ذَکّيْتُم: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ذَکّيْتُم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ذَکّيْتُم | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
ذكاة و تذكيه هر دو به معنى ذبح حيوان است در اقرب الموارد آمده «ذكّى الذبيحه: ذبحها» اين كلمه معانى ديگر هم دارد ولى در قرآن فقط يك بار آن هم در ذبح حيوان بكار رفته [مائده:3]، يعنى نمىخورده درنده بر شما حرام است مگر آن چه پيش از مردنش آن را ذبح كنيد و آن در صورتى كه قبل از مردن از درنده گرفته و ذبح شرعى كنند كه حلال است. و شايد مراد آن باشد كه قبلاً ذبح شده باشد. بعد مقدارى از آن را درنده خورده است كه بقيه حلال مىباشد. ذبح شرعى شرايطى دارد كه در كتب فقه مذكور است. از جمله شرايط كه در قرآن مجيد ذكر شده ذكر نام خدا هنگام سربريدن است كه در «ذكر» گذشت و نيز اگر با خفه شدن يا چوب زدن يا از بلندى افكندن يا بشاخ زدن يا براى بتها كشته شده باشد حرام است. (مائده:3). | ذكاة و تذكيه هر دو به معنى ذبح حيوان است در اقرب الموارد آمده «ذكّى الذبيحه: ذبحها» اين كلمه معانى ديگر هم دارد ولى در قرآن فقط يك بار آن هم در ذبح حيوان بكار رفته [مائده:3]، يعنى نمىخورده درنده بر شما حرام است مگر آن چه پيش از مردنش آن را ذبح كنيد و آن در صورتى كه قبل از مردن از درنده گرفته و ذبح شرعى كنند كه حلال است. و شايد مراد آن باشد كه قبلاً ذبح شده باشد. بعد مقدارى از آن را درنده خورده است كه بقيه حلال مىباشد. ذبح شرعى شرايطى دارد كه در كتب فقه مذكور است. از جمله شرايط كه در قرآن مجيد ذكر شده ذكر نام خدا هنگام سربريدن است كه در «ذكر» گذشت و نيز اگر با خفه شدن يا چوب زدن يا از بلندى افكندن يا بشاخ زدن يا براى بتها كشته شده باشد حرام است. (مائده:3). | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
مَا:100, وَ:87, إِلاّ:40, ذُبِح:36, السّبُع:36, عَلَى:31, أَکَل:31, النّصُب:27, أَن:19, النّطِيحَة:19, تَسْتَقْسِمُوا:14, بِالْأَزْلاَم:10, الْمُتَرَدّيَة:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::ذَکّيْتُم]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۸
ریشه کلمه
- ذکو (۱ بار)
قاموس قرآن
ذكاة و تذكيه هر دو به معنى ذبح حيوان است در اقرب الموارد آمده «ذكّى الذبيحه: ذبحها» اين كلمه معانى ديگر هم دارد ولى در قرآن فقط يك بار آن هم در ذبح حيوان بكار رفته [مائده:3]، يعنى نمىخورده درنده بر شما حرام است مگر آن چه پيش از مردنش آن را ذبح كنيد و آن در صورتى كه قبل از مردن از درنده گرفته و ذبح شرعى كنند كه حلال است. و شايد مراد آن باشد كه قبلاً ذبح شده باشد. بعد مقدارى از آن را درنده خورده است كه بقيه حلال مىباشد. ذبح شرعى شرايطى دارد كه در كتب فقه مذكور است. از جمله شرايط كه در قرآن مجيد ذكر شده ذكر نام خدا هنگام سربريدن است كه در «ذكر» گذشت و نيز اگر با خفه شدن يا چوب زدن يا از بلندى افكندن يا بشاخ زدن يا براى بتها كشته شده باشد حرام است. (مائده:3).
کلمات نزدیک مکانی
مَا وَ إِلاّ ذُبِح السّبُع عَلَى أَکَل النّصُب أَن النّطِيحَة تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاَم الْمُتَرَدّيَة
تکرار در هر سال نزول
در حال بارگیری...