَابا:11, أُمِرْت:11, جَاء:11, بِسَبَب:11, فَتَأْتُون:11, الْجَحِيم:11, فَيَأْتِيَهُم:11, کَذّبُوا:10, خَلَقَکُم:10, الْمُقَدّس:10, يَنْقَلِب:10, تَسْتَعْجِلُون:10, مَعَنَا:10, لاَهِيَة:10, تَتَفَکّرُون:10, يَحْذَر:10, تُقَاتِلُوا:10, کُنّا:10, ظُلَل:10, تَر:10, يَظُنّون:10, مُسْلِمُون:10, يَمْلِکُون:10, تَتّبِعُون:10, فِيه:10, الْمُرْسَلِين:10, بَيْن:10, فَصّلْنَاه:10, کَالْأَعْمَى:10, آيَات:10, تُنَزّل:10, کَان:10, بَيْنِهِم:10, الْحَيَاة:10, قَوْما:10, فَجُمِع:10, تُؤْمِنُون:10, دُونِي:10, رُشْدا:10, عَلَيْهَا:10, فَلْيَمْدُد:10, لِأَهْلِه:10, أُمّک:10, مُلْکَه:10, الْغَاوُون:10, بَعِيد:10, السّحْر:10, يَلْعَبُون:10, حَسَنا:10, يَبْلَى:10, کَذّب:10, کَي:10, أَنْفُسُهُم:10, قَائِما:10, رَأَيْتَکُم:10, رِکْزا:10, مَلَک:10, ابْعَث:10, مُمَزّق:10, رِزْقا:10, قُلُوبَهُم:10, کَل:10, الْفَرِيقَيْن:10, بَعْدِه:10, يَتَوَکّل:10, أَمْر:10, الّذِي:10, يَکُن:10, نَتَرَبّص:10, لِرُقِيّک:10, تَقَرّ:10, مَثَل:10, نَسُوه:10, الْغَمَام:10, خَلَقُوا:10, جَاهِلُون:10, الْمُتَوَکّلُون:10, إِنّي:10, سُبْحَانَه:10, لَعَنَه:10, شَيْئا:10, بِکُم:10, الظّن:10, يَتَذَکّر:10, أَهَمّتْهُم:10, کُلّه:10, إِنّکُم:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::هَل]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۹

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

حرف استفهام است مثل [توبه:127]. بيشتر وقوع آن در قرآن مجيد براى تقرير است. خواه براى تنبيه باشد يا نفى يا تكبيت چنانكه راغب گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مى‏يابى؟ يعنى نمى‏يابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. *** در بسيارى از آيات بعد از حرف هل لفظ «اِلّا» آمده است مثل [رحمن:60]. اعراف:53]. [انعام:158]. در اين آيات ظاهرا مراد از «هل» نفى است گويى در مقام «ماء» نافيه است چنانكه در بعضى از آيات به جاى هل «ما» آمده است مثل [يس:49]. [ص:14]. على هذا هل در اينگونه موارد براى تقرير نفى است. ابن هشام در مغنى گويد: معناى نهم هل آن است كه از آن نفى اراده مى‏شود لذا در آيه «هَلْ جَزاءُ الْاِحْسانِ الّا الْاِحْسانُ» حرف «الا» به خبر وارد شده است در اقرب الموارد اين معنى را نقل و تصديق كرده است در مجمع آن را در آيه فوق «ليس» و در جلالين «ما» معنى نموده و در آيه «هَلْ يَنْظُرُونَ اِلّا أَنْ تَأَتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ» مجمع و بيضاوى و جلالين آن را «مايَنْظِرُون َ» گفته‏اند. *** [انسان:1]. ابن هشام در مغنى گويد: معناى دهم هل آن است كه به معنى «قد» آيد عده‏اى از قبيل ابن عباس، كسائى و فراء آنرا در آيه «قد» معنى كرده‏اند... زمخشرى مبالغه كرده و گفته هل پيوسته به معنى «قد» است و استفهام از همزه مقدر با «قد» فهميده مى‏شود و تقدير «هَلْ‏أَتى» «أَهَلْ أَتى» است (تمام شد). طبرسى ،زمخشرى، بيضاوى، جلالين و غيرهم آن را در آيه فوق به معنى «قد» گفته‏اند.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...