يَشَاء: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يَشَاء | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يَشَاء | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
مصدر است به معنى خواستن و اراده كردن «شائة يشائه شيئاً: اراده» [بقره:20]. طبرسى در ذيل اين آيه مشيت را اراده معنى كرده است. [يونس:99]. شاء در اين آيه و نظائر آن به معنى مشيت جبرى است يعنى اگر خدا مىخواست قدرت عدم ايمان را از آنهابر مىداشت قهراً همه ايمان مىآوردند ولى خدا چنين نخواسته است. * [انسان:29-30]، [تكوير:27-29]. ظاهراً مراد از «يَشاءَ اللّهُ»در اين دو آيه و نظير آنها، فراهم آوردن اسباب و توفيق در كارها است، پر واضح است كه اگر خداوند اسباب را فراهم نكند انسان كارى نتواند كرد هر چند كه فاعل مختار است اينكه خداوند اسباب بى شمار را از قبيل آفتاب، ماه، ستارگان، زمين، هوا، آب،ارزاق، بدن، سلامتى، فهم، اراده و... فراهم آورده است اينها همه مشيّت خدا اند كه ما كار شايسته را اراده و انجام دهيم و اگر خداوند اين اسباب را جور نمىآورد اراده كار نيك يا بد از ما مقدور نبود اين است آنچه به نظر مىآيد. واللّه العالم . اراده خداوند دو گونه است: اراده تكوينى و اراده تشريعى. اراده تكوينى و اراده تشريعى و اراده تكوينى از مراد غير قابل تخلّف است ولى اراده تشريعى مىشود كه از مراد متخلّف باشد، احكام و قضاياى دينى كه براى هدايت و اصلاح مردم وضع شده همه از قسمت اراده تشريعى اند كه مىشود به وسيله عصيان متخلّف از مراد باشد. به عبارت ديگر خداوند از بندگان خواسته و اراده كرده همه راست بگويند و عدالت كنند ولى مىبينم كه نمىگويند و نمىكنند اين همه تخلّف اراده از مراد است، اگر راجع به احكام دين معتقد به اراده تكوينى باشيم آن عبارت اخراى جبر است و موجب بطلان عقاب و ثواب و سقوط امر و نهى خواهد بود. اهل ايمان به كفّار مىگفتند: از آنچه خدا داده انفاق كنيد كفّار در جواب مىگفتند: [يس:47]. غرضشان اراده تكوينيّه بود يعنى خدا خواسته كه حتماً آنها فقير و نادار باشند و اگر مىخواست آنها را غنى مىكرد ولى آنها مغالطه مىكردند كه اراده خدا درباره اطعام فقراء اراده تشريعيّه است و تخلّف آن از مراد دليل عصيان و تمرّد كفّار از فرمان خداوندى است. همينطور است آيه [نحل:35]. ايضاً انعام:148- زخرف:20. رجوع كنيد به الميزان ذيل آيه «اَنُطْعِمُ مَنْ لَوْيَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ». | مصدر است به معنى خواستن و اراده كردن «شائة يشائه شيئاً: اراده» [بقره:20]. طبرسى در ذيل اين آيه مشيت را اراده معنى كرده است. [يونس:99]. شاء در اين آيه و نظائر آن به معنى مشيت جبرى است يعنى اگر خدا مىخواست قدرت عدم ايمان را از آنهابر مىداشت قهراً همه ايمان