أَقْسَمُوا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَقْسَمُوا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَقْسَمُوا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
(بروزن فرس) سوگند. [واقعة:76]. اگر بدانيد آن سوگند بزرگى است. «اَقْسَمَ بِاللهِ» يعنى سوگند ياد كرد بخدا، اصل آن چنانكه راغب گفته از قسامه است و قسامه بنابر قول اقرب الموارد جماعتى است كه بر چيزى سوگند مىخورند و آن را مىگيرند ويا به چيزى گواهى مىدهند. راغب گفته: قسامه سوگندهايى است كه بر اولياء مقتول تقسيم مىشود يعنى چون ادعا كردند زيد عمرو را كشته بايد هر يك در صورت عدم شاهد بر ادعاى خويش قسم بخورند. على هذا معناى قسمت در قسم به معنى سوگند نيز ملحوظ است. اَفعال قسم در قرآن بيشتر از باب اِفعال آمده مثل [انعام:109]. [حاقة:39-38]. از مفاعله و تفاعل نيز آمده است مثل [اعراف:21]. يعنى سوگند اكيد ياد كرد كه من به شما از خير خواهانم. مفاعله در اينجا بين الاثنين نيست مثل «سافَرْتُ شَهْراً» احتمال قوى آن است كه براى مبالغه باشد و مثل [نمل:49]. گفتند سوگند ياد كنيد به خدا كه صالح و اهلش را شب هنگام مقتول مىكنيم. | (بروزن فرس) سوگند. [واقعة:76]. اگر بدانيد آن سوگند بزرگى است. «اَقْسَمَ بِاللهِ» يعنى سوگند ياد كرد بخدا، اصل آن چنانكه راغب گفته از قسامه است و قسامه بنابر قول اقرب الموارد جماعتى است كه بر چيزى سوگند مىخورند و آن را مىگيرند ويا به چيزى گواهى مىدهند. راغب گفته: قسامه سوگندهايى است كه بر اولياء مقتول تقسيم مىشود يعنى چون ادعا كردند زيد عمرو را كشته بايد هر يك در صورت عدم شاهد بر ادعاى خويش قسم بخورند. على هذا معناى قسمت در قسم به معنى سوگند نيز ملحوظ است. اَفعال قسم در قرآن بيشتر از باب اِفعال آمده مثل [انعام:109]. [حاقة:39-38]. از مفاعله و تفاعل نيز آمده است مثل [اعراف:21]. يعنى سوگند اكيد ياد كرد كه من به شما از خير خواهانم. مفاعله در اينجا بين الاثنين نيست مثل «سافَرْتُ شَهْراً» احتمال قوى آن است كه براى مبالغه باشد و مثل [نمل:49]. گفتند سوگند ياد كنيد به خدا كه صالح و اهلش را شب هنگام مقتول مىكنيم. | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, بِاللّه:81, جَهْد:73, أَيْمَانِهِم:65, لَئِن:37, لا:33, الّذِين:31, مِن:29, لَيَصْرِمُنّهَا:23, الْفَائِزُون:23, إِذ:23, يَعْمَلُون:23, نَاصِرِين:23, غَفُورا:23, هٰؤُلاَء:21, کَانُوا:21, مُصْبِحِين:21, الْجَنّة:21, اللّه:21, هُم:21, حَلِيما:21, بِمَا:20, فَأُولٰئِک:20, أَ:20, کَان:20, لَهُم:20, أَصْحَاب:20, بَلَوْنَا:18, إِنّه:18, يَتّقْه:18, مَا:18, مَن:18, إِنّهُم:18, آمَنُوا:18, فَطَاف:18, فَيُنَبّئُهُم:18, يَسْتَثْنُون:18, يَبْعَث:16, بَعْدِه:16, جَاءَهُم:16, کَمَا:16, لَمَعَکُم:16, أَمَرْتَهُم:16, عَلَيْهَا:16, جَاءَتْهُم:16, مَرْجِعُهُم:16, يَقُول:15, نَذِير:15, حَبِطَت:15, آيَة:15, بَلَوْنَاهُم:15, لَيَخْرُجُن:15, قُل:15, رَبّهِم:15, يُضِل:15, إِنّا:13, لَيُؤْمِنُن:13, نَادِمِين:13, أَحَد:13, إِلَى:13, أَعْمَالُهُم:13, يَخْش:13, لَيَکُونُن:13, الْخُرْطُوم:13, يَمُوت:12, بِهَا:12, أَهْدَى:12, فَأَصْبَحُوا:12, خَاسِرِين:10, بَلَى:10, تُقْسِمُوا:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَقْسَمُوا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۰۱
ریشه کلمه
- قسم (۳۳ بار)
قاموس قرآن
(بروزن فرس) سوگند. [واقعة:76]. اگر بدانيد آن سوگند بزرگى است. «اَقْسَمَ بِاللهِ» يعنى سوگند ياد كرد بخدا، اصل آن چنانكه راغب گفته از قسامه است و قسامه بنابر قول اقرب الموارد جماعتى است كه بر چيزى سوگند مىخورند و آن را مىگيرند ويا به چيزى گواهى مىدهند. راغب گفته: قسامه سوگندهايى است كه بر اولياء مقتول تقسيم مىشود يعنى چون ادعا كردند زيد عمرو را كشته بايد هر يك در صورت عدم شاهد بر ادعاى خويش قسم بخورند. على هذا معناى قسمت در قسم به معنى سوگند نيز ملحوظ است. اَفعال قسم در قرآن بيشتر از باب اِفعال آمده مثل [انعام:109]. [حاقة:39-38]. از مفاعله و تفاعل نيز آمده است مثل [اعراف:21]. يعنى سوگند اكيد ياد كرد كه من به شما از خير خواهانم. مفاعله در اينجا بين الاثنين نيست مثل «سافَرْتُ شَهْراً» احتمال قوى آن است كه براى مبالغه باشد و مثل [نمل:49]. گفتند سوگند ياد كنيد به خدا كه صالح و اهلش را شب هنگام مقتول مىكنيم.