مَلَکُوت: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(Added word proximity by QBot)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَلَکُوت | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/مَلَکُوت | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۱۱: خط ۱۲:
اين لفظ چهاربار در قرآن مجيد آمده است [انعام:75]. [اعراف:185]. در اين دو آيه ظاهراً مراد حكومت و تدبيرى و نظمى است كه در آسمانها و زمين است. در مجمع فرموده: مَلَكُوت مانند مُلْك (بروزن قفل) است ولى ملك رساتر و ابلغ است زيرا واو و تاء براى مبالغه اضافه مى‏شوند. در صحاح گويد: مَلَكُوت از مُلْك (بروزن قفل) است مثل رَهَبُوتْ از رَهْبَة گويند:«لَهُ مَلَكُوتُ الْعِراقِ» براى او است حكومت عراق. ما وقتيكه از كارخانه‏اى ديدن مى‏كنيم مى‏بينيم كه در آن نظم بخصوصى حكم فرما است هم در ساختن و هم در كار انداختن آن همين طور است آسمانها و زمين. يعنى: و همانطور به ابراهيم حكومت و نظمی كه در آسمانها و زمين است نشان مى‏داديم. ايضاً [مؤمنون:88]. [يس:83]. پاك و منزّه است خدايی كه حكومت و اداره هر چيز در دست او است.
اين لفظ چهاربار در قرآن مجيد آمده است [انعام:75]. [اعراف:185]. در اين دو آيه ظاهراً مراد حكومت و تدبيرى و نظمى است كه در آسمانها و زمين است. در مجمع فرموده: مَلَكُوت مانند مُلْك (بروزن قفل) است ولى ملك رساتر و ابلغ است زيرا واو و تاء براى مبالغه اضافه مى‏شوند. در صحاح گويد: مَلَكُوت از مُلْك (بروزن قفل) است مثل رَهَبُوتْ از رَهْبَة گويند:«لَهُ مَلَكُوتُ الْعِراقِ» براى او است حكومت عراق. ما وقتيكه از كارخانه‏اى ديدن مى‏كنيم مى‏بينيم كه در آن نظم بخصوصى حكم فرما است هم در ساختن و هم در كار انداختن آن همين طور است آسمانها و زمين. يعنى: و همانطور به ابراهيم حكومت و نظمی كه در آسمانها و زمين است نشان مى‏داديم. ايضاً [مؤمنون:88]. [يس:83]. پاك و منزّه است خدايی كه حكومت و اداره هر چيز در دست او است.


===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, بِيَدِه:37, السّمَاوَات:37, کُل:37, شَيْء:35, الْأَرْض:31, فِي:29, مُبِين:26, قُل:26, أَ:24, إِبْرَاهِيم:23, يَنْظُرُوا:21, نُرِي:21, مَن:21, الّذِي:21, تَتّقُون:19, فَيَکُون:19, لَم:19, کَذٰلِک:19, فَسُبْحَان:19, هُو:18, مِن:18, إِلَيْه:18, کُن:18, فَلا:18, لَه:16, لِيَکُون:16, مَا:16, يُجِير:16, تُرْجَعُون:16, ضَلاَل:16, نَذِير:15, خَلَق:15, يَقُول:15, أَن:13, اللّه:13, فَلَمّا:13, الْمُوقِنِين:13, قَوْمَک:13, إِلاّ:13, لِلّه:13, لا:13, يُجَار:12, عَلَيْه:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::مَلَکُوت]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۰۸

آیات شامل این کلمه

منظور از «ملکوت» در اینجا حکومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.

«مَلَکُوت» از ریشه «ملک» (بر وزن حکم) به معناى «حکومت و مالکیت» است و اضافه «واو» و «ت» به آن براى تأکید و مبالغه مى باشد، مفهوم آیه چنین مى شود: حاکمیت و مالکیت بى قید و شرط همه چیز، به دست قدرت خدا است، و چنین خداوندى از هر گونه عجز و ناتوانى، منزّه و مبرّا است، و در این صورت، احیاء مردگان، و پوشیدن لباس حیات بر استخوانهاى پوسیده، و خاکهاى پراکنده، مشکلى براى او ایجاد نخواهد کرد، چون چنین است، به طور یقین همه شما به سوى او باز مى گردید، و معاد حق است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

اين لفظ چهاربار در قرآن مجيد آمده است [انعام:75]. [اعراف:185]. در اين دو آيه ظاهراً مراد حكومت و تدبيرى و نظمى است كه در آسمانها و زمين است. در مجمع فرموده: مَلَكُوت مانند مُلْك (بروزن قفل) است ولى ملك رساتر و ابلغ است زيرا واو و تاء براى مبالغه اضافه مى‏شوند. در صحاح گويد: مَلَكُوت از مُلْك (بروزن قفل) است مثل رَهَبُوتْ از رَهْبَة گويند:«لَهُ مَلَكُوتُ الْعِراقِ» براى او است حكومت عراق. ما وقتيكه از كارخانه‏اى ديدن مى‏كنيم مى‏بينيم كه در آن نظم بخصوصى حكم فرما است هم در ساختن و هم در كار انداختن آن همين طور است آسمانها و زمين. يعنى: و همانطور به ابراهيم حكومت و نظمی كه در آسمانها و زمين است نشان مى‏داديم. ايضاً [مؤمنون:88]. [يس:83]. پاك و منزّه است خدايی كه حكومت و اداره هر چيز در دست او است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...