مىآوردند ولى خدا چنين نخواسته است. * [انسان:29-30]، [تكوير:27-29]. ظاهراً مراد از «يَشاءَ اللّهُ»در اين دو آيه و نظير آنها، فراهم آوردن اسباب و توفيق در كارها است، پر واضح است كه اگر خداوند اسباب را فراهم نكند انسان كارى نتواند كرد هر چند كه فاعل مختار است اينكه خداوند اسباب بى شمار را از قبيل آفتاب، ماه، ستارگان، زمين، هوا، آب،ارزاق، بدن، سلامتى، فهم، اراده و... فراهم آورده است اينها همه مشيّت خدا اند كه ما كار شايسته را اراده و انجام دهيم و اگر خداوند اين اسباب را جور نمىآورد اراده كار نيك يا بد از ما مقدور نبود اين است آنچه به نظر مىآيد. واللّه العالم . اراده خداوند دو گونه است: اراده تكوينى و اراده تشريعى. اراده تكوينى و اراده تشريعى و اراده تكوينى از مراد غير قابل تخلّف است ولى اراده تشريعى مىشود كه از مراد متخلّف باشد، احكام و قضاياى دينى كه براى هدايت و اصلاح مردم وضع شده همه از قسمت اراده تشريعى اند كه مىشود به وسيله عصيان متخلّف از مراد باشد. به عبارت ديگر خداوند از بندگان خواسته و اراده كرده همه راست بگويند و عدالت كنند ولى مىبينم كه نمىگويند و نمىكنند اين همه تخلّف اراده از مراد است، اگر راجع به احكام دين معتقد به اراده تكوينى باشيم آن عبارت اخراى جبر است و موجب بطلان عقاب و ثواب و سقوط امر و نهى خواهد بود. اهل ايمان به كفّار مىگفتند: از آنچه خدا داده انفاق كنيد كفّار در جواب مىگفتند: [يس:47]. غرضشان اراده تكوينيّه بود يعنى خدا خواسته كه حتماً آنها فقير و نادار باشند و اگر مىخواست آنها را غنى مىكرد ولى آنها مغالطه مىكردند كه اراده خدا درباره اطعام فقراء اراده تشريعيّه است و تخلّف آن از مراد دليل عصيان و تمرّد كفّار از فرمان خداوندى است. همينطور است آيه [نحل:35]. ايضاً انعام:148- زخرف:20. رجوع كنيد به الميزان ذيل آيه «اَنُطْعِمُ مَنْ لَوْيَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ». | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, مَن:61, اللّه:60, مَا:31, مِن:27, لِمَن:25, يَشَاء:21, إِن:21, يَهْدِي:20, أَن:20, عَلَى:19, فِي:18, هُو:17, عِبَادِه:16, يُعَذّب:16, إِلاّ:16, ذٰلِک:15, الرّزْق:15, لا:15, لٰکِن:15, الْأَرْض:15, يَقْدِر:14, عَلِيم:14, بِه:14, الّذِين:14, يَبْسُط:14, کُل:14, يَغْفِر:14, يَخْلُق:14, شَيْء:14, کَان:14, لَو:14, إِلَى:14, قَدِير:13, إِنّه:13, يُضِل:13, السّمَاوَات:13, الْفَضْل:13, يُؤْتِيه:13, وَاسِع:13, إِلَيْه:13, يَهَب:13, کَذٰلِک:13, ذُو:12, صِرَاط:12, لَه:12, قَال:12, رَبّي:12, إِذَا:12, کَيْف:12, إِنَاثا:12, يَرْزُق:12, الْعَزِيز:12, مُسْتَقِيم:12, بِغَيْر:12, لِلّه:12, لَهُم:12, بِاللّه:12, رَبّک:12, رَب:12, قُل:12, الْعَظِيم:12, مُلْک:12, حِسَاب:12, رَحْمَتِه:12, أَ:11, يَفْعَل:11, الْحَکِيم:11, آمَنُوا:11, النّاس:11, أَو:11, بِرَحْمَتِه:11, يَخْتَص:11, الْحِکْمَة:11, يُدْخِل:11, بِعِبَادِه:11, يَوْم:11, مِنْهُم:11, فَضْل:11, يَا:11, فَلا:11, کَفَرُوا:11, رُسُلِه:11, هُم:11, أُمّة:11, يُنَزّل:11, لَم:11, غَفُور:11, وَاحِدَة:11, يُزَکّي:11, مِمّا:11, يَرْحَم:11, فَيُصِيب:11, عَن:11, خَلَق:11, فَقَد:11, أَنْتُم:11, يَصْرِفُه:11, رَحِيم:11, تَشَاءُون:11, لَطِيف:11, يُؤْتِي:11, أَهْل:11, الْعَلِيم:11, يُشْرِک:11, بَعْد:11, قَالُوا:11, رَبّنَا:11, وَسِع:11, الذّکُور:11, يُزَوّجُهُم:11, بَل:11, أَمْرِه:11, دُون:11, أَيّهَا:11, رَبّه:11, حَکِيم:11, يَجْتَبِي:11, يَکَاد:11, بِإِذْنِه:11, أَم:11, السّمَاء:11, الّذِي:11, بِيَد:11, بَشَر:11, فَيَغْفِر:11, حَکِيما:11, عَلِيما:11, فَضْلِه:11, تَذْهَب:11, لَتُسْأَلُن:11, يُرْسِل:11, سَنَا:11, کَانُوا:11, يَجْعَل:11, الظّالِمِين:11, لِلّذِين:11, ذُکْرَانا:11, أَصَاب:11, لَقَد:11, فِيهَا:11, حَسِبْتُم:11, إِلٰه:11, نَشَاء:11, الرّحِيم:11, نَفْسُک:11, هٰذَان:11, شَيْئا:11, بِکُل:11, فَيُضِل:11, يَعْلَم:11, هُدَى:11, يَقُولُون:11, عَمّا:11, تُقْلَبُون:11, نُصِيب:11, لِمَا:11, يُؤْمِنُون:11, بَرْقِه:11, سُبْحَانَه:11, فَآمِنُوا:11, تَر:11, حَيْث:11, عَقِيما:11, عَلَيْهِم:11, کَمَا:11, يَتُوب:11, کَثِيرا:11, خَصْمَان:11, کُنْتُم:10, نَرْفَع:10, يُورِثُهَا:10, أَطْعَمَه:10, لِلنّاس:10, الْأَرْحَام:10, بَيْنَهُمَا:10, اجْعَل:10, بِقَدَر:10, لَيَزِيدَن:10, هُنَالِک:10, يُثْبِت:10, لَنَا:10, غَفُورا:10, جَمْعِهِم:10, مِمّن:10, مُلْکَه:10, يُنْفِق:10, بِنَصْرِه:10, لَآيَات:10, تَزَيّلُوا:10, جُنُود:10, لِنُورِه:10, عَلِي:10, يَرْضَى:10, بِرَحْمَتِنَا:10, يَخْتَار:10, فَإِن:10, بَعْدِکُم:10, قَضَى:10, مَحَارِيب:10, الْخَلْق:10, غَدا:10, نُور:10, أَنْشَأَکُم:10, لاَنْتَصَر:10, بِهَا:10, عَلّمَه:10, اخْتَصَمُوا:10, يَنْصُر:10, يَجْعَلُه:10, آيَة:10, يُضَاعِف:10, جَمِيعا:10, يَضْرِب:10, مِنْهَا:10, يُسْمِع:10, لَهَدَى:10, يُضْلِل:10, يَکُون:10, لِيُنْذِر:10, فَمَا:10, الْقَوِي:10, فَبَاءُوا:10, الْمَغْرِب:10, يَتَبَوّأ:10, عَذَاب:10, أَصَابَکُم:10, الْمَلِک:10, خَيْر:10, سَمِيع:10, سُوء:10, شَيْبَة:10, يُجَادِلُون:10, کِتَاب:10, السّعِير:10, يَمُن:10, فَيُوحِي:10, يَمْحُو:10, دَرَجَات:10, خَبِير:10, اذْکُر:10, يُصِيب:10, يَعْمَلُون:10, بَرَد:10, مَبْسُوطَتَان:10, يَأْذَن:10, رُسُلَه:10, ضَلاَل:10, کِسَفا:10, أَمْرا:10, يَذْهَب:10, أَعْلَم:10, يَذْکُرُون:10, يُظْلَمُون:10, يُؤَيّد:10, نُطْعِم:10, لَعَذّبْنَا:10, تُنْفِقُوا:10, دَعَا:10, فَإِذَا:10, لِي:10, خِلاَلِه:10, يُؤْت:10, لِيُؤْمِنُوا:10, أَنْت:10, الْعَالَمِين:10, إِلَيْک:10, يَخْرُج:10, الْوَدْق:10, فَتَرَى:10, الصّوَاعِق:10, بَصِير:10, زَکَرِيّا:10, الْمُؤْمِنُون:10, بِغَضَب:10, مَثَلا:10, يُؤْفَکُون:10, بِنَصْر:10, تَعْمَلُون:10, لَعِبْرَة:10, حَسَرَات:10, التّقْوَى:10, فَيَبْسُطُه:10, أَنْذِرُوا:10, يَزِيد:10, يُحَاسِبْکُم:10, أَجَل:10, لِيُبَيّن:10, عِنْدَه:10, الظّالِمُون:10, دَفْع:10, حَسَنا:10, لِقَوْم:10, شَاء:10, يُصَوّرُکُم:10, الدّار:10, يُسَلّط:10, الْقَدِير:10, فَرِحُوا:10, رَبّکُم:10, وَعْد:10, فَاعِل:10, رَسُولا:10, يَدَاه:10, لاَصْطَفَى:10, إِنّمَا:10, تَمَاثِيل:10, أَحْسَنُوا:10, أَرْبَع:10, رَحِيما:10, الْعَاقِبَة:10, رَبّهِم:10, أَوْزَارَهَا:10, أَکْثَرَهُم:10, يَسْتَخْلِف:10, ذُرّيّة:10, الْأَمْثَال:10, تُشْرِکُون:10, نَعُود:10, عِلْما:10, انْظُر:10, السّلاَم:10, بِالْمُهْتَدِين:10, فَإِنّمَا:10, عَذَابا:10, بِمُسْمِع:10, أَنْزَلْنَا:10, دِين:10, الْمُفْلِحِين:10, لِفَضْلِه:10, الْوَاحِد:10, فَتِيلا:10, فَالّذِين:10, أَعْمَالُهُم:10, وَلَدا:10, مَحْسُورا:10, يَسْتَبْشِرُون:10, الْأَمْوَات:10, إِنّي:10, الْقَهّار:10, بَدّلُوا:10, بِالرّوح:10, وَيْکَأَن:10, التّلاَق:10, بِالْأَبْصَار:10, يُقَلّب:10, مُکْرِم:10, يَفْرَح:10, مُبَيّنَات:10, آمَنّا:10, سَحَابا:10, فَأَنّى:10, يُنِيب:10, الرّوح:10, أَنّه:10, ضَعْفا:10, الْغَفُور:10, رُبَاع:10, ذَکَرَه:10, إِخْوَتِي:10, يَقُول:10, يَجْهَلُون:10, مَثَل:10, قَد:10, الْمَشْرِق:10, لِلْمُتّقِين:10, مُصِيبَة:10, عِنْد:10, الْحُسْنَى:10, دَار:10, أَشْرَکُوا:10, رَادّ:10, جَعَلْنَاکُم:10, لِأُولِي:10, الْحَرْب:10, وَلِيّکُم:10, الْمَلاَئِکَة:10, سَيَقُول:10, لِکُل:10, الْقِيَامَة:10, يَسْتَقِيم:10, أُم:10, يُنْفِقُون:10, لِيُدْخِل:10, أَوْحَيْنَا:10, أَعَدّ:10, بَعِيد:10, أَنَاب:10, أَنْفُسَهُم:10, سَبِيلا:10, بِالْحَيَاة:10, يَيْأَس:10, قَوْم:10, حَبّة:10, أَکْثَر:10, الْخِيَرَة:10, بِالْآخِرَة:10, الْحَق:10, افْتَرَى:10, يُزَکّون:10, يَمْشِي:10, يَفْتَرُون:10, آيَات:10, عِلْم:10, أَلِيما:10, يُشْرَک:10, أَحْبَبْت:10, فَبَعَث:10, زُيّن:10, فَتُثِير:10, بِبَعْض:10, آمَن:10, مُحْضَرُون:10, تُخْفُوه:10, فَلِأَنْفُسِکُم:10, أَمْوَالَهُم:10, أُوتِي:10, مِائَة:10, هُدَاهُم:10, الْمُلْک:10, يَرَوْا:10, قَالَت:10, بِمُعْجِزِين:10, عَاقِر:10, آيَتُک:10, ضَل:10, الْأَبْصَار:10, الْعَيْن:10, يَوْمَئِذ:10, بِهٰذَا:10, الْجِسْم:10, تَدْخُلُوا:10, أَخَاف:10, بَيْن:10, مَلُوما