بِأَوْعِيَتِهِم: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِأَوْعِيَتِهِم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِأَوْعِيَتِهِم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۹: | خط ۱۰: | ||
حفظ. اعم از آنكه حديث باشد يا غيرآن. [حاقة:12]. يعنى: تا غرق قوم نوح و نجات مؤمنان را براى شما پندى قرار دهيم و تا آن را گوشى كه حافظ مسموعات خويش است بشنود و حفظ كند. در مجمع البيان چند حديث نقل شده كه چون اين آيه نازل شد رسول خدا «صلى الله عليه واله» گفت: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنا اُذُنَ عَلِىٍ» خدايا على «عليه السلام» را اذن و اعيه گردان على «عليه السلام» فرمود: پس از آن دعا هر چه از رسول خدا «صلى الله عليه واله» شنيدم از ياد نبردم اين حديث در مجمع از طبرسى نقل شده است. دو حديث ديگر نيز در اين مضمون مىباشد. ايعاء: نيز به معنى حفظ و جمع كردن است [معارج:17-18]. آتش به سوى خود مىخواند آنكه را كه به حق پشت كرده و از آن اعراض نموده و مال را جمع و ذخيره كرده است گويند«اَوْعَى الْمَتاعَ» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد، اين آيه نظير [توبه:34]. است. وعاء: ظرف. اين تسميه از آن جهت است كه مال در ظرف جمع و حفظ مىشود به سينه انسان گويند:«وِعاءُ عِلْمِهِ وَ عَقيدَتِهِ» يعنى سينهاش ظرف دانش و عقيده اوست، جمع آن اوعيه است [يوسف:76]. پيش از تفتيش ظرف برادرش شروع كرد به تفتيش ظروف آنها آنگاه ساقيه را از ظرف برادرش بيرون آورد. | حفظ. اعم از آنكه حديث باشد يا غيرآن. [حاقة:12]. يعنى: تا غرق قوم نوح و نجات مؤمنان را براى شما پندى قرار دهيم و تا آن را گوشى كه حافظ مسموعات خويش است بشنود و حفظ كند. در مجمع البيان چند حديث نقل شده كه چون اين آيه نازل شد رسول خدا «صلى الله عليه واله» گفت: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنا اُذُنَ عَلِىٍ» خدايا على «عليه السلام» را اذن و اعيه گردان على «عليه السلام» فرمود: پس از آن دعا هر چه از رسول خدا «صلى الله عليه واله» شنيدم از ياد نبردم اين حديث در مجمع از طبرسى نقل شده است. دو حديث ديگر نيز در اين مضمون مىباشد. ايعاء: نيز به معنى حفظ و جمع كردن است [معارج:17-18]. آتش به سوى خود مىخواند آنكه را كه به حق پشت كرده و از آن اعراض نموده و مال را جمع و ذخيره كرده است گويند«اَوْعَى الْمَتاعَ» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد، اين آيه نظير [توبه:34]. است. وعاء: ظرف. اين تسميه از آن جهت است كه مال در ظرف جمع و حفظ مىشود به سينه انسان گويند:«وِعاءُ عِلْمِهِ وَ عَقيدَتِهِ» يعنى سينهاش ظرف دانش و عقيده اوست، جمع آن اوعيه است [يوسف:76]. پيش از تفتيش ظرف برادرش شروع كرد به تفتيش ظروف آنها آنگاه ساقيه را از ظرف برادرش بيرون آورد. | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وِعَاء:100, أَخِيه:78, فَبَدَأ:78, الظّالِمِين:78, قَبْل:78, کَذٰلِک:66, نَجْزِي:66, جَزَاؤُه:44, ثُم:44, فَهُو:33, اسْتَخْرَجَهَا:33, مِن:21, رَحْلِه:21, فِي:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِأَوْعِيَتِهِم]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۵
ریشه کلمه
قاموس قرآن
حفظ. اعم از آنكه حديث باشد يا غيرآن. [حاقة:12]. يعنى: تا غرق قوم نوح و نجات مؤمنان را براى شما پندى قرار دهيم و تا آن را گوشى كه حافظ مسموعات خويش است بشنود و حفظ كند. در مجمع البيان چند حديث نقل شده كه چون اين آيه نازل شد رسول خدا «صلى الله عليه واله» گفت: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنا اُذُنَ عَلِىٍ» خدايا على «عليه السلام» را اذن و اعيه گردان على «عليه السلام» فرمود: پس از آن دعا هر چه از رسول خدا «صلى الله عليه واله» شنيدم از ياد نبردم اين حديث در مجمع از طبرسى نقل شده است. دو حديث ديگر نيز در اين مضمون مىباشد. ايعاء: نيز به معنى حفظ و جمع كردن است [معارج:17-18]. آتش به سوى خود مىخواند آنكه را كه به حق پشت كرده و از آن اعراض نموده و مال را جمع و ذخيره كرده است گويند«اَوْعَى الْمَتاعَ» يعنى متاع را در ظرفى گذاشت و ذخيره كرد، اين آيه نظير [توبه:34]. است. وعاء: ظرف. اين تسميه از آن جهت است كه مال در ظرف جمع و حفظ مىشود به سينه انسان گويند:«وِعاءُ عِلْمِهِ وَ عَقيدَتِهِ» يعنى سينهاش ظرف دانش و عقيده اوست، جمع آن اوعيه است [يوسف:76]. پيش از تفتيش ظرف برادرش شروع كرد به تفتيش ظروف آنها آنگاه ساقيه را از ظرف برادرش بيرون آورد.