:10, دَابّة:10, آتَيْتَنِي:10, نَنْسَخ:10, خَبِيرا:10, يُلْقِي:10, لِيُوسُف:10, لِشَيْء:10, أَخَاه:10, فَبِمَا:10, الدّنْيَا:10, يُرِيد:10, شَرَع:10, الْکِتَاب:10, أَرْسَلْنَا:10, قَوْمِه:10, فَرَآه:10, غَضَب:10, فَلَم:10, نُذِقْه:10, نِعْمَة:10, تَقُوم:10, نَسِيت:10, يَعْلَمُوا:10, يَتّخِذ:10, قُوّة:10, لَحَبِط:10, الْمُخَلّفُون:10, تَضَع:10, تَدْعُوهُم:10, بِمَا:10, بِمُعَذّبِين:10, أُنْزِل:10, کَسَرَاب:10, قُبُلا:10, يُذْهِبْکُم:10, اصْبِرُوا:10, جِفَان:10, أُوذِينَا:10, قُلُوبِهِم:10, آخَرِين:10, أَبَدا:10, يَأْتَل:10, مِنْکُم:10, لاَئِم:10, لِيَبْلُو:10, ثُلاَث:10, عَمَلِه:10, يَفْتَح:10, کَفُور:10, بَعْضَکُم:10, حَتّى:10, رُوحا:10, حِجَاب:10, لَيُسَمّون:10, أَفَاء:10, الْمَغْفِرَة:10, فَمَن:10, حُمّلُوا:10, لِبَشَر:10, کَسَبَت:10, لَجَعَلَهُم:10, بَارِزُون:10, الْعَرْش:10, أَرَاد:10, مَقَالِيد:10, لَکُم:10, حَرْث:10, لَفِي:10, تَفَرّقُوا:10, الْقُبُور:10, مِثْلُکُم:10, امْرَأَتِي:10, يَزَال:10, بِلِسَان:10, خِيفَتِه:10, أَلاّ:10, لِيَأْخُذ:10, فَوْق:10, الْجَنّة:10, مُوسَى:10, سُنْبُلَة:10, تَتّخِذُوا:10, الرّسُول:10, فَتَقْعُد:10, لَجَعَلَکُم:10, يُشْرِکُون:10, رَأْي:10, نَبِيّهُم:10, نُضِيع:10, مَکّنّا:10, لَوْمَة:10, وَسَطا:10, عَنْهُم:10, فَوْقَهُم:10, ضَلاَلا:10, تُؤْمِنُوا:10, إِثْما:10, جَعَلْنَا:10, يَشَأ:10, يَدْعُو:10, زِيَادَة:10, بِخَيْر:10, تُتْرَکُوا:10, غَيْظ:10, کُن:10, يَمْسَسْنِي:10, بَصِيرا:10, بِإِذْن:10, خَيْرا:10, يَزِيدَهُم:10, نَتّبِع:10, جِبَال:10, لَيَقُولُن:10, اللّيْل:10, بِقِيعَة:10, أَمْرِنَا:10, کَالْجَوَاب:10, يُخْلِف:10, فَضْلا:10, تَقُولَن:10, الْعَذَاب:10, قُطّعَت:10, عَلَيْک:10, بَعْضَهُم:10, السّاعَة:10, أَحَد:10, نَحْن:10, سُبْحَان:10, أُولُوا:10, بِالْأَمْس:10, الرّيَاح:10, يُذْهِب:10, ثُم:10, لَيْس:10, وَرَاء:10, فِدَاء:10, عَظِيما:10, بَعِيدا:10, مَعَرّة:10, يَعْلَمُون:10, اتّقَوْا:10, بِذُنُوبِکُم:10, فِيه:10, فَيَکُون:10, مَکَانَه:10, لُعِنُوا:10, يَخَافُون:10, عَلَيْهَا:10, أَجْر:10, مِثْلَيْهِم:10, نَار:10, الْمُشْرِکِين:10, الْغَيْب:10, أَنْفُسِکُم:10, نَأْتِيَکُم:10, وَلِي:10, هَاد:10, آتَاه:10, ذِکْر:10, بَغْيا:10, الْأَحْيَاء:10, لِلْکَافِرِين:10, شَدِيد:10, مُبِين:10, رِکَاب:10, بَيْنِي:10, تَهْدِي:10, لَبَغَوْا:10, الْعِلْم:10, أَنْفَقْتُم:10, يُرِدْک:10, فِيهِمَا:10, شَفَاعَتُهُم:10, تُنْفِقُون:10, لَفَسَدَت:10, اخْتَلَفُوا:10, يَرَوْنَهُم:10, الْکِبَر:10, ذَا:10, بَث:10, الدّرَجَات:10, عَسَى:10, أَنَا:10, الْآخِرَة:10, بِسُلْطَان:10, تَمْسَسْه:10, عَمِلُوا:10, قُدُور:10, مَثْنَى:10, جَعَل:10, تَمَنّوْا:10, يَسْتَوِي:10, رَسُول:10, الْأَمْر:10, الرّحْمَة:10, اسْتَعِينُوا:10, هَدَان:10, إِمّا:10, يُعَذّبُکُم:10, الْمُحْسِنِين:10, ذِي:10, الْحَيَاة:10, عَلَيْه:10, الْمِحَال:10, لِعِبَادِه:10, الشّيْطَان:10, تَتّقُوا:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::يَشَاء]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۱
ریشه کلمه
- شىء (۵۱۹ بار)
قاموس قرآن
مصدر است به معنى خواستن و اراده كردن «شائة يشائه شيئاً: اراده» [بقره:20]. طبرسى در ذيل اين آيه مشيت را اراده معنى كرده است. [يونس:99]. شاء در اين آيه و نظائر آن به معنى مشيت جبرى است يعنى اگر خدا مىخواست قدرت عدم ايمان را از آنهابر مىداشت قهراً همه ايمان مىآوردند ولى خدا چنين نخواسته است. * [انسان:29-30]، [تكوير:27-29]. ظاهراً مراد از «يَشاءَ اللّهُ»در اين دو آيه و نظير آنها، فراهم آوردن اسباب و توفيق در كارها است، پر واضح است كه اگر خداوند اسباب را فراهم نكند انسان كارى نتواند كرد هر چند كه فاعل مختار است اينكه خداوند اسباب بى شمار را از قبيل آفتاب، ماه، ستارگان، زمين، هوا، آب،ارزاق، بدن، سلامتى، فهم، اراده و... فراهم آورده است اينها همه مشيّت خدا اند كه ما كار شايسته را اراده و انجام دهيم و اگر خداوند اين اسباب را جور نمىآورد اراده كار نيك يا بد از ما مقدور نبود اين است آنچه به نظر مىآيد. واللّه العالم . اراده خداوند دو گونه است: اراده تكوينى و اراده تشريعى. اراده تكوينى و اراده تشريعى و اراده تكوينى از مراد غير قابل تخلّف است ولى اراده تشريعى مىشود كه از مراد متخلّف باشد، احكام و قضاياى دينى كه براى هدايت و اصلاح مردم وضع شده همه از قسمت اراده تشريعى اند كه مىشود به وسيله عصيان متخلّف از مراد باشد. به عبارت ديگر خداوند از بندگان خواسته و اراده كرده همه راست بگويند و عدالت كنند ولى مىبينم كه نمىگويند و نمىكنند اين همه تخلّف اراده از مراد است، اگر راجع به احكام دين معتقد به اراده تكوينى باشيم آن عبارت اخراى جبر است و موجب بطلان عقاب و ثواب و سقوط امر و نهى خواهد بود. اهل ايمان به كفّار مىگفتند: از آنچه خدا داده انفاق كنيد كفّار در جواب مىگفتند: [يس:47]. غرضشان اراده تكوينيّه بود يعنى خدا خواسته كه حتماً آنها فقير و نادار باشند و اگر مىخواست آنها را غنى مىكرد ولى آنها مغالطه مىكردند كه اراده خدا درباره اطعام فقراء اراده تشريعيّه است و تخلّف آن از مراد دليل عصيان و تمرّد كفّار از فرمان خداوندى است. همينطور است آيه [نحل:35]. ايضاً انعام:148- زخرف:20. رجوع كنيد به الميزان ذيل آيه «اَنُطْعِمُ مَنْ لَوْيَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ».